• Swinka

Behöver pepp:( mår så dåligt

Måste få beklaga mig lite bara.

Är i v.16 och jag är redan så trött på att vara gravid.

Första 14 veckorna mådde jag konstant illa. Har jobbat 50% sen v 10 för jag gav upp hoppet om att det skulle bli bra snart och stod helt enkelt ut.

Sen vecka14 mår jag inte illa på samma sätt men fortfarande litegrann, däremot är jag stört yr, trött så jag gråter, andfådd, får hjärtklappning, ryggont.

Framförallt yrsel ställer till det. Idag tex svimmade jag inne i en butik i centrum. Varit stört trött hela helgen och endast legat på soffan så trotsade min trötthet och tänkte att jag bara är lat och alla barn "ut och gå lite så blir allting bra" " du måste träna ju så slipper du må såhär" men mitt lilla försök att ge.mig ut det ledde till att jag istället svimmar. Är alltid yr men aldrig svimmat förut.

Jag har inget liv! Jag har inte varit.mer än på jobbet och hemma eventuellt köpcentrumet i några minuter då och då sen februari. Och vi ska inte ens prata om hur jag ser ut, som en sliten småbarnsmorsa fast jag inte ens är det ännu.

Det är 5 månader kvar! Hur ska.man klara att må såhär konstant dåligt utan att bryta ihop och bli.bitter och deprimerad. Tänk så är jag.bitter på mitt barn när det kommer sen pga det här..??

Börjar få ångest och.bli nedstämd nu. Ska.dessutom börja nytt jobb som förskollärare nästa måndag. De vet inte att jag är gravid. Räknat iskallt med att jag ska må.bra i andra trimestern men det ser mörkt ut.

Fan vad jag hatar att vara gravid!

Vet inte ens vad jag vill med detta inlägg men behövde nog bara gnälla av mig lite.

• Svar på tråden Behöver pepp:( mår så dåligt
  • michelle1

Prata med MVC! Med mitt första barn mådde jag så dåligt att jag blev heltidssjukskriven och fick medicin och skulle egentligen bli inlagd på dropp för jag kunde inte dricka ngt vatten. Sov hela dagarna och ville inte längre ha barnet men efter ett par veckor försvann både illamående och trötthet vid typ 5e mån och då kändes det bättre och man kunde njuta lite.

• Göteburgare

Det där med utmattad och andfåddhet beror med största sannolikhet på järnbrist. Järn behövs för att syret skall gå runt i blodet och det är tydligen väldigt vanligt att man får järnbrist runt vecka 20.

• Swinka

Tack för lite svar.

jag hade 140 järn i v 7 men det är ju ett tag sen. Tar järnsaft varje dag senaste veckan ifall ifall men det kanske tar mer tid innan man får upp järnvärdet igen.

Har tid hos mvc läkaren imorgon så hoppas hon kan hjälpa mig. Vill bara.må bra igen och få tillbaka ett liv.

• flambards

Har inte mycket pepp att erbjuda annat än ett konstaterande om att du är långt ifrån ensam. Jag mådde sådär i graviditet nummer 1 och nu med andra barnet så mår jag ännu sämre. Jag är nu i vecka 27 och tiden bara kryper sig fram. 

Minns dock grav 1 som ännu värre rent tidsmässigt, det gick så långsamt! Tänker att det inte går riktigt så långsamt denna gång pga blivande storasyskon som knatar runt och får tiden att gå. 

Jag HATAR också att vara gravid, känner mig svullen, ful, lat, trög, gasig. Har yrsel, illamående, foglossning, sammandragningar, migrän och trötthet. Det enda som egentligen är bra är att jag ju faktiskt inte är allvarligt sjuk, något jag definitivt hade trott mig vara om jag inte var gravid. Och - en bebis är en toppenbelöning för hela den här skiten. Men som sagt. Jag hatar det just nu. 

En person på mitt jobb sa "Jag har aldrig haft så mycket energi som när jag var gravid".. Jag ville slå henne.

Finns ingen mening med min inlägg som du ser, annat än att skiten faktiskt går över till sist och du kommer att bli dig själv igen. Titta på serier i massor! Jag följer sådana dum-dum serier som "Drop dead diva" på Netflix. Det är typ det enda som min hjärna pallar. Kanske borde se om "Ally McBeal"....

• michelle1
    Swinka skrev 2017-05-01 09:29:41 följande:

Tack för lite svar.

jag hade 140 järn i v 7 men det är ju ett tag sen. Tar järnsaft varje dag senaste veckan ifall ifall men det kanske tar mer tid innan man får upp järnvärdet igen.

Har tid hos mvc läkaren imorgon så hoppas hon kan hjälpa mig. Vill bara.må bra igen och få tillbaka ett liv.

man kan få högt järnvärde när man har vätskebrist. jag hade 176 med första men var sjukt uttorkad med. Kunde inte dricka vatten för det luktade som blöt sur hund. Bara en notis att ditt järnvärde kan vars lågt ändå trots blodprov.
  • Nokkis

Jag skulle gärna ge nåt riktigt bra tips på hur man börjar känna sig bättre... hittar tyvärr inget som ja tror hjälper just nu.

Jag mådde pyton och spydde från vecka 5 till 12 efter det lättade det lite och nu i v 17+ så kan ja spy en gång på morgonen. Ryggen är helt åt h-vete från ca v 15+ och jag bara hatar att vara gravid. Går nu bara o väntar på att samma problem som var i första graviditeten ska uppenbara sig. Började blöda v 22 och det märktes att livmoderhalsen börjat öppna sig inifrån, i vecka 30 var pojken klart på väg men med medicin och sängläge hölls han där till vecka 34+4. Att vara gravid är inte alls "my cup of tea" och alla som mår bra och känner sig helt saliga då de är gravida orkar man ju inte alls se på.
    Trodde aldrig på dem som sa att man helt klart glömmer det mesta med graviditeten och speciellt förlossningen. Trodde nog de slagit huvudet, men de hade rätt. Minnesbilderna kom dock ganska starkt tillbaka då jag började må dåligt i v 5...

MEN...då jag nu kände första ordentliga rörelserna och då även min man gjorde det och jag såg hans glädje och sedan såg på min son kom jag ihåg varför jag var beredd att gå genom skiten igen. Endast för den skatt man får i slutändan? det är just slutet jag fokuserar på och försöker sätta upp små mellanetapper, så att tiden verkar gå lite fortare. Kämpa på! Jag beklagar verkligen att du och ni andra som svarat får genomlida sånt här.

Svar på tråden Behöver pepp:( mår så dåligt