• Anonym (Arg)

De nekade mig att köpa energidryck

Energidryck är det 15 årsgräns för att köpa, jag skulle köpa några förut när kassörskan plötsligt frågade efter leg som jag inte hade med mig. Hade bara några sedlar i fickan och inget mer.

Jag frågade henne paff om hon skämtade med mig, men nej. Hon plockade bort varorna när jag inte hade leg att visa.

Seriöst!? Aldrig känt mig så förnedrad. Det är mer än tio år sen jag passerade den gränsen!

Finns det någon annan som varit med om det här? För ENERGIDRYCK, inte ens alkohol eller dyl, utan några jäkla burkar energidryck. Känner mig ärligt förnedrad. Var lång kö och bli tagen för att vara under 15!

• Svar på tråden De nekade mig att köpa energidryck
  • CStoner

Ta det som en komplimang. När jag på min 37:e födelsedag gick in på bolaget för att handla krävde de leg. Jag sade helt sonika att det var den bästa present en 36-åring kunde få.

• elyse

Tja, jag fick visa leg när jag som 30-åring och höggravid skulle lösa in en trisslott. Sådana är reglerna.

• HotPink

Hahah, själv fick jag visa leg när jag var lite över 30 å skulle köpa alvedon på Ica...

Visst är det irriterande, men det är bara att gilla läget.. Se till å alltid ha med dig legget..

• Anonym (Rocken)

Blev också nekad (28 år) o blev rätt paff. Köpte dessutom bara EN energidryck ( vad kan hända?) o va där i mina arbetskläder ( apotekare ) , vilket hade kunnat räcka för att de ska förstå att jsg är myndig, haha! Fick snällt lämna tillbaka min dryck XD

• sam86

Jag blev leggad när jag skulle KÖPA en trisslott vid 28 års ålder.

• Anonym (123)
    Grande Rock skrev 2017-04-27 19:32:02 följande:
    Hon trodde att jag var UNDER 20 och jag var 35, jo precis likvärdigt.

Ta med dig legitimationen, du är ju nästan vuxen.
    Nja kan hålla med TS om att det inte är riktigt samma sak. På systemet ska de fråga alla som ser ut att vara under 25, även om gränsen är 20.

Att vara 28 och tas för 14 är skillnad mot att vara 35 och tas för under 25. Jag är 34 och får visa leg överallt. På Systemet, för att köpa Ipren på ICA, 18-årsgräns på krogen osv osv.
  • Anonym (same)
    Anonym (Ll) skrev 2017-04-27 22:33:46 följande:

Då jag Var på en mkt stor arbetsplats där det ingick att man skulle bedöma ålder för att ta betalt diskuterade jag och kollegor vad det är som gör att man bedömer som man gör. Vi kom fram till att man ytterst sällan tog en 30-åring för 16 för att de var så himla unga och fräscha. Så som många väljer att tolka det och skryta med det. Utan att det handlar om klädstil och attityd. En lite trulig eller tonårigt osäker person med luvtröja och lurar kan lätt tas för 16 fast de är 32. Attityd mer än utseende helt enkelt.

Nja, låter lite professionellt att tro att åldern sitter i en luvtröja eller hörlurar?
  • Anonym (Brobergisten)

Hm mitt leg hade gått ut, Men jag hade dåligt ställt och tänkte vänta ett tag med att skaffa ett nytt.
    Men så en dag fick jag rekommenderad post och jag visste ej vad det var, men det var min pappas testamente och han i kassan blev skitsur och sa, tur att jag vet vem du är, annars hade du ej fått det! sedan tack vare syrran så fick ja äntligen ett nytt! men jag blir oxå skitglad om jag får visa legget, då jag e 45, men ser ut som både 16, 22 och 25!

• lessman

det ärbara att acceptera, kan du inte bevisa att du har åldern inne, då har du inte rätt att handla helt enkelt. så är det.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det är möjligt att det var någon form av randomiserad ålderskontroll (om det nu förekommer). Annars är det minst sagt fånigt, energidryck är inte en reglerad vara och det är helt ok för samma 14-åring som blir nekad energidryck att köpa en stor kopp kaffe utan problem. Logiken är inte direkt glasklar i den här frågan utan det handlar i mångt och mycket om rena känslor, okunskap och myter.

Dock ska man kanske inte beskylla den som satt i kassan för det, de har ju regler att följa som är uppsatta av dennes chefer och gör därför bara sitt jobb.

Har aldrig behövt visa leg för att köpa energidryck, inte ens när jag var 18-20. Dock har en del affärer ofoget att en ur personalen kommer och skriver in att man är ok när jag handlar med självscanning.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden De nekade mig att köpa energidryck