• Anonym (Biträdande rektor)

Hur blir man biträdande rektor?

Hur blir man biträdande rektor? Känns som att alla kräver tidigare erfarenhet av att vara just biträdande rektor... Dessutom lärare i grunden och 3 års erfarenhet där.

Så hur blir man biträdande rektor egentligen? Har kollat på arbetsförmedlingens hemsida och det står så där.

• Svar på tråden Hur blir man biträdande rektor?
  • Sarita

Men det vet du väl att det är vanligt i alla branscher att man tillsätter tjänster med sökande som inte uppfyller vartenda krav som finns i annonsen?!

AnnaKatarina skrev 2017-04-29 10:42:09 följande:

Berätta lite mer om dig själv och din bakgrund. Är du lärare? Hur länge har du jobbat?

Det är svårare att få en tjänst som biträdande rektor på en annan skola om du inte har erfarenhet. Det är bara att söka massa tjänster och sen hålla tummarna. Lättare i grundskolan än på gymnasiet eftersom det finns fler tjänster ute och fler vill jobba på gymnasiet.

Jag måste veta innan jag utbildar mig till gymnasielärare, jag ska satsa på karriären och ska bli rektor en dag om förutsättningarna ser bra ut.
  • AnnaKatarina
    Anonym (Biträdande rektor) skrev 2017-04-29 17:09:35 följande:
    Jag måste veta innan jag utbildar mig till gymnasielärare, jag ska satsa på karriären och ska bli rektor en dag om förutsättningarna ser bra ut.
    Vad är det som lockar dig med just rektorsjobbet?
  • Anonym (Hj)
    Anonym (Biträdande rektor) skrev 2017-04-29 17:09:35 följande:

Om du vill bli rektor, varför undrar du hur man blir biträdande rektor? Tänker du att du ska jobba som biträdande rektor först?
    Anonym (Hj) skrev 2017-04-29 17:18:16 följande:
    Om du vill bli rektor, varför undrar du hur man blir biträdande rektor? Tänker du att du ska jobba som biträdande rektor först?
    Man måste vara biträdande rektor i ca 3 år + gått rektorsprogrammet som är 3 år innan man kan bli rektor.
    AnnaKatarina skrev 2017-04-29 17:15:09 följande:
    Vad är det som lockar dig med just rektorsjobbet?
    Förändra svensk skola på riktigt, jag som enstaka gymnasielärare kommer inte göra så stor skillnad.
  • Sarita
    Anonym (Biträdande rektor) skrev 2017-04-29 19:51:14 följande:
    Man måste vara biträdande rektor i ca 3 år + gått rektorsprogrammet som är 3 år innan man kan bli rektor.
    AnnaKatarina skrev 2017-04-29 17:15:09 följande:Vad är det som lockar dig med just rektorsjobbet?
    Förändra svensk skola på riktigt, jag som enstaka gymnasielärare kommer inte göra så stor skillnad.
    Nej, det finns ingen regel om att man måste vara biträdande innan man blir rektor. Och rektorsprogrammet måste både rektorer och biträdande rektorer gå, och det påbörjar man först när man har en tjänst som rektor eller biträdande rektor. Du kan alltså inte gå rektorsprogrammet "i förväg" för att öka dina chanser att få en rektorstjänst. Du måste inte heller nödvändigtvis utbilda dig till lärare för att kunna bli rektor, det finns andra utbildningar och bakgrunder som räknas som lämpliga.
  • Anonym (Hj)

Man måste vara biträdande rektor i ca 3 år + gått rektorsprogrammet som är 3 år innan man kan bli rektor.Förändra svensk skola på riktigt, jag som enstaka gymnasielärare kommer inte göra så stor skillnad.

Tack för info, hade ingen aning om att man måste jobba som biträdande rektor först.
  • AnnaKatarina
    AnnaKatarina skrev 2017-04-29 17:15:09 följande:Vad är det som lockar dig med just rektorsjobbet?
    Det finns ingen regel som säger att man måste vara biträdande rektor i 3 år innan man blir rektor. Däremot är det ganska skönt att börja som biträdande rektor eftersom man då har mindre ansvar och det är rektor som leder arbetet på skolan. Då har man möjlighet att komma in i rollen och sen kunna ta mer och mer ansvar. Jag har dock studiekamrater på rektorsprogrammet som absolut inte vill bli rektorer pga ansvaret så de tänker stanna som biträdande i hela sitt liv.

Min tjänst och min rektors tjänst skiljer sig inte speciellt mycket åt utan vi samarbetar mycket och vissa saker som normalt är en rektorsuppgift gör jag och tvärtom. Vi har fördelat uppgifterna efter kompetens.

Att förändra svensk skola som enskild rektor är nog också mycket svårt. Känns mer som att man borde bli politiker i så fall. Som rektor är man politiskt styrd av tex skollag.
  • AnnaKatarina
    Anonym (Hj) skrev 2017-04-30 09:32:35 följande:
    Tack för info, hade ingen aning om att man måste jobba som biträdande rektor först.
    Det stämmer inte. Man kan bli rektor direkt men det är inte så vanligt.

Det finns reglerat i skollagen att ståndort man får en rektorstjänst ska man påbörja rektorsutbildningen. Den är tre år lång och man måste klara den inom fyra år från det att man fått en rektorstjänst. Det kan bli tufft i sin helt nya roll. Därför går många rektorsutbildningen som biträdande rektor. Det är inget krav men då ökar chanserna att sen få en rektorstjänst.
  • linani

Ambitionen är fin, men jag tror att du kommer bli besviken om det är din hela målsättning.

Som rektor leder du hela skolan, vilket innebär MYCKET mer än den pedagogiska biten. Budgetansvar, personalansvar (rekrytering, rehab, konflikter), ansvar för skolan som fysisk byggnad, administrativt ansvar, o.s.v.

Du är dessutom styrd av både svensk skollag, samt de politiska frågor som drivs i just din kommun och som avgör skolans ekonomi, fokusområden att arbeta mot, o.s.v.

Kommunal verksamhet är generellt ganska trögrubbad. Vill du förändra skolan på riktigt är det bättre att satsa på en karriär inom politik.
    Sarita skrev 2017-04-30 09:27:29 följande:
    Nej, det finns ingen regel om att man måste vara biträdande innan man blir rektor. Och rektorsprogrammet måste både rektorer och biträdande rektorer gå, och det påbörjar man först när man har en tjänst som rektor eller biträdande rektor. Du kan alltså inte gå rektorsprogrammet "i förväg" för att öka dina chanser att få en rektorstjänst. Du måste inte heller nödvändigtvis utbilda dig till lärare för att kunna bli rektor, det finns andra utbildningar och bakgrunder som räknas som lämpliga.
    Ja, biträdande rektor blir man först sedan läser man samtidigt rektorsprogrammet som är 3 år och jobbar under tiden som biträdande rektor... Sedan när man är klar med programmet kan man säga generellt att man blir rektor under förutsättning att man har gjort ett OK arbete som biträdande rektor.
  • AnnaKatarina
    Anonym (Biträdande rektor) skrev 2017-04-30 21:51:09 följande:
    Ja, biträdande rektor blir man först sedan läser man samtidigt rektorsprogrammet som är 3 år och jobbar under tiden som biträdande rektor... Sedan när man är klar med programmet kan man säga generellt att man blir rektor under förutsättning att man har gjort ett OK arbete som biträdande rektor.
    Att man automatiskt skulle bli rektor bara för att man gjort ett ok jobb och klarat rektorsutbildningen stämmer inte. Det måste ju också finnas en rektorstjänst att söka. Däremot ökar chanserna enormt om man har en godkänd rektorsutbildning eftersom det är ett krav enligt skollagen att alla rektorer ska ha det inom fyra år efter tillträde.
  • Sarita
    Jag förstår inte vad du menar.
    Det finns ingen regel att man måste vara biträdande först, även om det så klart är en merit. Och det är inte alls säkert att man "blir rektor" sedan, det är en annan tjänst som man söker eller inte söker och får eller inte får.
    Även rektorer kan gå rektorsprogrammet. Det är inte ens ovanligt.
  • Lucius Vorenus

Inte ens skollagen kräver att det ska finnas biträdande rektorer. En skola kan mycket väl vara utan dessa och enbart ha en skolledare.
Svar på tråden Hur blir man biträdande rektor?