• Anonym (TS)

Flytta från USA till Sverige för att leva på soc här?

Har en bekant vars mor bor och innehar greencard i USA. Nu planerar min bekant och hans syskon för hennes flytt till Sverige. Som jag förstod det så behövde hon inga visum för att resa in hit. När hon väl är här ska hon ansöka uppehållstillstånd pga anknytning och hävda att hon inte har något hem att åka tillbaka till och att sonen hon nu bor med inte vill ha henne i sitt hem. Därefter kommer hon kunna kvittera ut pension och bidrag resten av livet.
    Är det verkligen så lätt för folk att komma hit och leva på svenska staten? Är ju inte klokt!

• Svar på tråden Flytta från USA till Sverige för att leva på soc här?
  • Anonym (nix pix)

Är hon svensk medborgare? Om inte, så kan hon inte bara komma hit. Hon måste ha en försörjning och bostad. Dvs sonen måste bereda plats, eller fixa en bostad till henne. Hon blir heller inte försörjd av soc. Kan hon inte bevisa att hon har försörjning så blir hon avvisad. Hon har definitivt ingen flyktigstatus.

• Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2017-04-27 15:23:04 följande:

Är de svenska medborgare?

Min bekant är svensk medborgare ja. Modern är syrier med greencard i USA
  • Anonym (TS)
    Anonym (nix pix) skrev 2017-04-27 15:24:13 följande:

Är hon svensk medborgare? Om inte, så kan hon inte bara komma hit. Hon måste ha en försörjning och bostad. Dvs sonen måste bereda plats, eller fixa en bostad till henne. Hon blir heller inte försörjd av soc. Kan hon inte bevisa att hon har försörjning så blir hon avvisad. Hon har definitivt ingen flyktigstatus.

Gäller det även besökare från USA? Har för mig att dom inte behöver ansöka om visum
  • Anonym (nix pix)
    Anonym (TS) skrev 2017-04-27 15:29:17 följande:
    Min bekant är svensk medborgare ja. Modern är syrier med greencard i USA
    Då har hon ett hem i USA. USA tillhör inte EU och hon kan därmed inte bosätta sig här hur som helst. Mamman är tydligen inte svensk medborgare även om sonen är det.
  • Anonym (nix pix)
    Anonym (TS) skrev 2017-04-27 15:30:21 följande:
    Gäller det även besökare från USA? Har för mig att dom inte behöver ansöka om visum
    Hon får besöka Sverige. Men hon får inte skriva sig här. Hon kan ansöka om uppehållstillstånd om hon har en försörjning. Sen är det upp till migrationsverket att godkänna. Om jag inte är fel underrättad får hon vara här i tre månader men därefter åka hem igen.
  • Anonym (KW)

Nej så är det inte. Som jag fattat det kan man komma som anhörig om man har make/maka, sambo eller barn under 18 år i Sverige. Men då gäller också att den som är anhörig kan visa att han/hon kan försörja och inkvartera personen som kommer hit.

• Anonym (TS)
    Anonym (nix pix) skrev 2017-04-27 15:31:33 följande:

Då har hon ett hem i USA. USA tillhör inte EU och hon kan därmed inte bosätta sig här hur som helst. Mamman är tydligen inte svensk medborgare även om sonen är det.

Men hur funkar det i praktiken? Om modern kommer på besöksvisum och väljer att stanna kvar och söka uppehållstillstånd?
  • Anonym (nix pix)
    Anonym (KW) skrev 2017-04-27 15:35:23 följande:
    Nej så är det inte. Som jag fattat det kan man komma som anhörig om man har make/maka, sambo eller barn under 18 år i Sverige. Men då gäller också att den som är anhörig kan visa att han/hon kan försörja och inkvartera personen som kommer hit.
    Inget av det gäller ju TS bekant. Man kan inte komma hit och gå på soc och dessutom inte ha en bostad.
  • Anonym (KW)
    Anonym (nix pix) skrev 2017-04-27 15:36:41 följande:

Inget av det gäller ju TS bekant. Man kan inte komma hit och gå på soc och dessutom inte ha en bostad.

Nej det var väl precis vad jag sa eller?
  • Anonym (nix pix)
    Anonym (TS) skrev 2017-04-27 15:35:54 följande:
    Men hur funkar det i praktiken? Om modern kommer på besöksvisum och väljer att stanna kvar och söka uppehållstillstånd?
    Ja du, hon kanske får uppehållstillstånd, under förutsättning att hon har boende och jobb.
  • Anonym (nix pix)

Är det inte så att man måste söka uppehållstillstånd från det land man kommer ifrån? Och medan man väntar får man inte besöka landet (i detta fall Sverige då).

• Anonym (Former green card holder)

En grej hon måste tänka på är att hon kommer förlora sitt greencard om hon är borta från USA i mer än 6 månader. Hon kommer då inte kunna åka tillbaka till USA om hon vill det. De är mycket restriktiva med att släppa in Syrier efter att galningen Trump tagit över. Om hon haft greencard i 5 år kan hon ansöka till att bli Amerikansk medborgare.

• Anonym (sunshine)

Vet flera familjer som tagit hit sina föräldrar som sen får pension (garanti pension) utan att betalat en spänn i skatt i Sverige. De klagar då även på att de får lite pengar av Sverige.

• Anonym (ooo)

anhöriginvandringsreglerna ha väl ändrats en hel del senaste åren? Det är väl inte alls så många som kan använda sig av det  längre?

Svar på tråden Flytta från USA till Sverige för att leva på soc här?