Inlägg från: Anonym (Förvirrad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förvirrad)

Vad är "strukturella skillnader"?

Strukturella skillnader - Det används ofta för att beskriva ett missförhållande mellan grupper, och man får lätt en känsla av att det är den värsta sortens orättvisa. Men vad är det, och vilken tyngd ska strukturella skillnader ha jämfört med lagstadgade skillnader (dvs diskriminering i sin värsta form), biologiska eller genetiska skillnader (som vi sällan kan göra något åt, men som likväl ofta är tunga tragiska faktorer)?

Kan någon beskriva vad som menas med strukturella skillnader och förklara dess tyngd?

• Svar på tråden Vad är "strukturella skillnader"?
  • Anonym (Förvirrad)
    Pentagram skrev 2017-04-28 10:46:39 följande:
    Kort förklaring, strukturella skillnader är skillnader som beror på samhällsstrukturen. I praktisk mening innebär det alltså skillnader som beror på faktiska beteende, traditioner, vanor o s v. Vill en vara krass kan en säga att strukturella skillnader är verkliga skillnader jämfört med exempelvis lagstadgade skillnader som kan vara högst teoretiska.

Exempel: Ett land kan ha lagar som säger att ingen diskriminering skall råda pga etnisk bakgrund. Det kan fortfarande i all praktisk mening vara som så att det i första hand blir folk av en viss etnisk bakgrund som kallas till anställningsintervjuer, att dina erfarenheter och kompetenser ges högre eller mindre subjektivt värde beroende på din etniska bakgrund eller att en potentiell arbetsgivare uppfattar folk med en viss etnisk bakgrund som mer passande för jobbet.

Strukturella skillnader bör ju rimligtvis vara de tyngsta faktorerna när en bedömer ojämlikhetsfrågor. Det är ju lite som att om en skall bedöma hur livsfarligt en plats är så får en titta på hur många mord som faktiskt begås, inte på huruvida mord är förbjudet eller ej. Det finns naturligtvis länkar mellan det ena och det andra, strukturer påverkar lagar, lagar påverkar strukturer o s v.
    Menar du då att det är värre om människor gör egna "dåliga" val av t.ex redan segregerade skolor än att lagen förbjuder vissa människor att gå i vissa skolor? 
  • Anonym (Förvirrad)
    Palestrina skrev 2017-04-28 10:54:01 följande:
    Att tala om "strukturella skillnader" är bara ett sätt att tydliggöra att det handlar om samhälleliga mönster och inte skillnader på individnivå. Ta t ex en tydlig könsskillnad, som skillnader mellan pojkars och flickors betyg i skolan. Flickor har i snitt högre betyg än pojkar i nästan alla skolämnen. Det är en strukturell skillnad. På individnivå finns såklart hela betygsskalan representerad bland både pojkar och flickor i alla ämnen.

Det används inte för att rangordna olika typer av skillnader, eller tala om vilka orättvisor som är värst, men det är klart att en skillnad eller orättvisa som framträder i strukturerna ges större tyngd på någon samhällelig nivå, än en orättvisa som bara drabbar en individ. Den negativa bieffekten av det kan ju vara att förfördelade grupper som inte är de värst drabbade på strukturell nivå osynliggörs och glöms bort.
    Menar du att en strukturell (eller genomsnittlig) skillnad, som bygger på egna aktiva val (karriär, deltid, VAB) som individerna ofta är nöjda med, är ett större problem än en orättvisa som drabbar en individ?
  • Anonym (Förvirrad)
    Palestrina skrev 2017-04-28 12:30:45 följande:
    Tycker du att jag har sagt det? Det är olika saker bara, jag förstår inte varför man ska jämföra dem på det sätt som du antyder.
    Däremot skulle man kunna diskutera hur pass frivilliga "egna aktiva val" är eller hur påverkade de är av strukturerna vi befinner oss i.
    Ja, du skrev "...det är klart att en skillnad eller orättvisa som framträder i strukturerna ges större tyngd på någon samhällelig nivå, än en orättvisa som bara drabbar en individ." Så det var inte jag som gjorde jämförelsen, utan det var ju du. Därav min högst befogade fråga:
    Anonym (Förvirrad) skrev 2017-04-28 11:54:00 följande:
    Menar du att en strukturell (eller genomsnittlig) skillnad, som bygger på egna aktiva val (karriär, deltid, VAB) som individerna ofta är nöjda med, är ett större problem än en orättvisa som drabbar en individ?
    Sedan är det naturligtvis så att man kan filosofera över hur mycket egen fri vilja det ligger bakom egna aktiva val i många fall, men jag vet samtidigt inte om det är en så viktig fråga. Om t.ex fler kvinnor än män vill jobba deltid och är nöjda med det, hur stort är då lidandet i samhället bara för att genomsnittet har påverkats negativt av "nöjda" individer? 
  • Anonym (Förvirrad)
    Palestrina skrev 2017-04-28 17:09:37 följande:
    Det jag skrev var ju ett svar på trådstarten. Det är du som har en känsla av att det är "värsta sortens orättvisa", jag bara försökte förklara att jag inte riktigt ser det så. Med "tyngd" menar jag bara att det är strukturella skillnader (eller orättvisor om du föredrar det ordet) snarare än individuella som kan och bör ha betydelse för t ex politiska beslut och annat, beroende på vilka värderingar som präglar vårt samhälle och vad vi gemensamt vill förändra.
    Hur står sig lagstadgade skillnader i förhållande till strukturella då? Är det värre att människor väljer en segregerad skola än att lagen förbjuder vissa människor att välja vissa skolor? Pentagram verkar inte vilja svara på den frågan, och du ska naturligtvis inte behöva stå till svars för det, men vad tänker du om detta? (inlägg nr 1, soista stycket)
  • Anonym (Förvirrad)
    Palestrina skrev 2017-05-02 08:33:16 följande:
    Jag tycker att frågan är jättekonstig. Nu har vi ju ett fritt skolval och jag vet inte om lagen någonsin har förbjudit människor att välja skola? Jag vet faktiskt inte vilka möjligheter som fanns t ex på den tid jag själv var elev, när alla automatiskt blev tilldelade plats på den skola som fanns närmast, även om det fanns friskolor även då. Skolan var ju segregerad då också. Jag vet faktiskt inte vilken modell som är att föredra och jag tror att det finns annat som kan vara viktigare att förändra för att åstadkomma en likvärdig skola för alla eller för att komma till rätta med segregeringen.
    Nu var ju min fråga kanske mer hypotetisk, och skolan var bara ett exempel. Men visst finns det skolor där man förbjuder (diskriminerar) människor (kvinnofolkhogskolan.se/) så "jättekonstig" har jag svårt att tycka att frågan är. Gör därför ett nytt försök -  Hur står sig lagstadgade eller -stödda skillnader i förhållande till strukturella - vilket är värst? Är det värre att människor på gruppnivå gör politiskt inkorrekta val än att lagen tvingar till, eller stödjer diskriminering av individer pga deras köns- eller grupptillhörighet?
  • Anonym (Förvirrad)
    Palestrina skrev 2017-05-04 10:12:34 följande:
    Jomen jag tycker att frågan är konstig, jag kan inte hjälpa det. Men nu blir jag mer nyfiken på ditt exempel. Är du man och skulle vilja gå på kvinnohögskolan, så att du därför upplever dig diskriminerad av den? Eller är du bara provocerad av att den finns? Tycker du själv att kvinnohögskolan är ett problem?
    Nu tappade du tråden och ställer en irrelevant motfråga istället. Kinnofolkhögskolan var ett exempel (med utgångspunkt i din okunskap om tingens ordning då du i inlägg 11 skrev: "jag vet inte om lagen någonsin har förbjudit människor att välja skola") men det kunde lika gärna ha gällt "svarta" skolor, parkbänkar, bussar eller något annat som genom historien i lag (eller med lagens stöd) har diskriminerat människor pga deras grupptillhörighet.

Men tillbaka till min fråga som var om det är värre med strukturella skillnader som bygger på människors dåliga val (att t.ex som invandrare välja en redan starkt segregerad skola) än lagstadgade / -stödda skillnader? Och med "värre" här menar jag personliga lidandet och orättvisan för de drabbade individerna, det kollektiva lidandet och orättvisan för gruppen (alltså även för individer som inte själva gjort det dåliga valet) och starkare motivator för samhället att agera mot skillnaderna. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Palestrina skrev 2017-05-05 09:30:42 följande:
    Right, jag trodde att du diskuterade närområdet i tid och rum (apropå fria skolval) och nej, jag kände inte till kvinnofolkhögskolan. Jag tror dock inte att det per definition är lagen som förbjuder män att söka dit.

Men vad är det för poäng du försöker göra? Jag kan inte svara på vilka skillnader som är "värre". Däremot har jag ingen illusion om att människor gör fria val bara för att de får välja. Det är betydligt lättare för individer att göra "dåliga val" t ex om de växer upp i en utsatt miljö och det syns i statistiken (på strukturell nivå).

Läs inlägg #10 av Anonym (Hanna) strax ovanför, hon uttrycker det mycket bättre än jag någonsin skulle kunna.
    Kan jag ha varit otydlig med att frågeställningen inte bara gäller lagstiftade, utan även lagstödda skillnader. Kanske bara har nämnt det tre gånger... Jag är tydligen otydlig även i frågan om vad som är värst, för det tog hela fem gånger att få fram ett svar "Jag kan inte svara på vilka skillnader som är "värre", vilket då innebär att du inte anser att apartheid hade varit värre än att invandrare själva gör valet att segregera sig. ...samt en upprepning om illusionen om fria val (vilket är en tanke jag håller med dig om).

Poängen jag vill göra är att reda ut vad samhället ska ta för ansvar och på vilka grunder. Jag ifrågasätter vad "strukturella skillnader" är och om de verkligen har den tyngd som de tillskrivs idag. Och jag har ju fått svar nu. För vissa människor är det alltså det viktigaste att staten agerar mot individers egna val för att mot deras medvetna vilja "rätta till" något där utfallet ser otillfredsställande ut. Att då införa diskriminerande lagstiftning / lagstöd är OK. Tack! Skulle vara intressant att veta hur många som anser att detta är rätt mot individerna.    
  • Anonym (Förvirrad)

Först måste jag beklaga att du skrev så mycket utan att riktigt förstå vad som är problemet, och hela din långa text därför genomsyras av genuin oförståelse. Jag återkommer till detta.

Sedan så har jag inte talat om vad någon ska tycka, utan jag har möjligen endast förklarat kontentan av att Palestrina inte kan säga vad som är värst - strukturell eller lagstadgad diskriminering.

Anonym (Hanna) skrev 2017-05-05 13:06:32 följande:
    Vår diskrimineringslagstiftning är ju direkt kopplad till de mänskliga rättigheterna. Tex apartheid är ju förbjudet i lag i enlighet med de mänskliga rättigheterna.

Apartheid är olagligt ja, men vi har och har alltid haft en lagstiftning som diskriminerar män eller stödjer diskriminering av män. Män har med lagens stöd t.ex tvingats göra värnplikt, utestängts från utbildningar, straffats hårdare och man får till och med omskära småpojkar utan medicinska skäl. Listan kan göras jättemycket längre, men jag hoppas att du fattar ändå. Problemet är inte lagstiftning som förhindrar diskriminering, utan att vi har direkt diskriminerande lagstiftning.
    I de sammanhang man pratar om "strukturella skillnader" i samhället är det ju för att man vill förändra begränsande och diskriminerande  strukturer i samhället - det vill säga exakt samma sak som lagstiftning vill åt, men som man inte kommer åt med enbart lagstiftning (eller så vill man ibland tom ta till ny lagstiftning i syfte att förändra dessa strukturella skillnader).
    Är strukturella skillnader verkligen alltid begränsande och diskriminerande? Det kanske finns skillnader mellan män och kvinnor som är medfödda. Att något fler av det ena eller andra könet gör val som färre av det motsatta könet gör måste väl inte handla om diskriminering eller? Kan det inte vara som med kroppslängd - fler män än kvinnor är längre än 180 cm, men inte alla män, och det är inget val, utan det bara är så. Fler män än kvinnor har autistiska drag, men inte alla. Har du sett den norska serien Hjernevask? 

">

Så att den här motsättningen du pratar om - att å ena sidan agera för en diskriminerande lagstiftning som tex ett apartheidsystem och samtidigt arbeta för att motverka strukturella skillnader pga av etnicitet i samhället har jag aldrig stött på. Det låter väldigt kluvet och väldigt väldigt märkligt
    Som du kanske förstår så agerar jag inte FÖR en diskriminerande lagstiftning, utan jag ifrågasätter och jobbar MOT den som finns.
    En strukturell skillnad är alltså en skillnad som är inbyggd i samhällsstrukturen och som kan motverkas genom lagstiftning eller annan typ av arbete. Hur eller ens  om man vill förändra strukturella skillnader är ju en politisk fråga där olika partier tycker olika. Dock har vi skrivit på olika konventioner om mänskliga rättigheter som vi är bundna att följa.
    Säger inte de där konventionerna som du nämner något om att man inte får diskriminera pga kön? Jo, men då är det underligt att Svensk lag lämnar väldigt stort utrymme för diskriminering av män.
  • Anonym (Förvirrad)
    Palestrina skrev 2017-05-07 13:21:48 följande:
    Faktum är att du inte frågade efter diskriminering, utan skillnader. Vilket du uppenbarligen inte ens själv tycker är samma sak:
    Oj, förstod du verkligen inte kärnan i frågeställningen? Du har visserligen helt rätt i att jag rört mig mellan "skillnader" och "diskriminering" på ett vårdslöst sätt (för den som möjligen lider av asperger). Men att göra en grej av det känns barnsligt i överkant, eftersom det inte alls var den springande punkten. De två begrepp som jag i huvudsak ställde mot varandra var "strukturella" och "lagstadgade". Dessa två finns till och med i fetstil i trådstarten, så missade du verkligen att det var detta (och inte skillnader eller diskriminering) som det handlade om?
  • Anonym (Förvirrad)
    Palestrina skrev 2017-05-15 10:35:47 följande:
    Ju tydligare frågeställning desto lättare att förstå, och det torde gälla alla, oavsett om man har asperger eller ej. Men den springande punkten är kanske snarare att jag vägrar att ställa upp på dina premisser och när du hemfaller åt härskartekniker minskar min motivation ytterligare.

Jag kan bara rekommendera att du läser Anonym Hannas inlägg igen.
    Skulle nästan vilja påstå att även dumförklaring (genom att låtsas att frågan handlade om något annat än vad som klargjorts i fetstil) är en form av härskarteknik. Är det inte det, så är det bara ren och skär dumhet som förtjänar en tillrättavisning med lite spets. I min värld kommer man inte undan med att vara nonchalant bara för att man är artig och vältalig. På något vis blir det faktiskt bara värre då.

...och vad det gäller Hannas (såväl som dina) inlägg så håller jag med om mycket, men ni undviker båda två att svara på frågan om vilket som är värst - strukturell skillnad/diskriminering som vilar på en grund av traditionella normer, men som trots allt ger individen rätt att agera som hen vill, eller lagstadgad skillnad/diskriminering (införd av folkvalda politiker) som drabbar och begränsar individen? 
  • Anonym (Förvirrad)
    Palestrina skrev 2017-05-16 21:33:54 följande:
    Jag har inget generellt svar på den frågan. Du får använda specifika exempel, om du tycker att det är intressant.
    Barnsligt... Det är klart att du kan ha en uppfattning om vilket som är värst - strukturell skillnad/diskriminering som vilar på en grund av traditionella normer, men som trots allt ger individen rätt att agera som hen vill, eller lagstadgad skillnad/diskriminering (införd av folkvalda politiker) som drabbar och begränsar individen?

Men på något vis har du ju redan svarat när du säger att du inte kan svara, och grunden till det står nog att finna i inlägg 16 där du antar att jag skulle ha för avsikt att sätta en feminist på pottan. Och på något vis har du rätt, för feminister, Sverigedemokrater och andra förvirrade stackare tenderar att förstora upp oväsentligheter och blunda för starkt besvärande fakta som talar emot deras skruvade världsbilder. För feminister är det just det "strukturella" som bygger på normer och agerande (där det genetiska kanske är 80%) som är det viktigaste att få bukt med. Diskriminerande lagstiftning (medveten handling av folkvalda) är för dem helt oproblematisk. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Palestrina skrev 2017-05-17 09:30:21 följande:
    Barnsligt? Det skulle vara hjälpsamt om du talade klartext om vilken lagstadgad diskriminering det är du vill kritisera, så kan jag bekräfta om jag tycker att den är hemsk eller ej. Räkna upp alla exempel du har när du ändå håller på, så tar vi en konstruktiv diskussion om vad vi kan göra åt det istället.
    Eller också svarar du bara på en enkel principiell fråga... För det är det principiella i detta som är det intressanta i ett samhälle där alla individer ska erbjudas samma möjligheter oavsett kön, ursprung, hudfärg, religiös eller sexuell läggning.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-05-17 16:29:56 följande:
    Är du verkligen intresserad av en seriös diskussion?...
    Ja, jag är intresserad av en seriös diskussion, men jag har svårt att se att det exempel du gav är seriöst menat. Jag frågar om vad som är principiellt värst (en lagstadgad eller strukturell skillnad) och du kommer med ett farsartat exempel! För när det gäller att jämföra två principer så är det (du måste tro mig) just principen som jag vill jämföra och INTE konsekvenserna för romska barn som inte av olika skäl går i grundskolan skolan jämfört med vuxna Svenska män som nekas inträde till en tramsfeministisk folkhögskola. Skärp dig!

Jag ger dig sedan ett väldigt konkret exempel för att även du ska fatta vad jag pratar om, men det bemöter du inte över huvud taget. Jag tar det igen...

Vad är värst - Att en grupp människor som är fria att söka till vilka skolor de vill ändå väljer "fel" skolor, eller att skolor tillåts stänga ute de vissa grupper? ...och tänk nu inte konsekvenser utan princip
  • Anonym (Förvirrad)
    Palestrina skrev 2017-05-18 13:34:42 följande:
    Varför redogör du inte för dina egna principer istället för att pressa andra på åsikter som de inte har?
    Jag pressar er på svar för att det är vad frågan handlar om (om du läser trådstarten) och att ni har gett er in i tråden. Min åsikt tror jag är ganska klar, men jag kan vara tydlig med den. Allt lagstadgat tvång, gynnande och begränsning av grupper innebär per automatik att man diskriminerar en eller annan individ eller grupp. Hanna tog ett exempel med handikappade som har lagstadgat stöd för att kunna delta på lika villkor. Det stödet är individanpassat och fullt rimligt (till skillnad mot det statliga stödet för kvinnors organisering som alla kvinnor kan få för att organisera sig. Är det per automatik ett handikapp att vara kvinna?).

Strukturella skillnader som finns trots att människor har erbjudits ett fritt val kan vara otillfredsställande, men så länge de som gör valet är nöjda så är det inget större problem (typ kvinnor som väljer låglöneyrken, deltid och att ta ut VAB). Strukturella skillnader som däremot drabbar människor (typ personer med utländska namn får inte komma på anställningsintervju) kan man lagstifta om, men inte hårdare än att man uppnår lika villkor.
Svar på tråden Vad är "strukturella skillnader"?