• naphzter

Hur introducerar man bitar i maten?

Hej! En orolig Pappa behöver råd. Är grymt orolig över hur min dotter (snart 7 mån) kommer hanterar bitar i maten. Är väldigt orolig över att hon ska sätta i halsen. Kommer hon förstå att hon måste tugga eller kommer hon försöka svälja bitarna hela? Det enda hon ätit som inte är puré är majskrokar. Hur introducerade ni bitar i maten till era barn? Vid vilken ålder? Hur gick de? Vad ska man undvika? Och vilka tips och mat tips har ni som är bra att börja med? Mvh.

• Svar på tråden Hur introducerar man bitar i maten?
  • Meriall

Jag har samma oro som du och 7-mån dotter. Jag har börjat så smått att ge pyttebitar av vanlig mat typ mjukt bröd, kyckling, potatis, kokt aubergine etc. Bitar som går att krossa med tunga mot tandkött om inte annat (hon har 2 tänder). Ger långt fram i munnen så får hon själv bearbeta det längre bak. Har funkat bra hittills men jag ger verkligen minibitar, inte alls typ majskornsstorlek utan mindre. Väldigt nojig över just detta. Ser ändå att hon gör som lite tuggrörelser så det känns positivt men vet inte hur effektivt det är. Bitarna jag ger går att svälja hela.

Hon har ratat barnmatsburkar med bitar så det verkar funka bättre att ge en liten bit än att ge mosig mat med bitar i som det är i burkarna.

Skönt att inte vara ensam med oron.

• Mascaraklumpar

Mjuk mat i lagom stora bitar som sätts i halsen kommer upp igen när barnet hostar. Hård mat som passar bra i barnets luftstrupe och det inte klarar att hosta upp, tex hela jordnötter, ska man inte ge alls.

Potatis, sötpotatis, palsternacka, ägg, små bitar mjukt bröd, små bitar lax, mjuka päronbitar, avokado mm är bra att börja med.

• naphzter
    Meriall skrev 2017-05-04 09:41:40 följande:

Jag har samma oro som du och 7-mån dotter. Jag har börjat så smått att ge pyttebitar av vanlig mat typ mjukt bröd, kyckling, potatis, kokt aubergine etc. Bitar som går att krossa med tunga mot tandkött om inte annat (hon har 2 tänder). Ger långt fram i munnen så får hon själv bearbeta det längre bak. Har funkat bra hittills men jag ger verkligen minibitar, inte alls typ majskornsstorlek utan mindre. Väldigt nojig över just detta. Ser ändå att hon gör som lite tuggrörelser så det känns positivt men vet inte hur effektivt det är. Bitarna jag ger går att svälja hela.

Hon har ratat barnmatsburkar med bitar så det verkar funka bättre att ge en liten bit än att ge mosig mat med bitar i som det är i burkarna.

Skönt att inte vara ensam med oron.

Så små bitar vågar man ge det stämmer hehe. Tror inte vi är ensamma om detta dock. Det är säkert ett ganska normal problem som föräldrar har. Jag antar att det bara är att sakta börja och låta det ta den tid det tar ????
  • naphzter
    Mascaraklumpar skrev 2017-05-04 09:44:54 följande:

Mjuk mat i lagom stora bitar som sätts i halsen kommer upp igen när barnet hostar. Hård mat som passar bra i barnets luftstrupe och det inte klarar att hosta upp, tex hela jordnötter, ska man inte ge alls.

Potatis, sötpotatis, palsternacka, ägg, små bitar mjukt bröd, små bitar lax, mjuka päronbitar, avokado mm är bra att börja med.

Tack för tipsen, ska testa :)!
  • 8295

Samma här med min 7månaders och hans 2 tänder. Han har hittills spottat ut bitar från banan/päron/melon men jag ser också hur han försöker tugga/mala ner mat.

Tycker det är skitläskigt, men tar man det långsamt så går det nog bra

• Birgitta02

Nu är det trettio år sen jag hade smått. Men jag körde på barnmatsburkarna stenhårt. Där blir det ju naturligt då det står på burkarna vilken ålder det gäller (det gör det väl fortfarande). Jag tänkte inte ens på sånt. Å andra sidan fanns det inte internetforum som skrämde upp oss föräldrar heller, det var liksom bara att köra.

• SannaSthlm

Med första dottern var jag skitnojig att hon skulle sätta i halsen. Hon hade exempel aldrig fått äpple innan hon började förskolan vid 1,5 års ålder. Detta gjorde såklart att jag var orolig för att hon skulle sätta i halsen när hon var där. Så nu med andra barnet försöker jag lita mer på att barnet kan och behöver träna och utveckla sin förmåga att tugga själv. Minsta tjejen är 7 mån och älskar kokta broccolibuketter och jag ser hur kul hon tycker det är att utforska på egen hand. Så försök tänka lite i långa loppet också, desto mer färdigheter barnet har desto bättre kommer det att klara av olika matsituationen när du inte kommer att vara där.

Svar på tråden Hur introducerar man bitar i maten?