• Sodacitron

    ni som har/hade järnbrist!

    kort och gott: vilka symtom har/hade ni vid järnbrist?

  • Svar på tråden ni som har/hade järnbrist!
  • DragonWoman

    Daglig huvudvärk, trött. Vid mens har jag blött mer än vanligt vilket bidragit till ännu mer brist. Järndepån har legat mellan 8-11 nånting. Hb ligger trots det alltid på bra värden.

    Men läst nu att vitamin B12 kan ge samma symtom och om det även var folsyra. Äter extra järn samt tillskott för att få upp allt. Vitamin D är väl bra med. Vitamin c hjälper kroppen ta upp järnet.

    En jäkla djungel med allt

  • Meriall

    Extremt trött, kändes som jag var under vattnet och som att när jag andades fick jag inte så mkt syre. Andfådd av minsta lilla. Hög puls.

  • Meriall

    Och lättirriterad och svårt att koncentrera mig. Kunde sitta och bara stirra på jobbuppgifter och känna att jag inte orkade ta tag i något. Mådde nästan illa av det. Prokastinerade massor.

    Hade rätt stor järnbrist.

  • lövet2

    Trött, huvudvärk. Jag fick också blodtrycksfall extra lätt av järnbristen, så jag blev yr då och då. När järnbristen blev riktigt illa, så fick jag lite problem med andningen. Blev andfådd och i bland kändes det som att jag inte alls fick tillräckligt med luft.

  • UndrandeSökare

    Järnbrist kan bero på många olika orsaker tex riklig mens, missfall, hemorojder, etc

    Se till att du får ta blodprov och mäta dessa 3-

    Ferritin, järn och HB.

    Om du har brist köp Niferex eller Duroferon, båda kan köpas receptfritt på Apoteket.

Svar på tråden ni som har/hade järnbrist!