Palestrina skrev 2017-04-28 12:30:45 följande:
Tycker du att jag har sagt det? Det är olika saker bara, jag förstår inte varför man ska jämföra dem på det sätt som du antyder.
Däremot skulle man kunna diskutera hur pass frivilliga "egna aktiva val" är eller hur påverkade de är av strukturerna vi befinner oss i.
Ja, du skrev "...
det är klart att en skillnad eller orättvisa som framträder i strukturerna ges större tyngd på någon samhällelig nivå, än en orättvisa som bara drabbar en individ." Så det var inte jag som gjorde jämförelsen, utan det var ju du. Därav min högst befogade fråga:
Anonym (Förvirrad) skrev 2017-04-28 11:54:00 följande:
Menar du att en strukturell (eller genomsnittlig) skillnad, som bygger på egna aktiva val (karriär, deltid, VAB) som individerna ofta är nöjda med, är ett större problem än en orättvisa som drabbar en individ?
Sedan är det naturligtvis så att man kan filosofera över hur mycket egen fri vilja det ligger bakom egna aktiva val i många fall, men jag vet samtidigt inte om det är en så viktig fråga. Om t.ex fler kvinnor än män vill jobba deltid och är nöjda med det, hur stort är då lidandet i samhället bara för att genomsnittet har påverkats negativt av "nöjda" individer?