Först måste jag beklaga att du skrev så mycket utan att riktigt förstå vad som är problemet, och hela din långa text därför genomsyras av genuin oförståelse. Jag återkommer till detta.
Sedan så har jag inte talat om vad någon ska tycka, utan jag har möjligen endast förklarat kontentan av att Palestrina inte kan säga vad som är värst - strukturell eller lagstadgad diskriminering.
Anonym (Hanna) skrev 2017-05-05 13:06:32 följande:
Vår diskrimineringslagstiftning är ju direkt kopplad till de mänskliga rättigheterna. Tex apartheid är ju förbjudet i lag i enlighet med de mänskliga rättigheterna.
Apartheid är olagligt ja, men vi har och har alltid haft en lagstiftning som diskriminerar män eller stödjer diskriminering av män. Män har med lagens stöd t.ex tvingats göra värnplikt, utestängts från utbildningar, straffats hårdare och man får till och med omskära småpojkar utan medicinska skäl. Listan kan göras jättemycket längre, men jag hoppas att du fattar ändå. Problemet är inte lagstiftning som förhindrar diskriminering, utan att vi har direkt diskriminerande lagstiftning.
I de sammanhang man pratar om "strukturella skillnader" i samhället är det ju för att man vill förändra begränsande och diskriminerande strukturer i samhället - det vill säga exakt samma sak som lagstiftning vill åt, men som man inte kommer åt med enbart lagstiftning (eller så vill man ibland tom ta till ny lagstiftning i syfte att förändra dessa strukturella skillnader).
Är strukturella skillnader verkligen alltid begränsande och diskriminerande? Det kanske finns skillnader mellan män och kvinnor som är medfödda. Att något fler av det ena eller andra könet gör val som färre av det motsatta könet gör måste väl inte handla om diskriminering eller? Kan det inte vara som med kroppslängd - fler män än kvinnor är längre än 180 cm, men inte alla män, och det är inget val, utan det bara är så. Fler män än kvinnor har autistiska drag, men inte alla. Har du sett den norska serien Hjernevask?
">
Så att den här motsättningen du pratar om - att å ena sidan agera för en diskriminerande lagstiftning som tex ett apartheidsystem och samtidigt arbeta för att motverka strukturella skillnader pga av etnicitet i samhället har jag aldrig stött på. Det låter väldigt kluvet och väldigt väldigt märkligt
Som du kanske förstår så agerar jag inte FÖR en diskriminerande lagstiftning, utan jag ifrågasätter och jobbar MOT den som finns.
En strukturell skillnad är alltså en skillnad som är inbyggd i samhällsstrukturen och som kan motverkas genom lagstiftning eller annan typ av arbete. Hur eller ens om man vill förändra strukturella skillnader är ju en politisk fråga där olika partier tycker olika. Dock har vi skrivit på olika konventioner om mänskliga rättigheter som vi är bundna att följa.
Säger inte de där konventionerna som du nämner något om att man inte får diskriminera pga kön? Jo, men då är det underligt att Svensk lag lämnar väldigt stort utrymme för diskriminering av män.