Inlägg från: Anonym (Ggg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ggg)

kan jag tvingas åka 30 mil med mitt barn till pappan för umgänge?

Anonym (Vet..) skrev 2017-05-04 09:30:54 följande:
    Bidra efter förmåga påstår dem ja, har hittills inte hört någon som behövt betala mindre än hälften. Min mamma var arbetslös och hade sjukpenning 50% och hon fick ändå betala hälften/köra halva vägen för att lämna oss till vår pappa varannan helg. Mitt barns pappa betalar hälften trots att han har försörjningsstöd. Min väninna betalar hälften och hon har också sjukpenning och pappan bor i annan del av landet. En bekant betalar hälften av flygresorna till ett annat land när barnet åker på umgänge. Det ska till en sån stor skillnad i inkomster då den ena föräldern själv ska anses fullt kapabel till att ensam stå för/betala mestadelen av umgängesresorna. Oftast är det också så att föräldern redan betalat ett högre belopp i underhåll också och då kommer dem att hänvisa till det. Att TS får mer i underhåll och att det ska täcka resorna. Tro mig jag har haft många duster med socialtjänsten/familjerätten.

Men TS allt beror på vad du och pappan kommer överens om. Hittar ni själva en lösning utan att blanda in socialtjänsten så är det toppen. De går dock oftast på hälften för att det är enklast.
    Familjerätten är ingen domstol! De har en massa åsikter men extremt lite juridisk kunskap.

Boendeföräldern kan inte tvingas betala något för resorna eller ens tvingas att skjutsa barnet till flygplatsen om det inte finns en som från Tingsrätten. Sedan kommer naturligtvis de flesta separerade föräldrar fram till en kompromiss på egen hand eller genom att socialsekreterarna på familjerätten medlar, men det finns inget tvång förutom genom Tingsrätten.
  • Anonym (Ggg)
    Anonym (Vet..) skrev 2017-05-04 13:16:29 följande:
    Men snälla jag har ju gått igenom detta själv. Lawline må vara en tolkning av lagen men i domstol är det fastslaget för mig att det gäller över 10 mil, har du ens läst? Det handlar inte om att jag vikt ned mig, jag har kunnat driva mitt fall hur långt som helst och bara motsatt mig allt- men vem hade det gynnat förutom mig själv? Mitt råd TS är att var inte egoistisk som Kjell2 försöker uppmuntra dig till. Utgå ALLTID från barnets bästa och även om de känns som att du vill driva detta till vansinne så försök tänka vad som är rimligt. Det du vet är att du har en pappa till ditt barn som vill börja träffa sin dotter - jättebra! Det är där du ska mötas för en sån bra lösning som möjligt. Det betyder inte att du måste förbereda dig med advokat och utgå från det värsta. Gör det inte till en infekterad konflikt i onödan. Ett råd från en mamma till en annan.
    Det är inte fastslaget i domstol att gränsen är 10 mil.
  • Anonym (Ggg)
    Anonym (Vet..) skrev 2017-05-04 12:45:59 följande:
    Nej det är ju sant! Men tänker att vi inte ska uppmuntra TS till att neka allt. Umgängesresor regleras i lagen, kan bli svårt att "vinna något" i rätten om man tidigare motsatt sig allt och vägrat allt för att de ännu inte varit i tinget :)
    Vi uppmuntrar inte ts att neka allt. Vi försöker bara stoppa dig från att uppmuntra ts till att vika ner sig helt.

TS bör svara pappan att han är välkommen att träffa barnet i några timmar på barnets ort. Eftersom barnet inte känner pappan så kommer någon som barnet känner väl vara med vid umgänget. Efter den träffen kan de boka in ett samarbetssamtal hos familjerätten i barnets kommun för att prata vidare om hur umgänget ska se ut framåt (hur ofta, hur länge, på vilken plats, upptrappning, etc).
Svar på tråden kan jag tvingas åka 30 mil med mitt barn till pappan för umgänge?