Anonym (Vet..) skrev 2017-05-04 16:25:08 följande:
Har endast skrivit det i inlägg #41 om min dom. Anser dock att det är irrelevant vad jag själv har fått för dom och gått igenom. Skrev i inlägg #27 att familjerätten gällde annat än umgängesresor. Samt att jag skrev i början att jag legat i tvist. Min tanke med svaren i tråden var inte att hetsa TS till att driva detta för långt utan att de kanske ens behövs. Jag skulle uppmuntra ALLT till att försöka nå överenskommelser själva utan myndigheters inblandning så långt det är möjligt vilket jag även skrivit tidigare. Skulle aldrig peppa någon att gå igenom det jag gått igenom. De drabbar dessutom barnet/barnen att gå igenom en smutsig tvist för att man inte känner för att försöka kommunicera som vuxna människor. Varken du, jag eller Kjell vet vad pappan är för människa och har för intentioner, vi kan bara råda TS utifrån det hon skrivit och jag tycker INTE det låter som att hon behöver advokat och gå upp i tinget direkt i tvist, utan verkar som att dom kan prata med varandra ändå. Fastän det är märkligt att höra av sig efter flera år. Så, vänligen gör inte om denna tråden till att det ska handla om min tvist utan vi kan väl hålla oss till TS situation. Tpfh.
Jag anser också att det är bra att försöka komma överens utan domstol. Om det går. Jag är även en av de som anser att barn behöver båda sina föräldrar (förutsatt att föräldern inte är skadlig för barnet naturligtvis) och att man bör sträcka sig hyfsat långt för att tillgodose barnets behov av föräldrarna.
Jag tror dock inte det gynnar barnet att lägga sig platt och gå med på den andra förälderns alla krav. Jag tror inte heller det ligger i barnets bästa att barnet ska resa 6-7 timmar en dag/helg för att starta upp umgänget. Ett barn borde få lära känna sin förälder i trygg miljö. Nu är det inte möjligt i mammans lägenhet (även om man borde kunna prata med den inneboende och planera in en till två timmar så barnet kan få träffa sin pappa i sin hemmiljö) men det minsta BARNET borde kunna förvänta sig - om pappan faktiskt är intresserad av ett seriöst umgänge - är att pappan tar sig till barnet. Inte tvärtom.
När de sedan lär känna varandra kan barnet åka till pappan. Lära känna sitt syskon och vara trygg med relationen till sin pappa.
Anledningen att jag ifrågasatte dig var att du for ut mot Kjell2, och det lät som om han - vi - borde förstått ngt du faktiskt inte skrivit. Det, samt att det du skrivit faktiskt inte är generella sanningar. Även om du får det att låta så.
Jag anser det fel - farligt - att leverera "sanningar" som baseras på ens egna åsikter istället för fakta. Levererar man åsikter är det kanske bättre att framhäva det som en erfarenhet eller åsikt och inte som "fakta".