• Anonym (Anna Alkoholist)

När berätta för en dejt att man är alkoholist?

Vill du ha vin? Skall vi ta en drink/öl efter promenaden? Osv. Jag är alkoholist, och kan därför inte dricka alkohol, inte ens ett glas vin eller en enda öl.

Jag är alkoholist, har inte druckit alkohol på fem år, och om jag håller mig stark så kommer jag aldrig dricka alkohol igen. Men jag har inget emot om någon annan gör det i mitt sällskap. Jag har inga problem om han vill ha öl till maten, snaps på midsommar champagne på nyår eller gå på afterwork och dricka några öl. Salongsberusad är ok, gillar inte riktigt om han skulle bli riktigt packad, men händer det sällan kan jag acceptera det med. Jag kan vara med, men jag vill inte dricka någon alkohol själv.

Att säga "Jag är nykterist!" skulle kännas helt fel då jag inte är nykterist, utan alkoholist.

Hur fort kan jag avslöja detta för en kille: "Jag vill inte ha för att jag är alkoholist, men du får gärna ta en öl, jag tar en Fanta!", skulle det skrämma en kille på första dejten?   

• Svar på tråden När berätta för en dejt att man är alkoholist?
  • Lena

Första dejten dryckestillfället kan du ju bara säga att du inte dricker. Var ärlig om du får en följdfråga bara

• Anonym (B)

Innan det blir seriöst. Svårt att säga exakt antal dejter , men man känner väl oftast...

Det är bättre för er båda.

• Frontline

Varför inte säga bara att du dricker inte alkohol?

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Nykteristen)

Nu är jag nykterist och inte nykter alkoholist som dig, men jag har aldrig haft några problem alls då jag har dejtat pågrund av det. De flesta killar har frågat om det är okej om de dricker och då jag svarar ja är det lugnt sedan.

Jag skulle väntat några dejter med att berätta om jag vore dig, du kan bara säga att du inte dricker utan att vara för specifik om frågan kommer upp.

• klyban

Avdramatisera det hela, och bara säg att du inte kan dricka alkohol.
    Så man behöver inte ladda ämnet genom säga du är alkoholist.
    Och blir det lite press, så säger man bara att du inte kan kontrollera hur mycket du dricker och därför dricker du aldrig mer.
    Och det ska inte behövas sägas mer.

• Anonym (Anna Alkoholist)
    Frontline skrev 2017-05-04 10:50:25 följande:

Varför inte säga bara att du dricker inte alkohol?

För att jag skulle ljuga då känns det som. Då presenterar jag mig som något jag inte är. Då skulle han kunna få en ganska skev uppfattning av mig.
  • Frontline
    Anonym (Anna Alkoholist) skrev 2017-05-04 11:25:36 följande:
    För att jag skulle ljuga då känns det som. Då presenterar jag mig som något jag inte är. Då skulle han kunna få en ganska skev uppfattning av mig.
    Fast har du inte druckit på 5 år så ljuger du ju inte om du säger att du inte dricker..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • klyban
    Anonym (Anna Alkoholist) skrev 2017-05-04 11:25:36 följande:

Varför krånglar du till det för?
    Säg bara du inte dricker alkohol.

• Lena

Du ljuger inte om du säger att du inte dricker. Får du sen en följdfråga svara ärligt på den.

• Anonym (delad passion)

Jag hade velat veta sådant direkt. Dejtar själv inte nykterister eftersom alkohol betyder så pass mycket för mig speciellt viner och att dela detta med en partner är av största vikt. Har träffat flera i rad som inte dricker vilket aldrig skulle funka.
    Min sista var tyvärr alkoholist och det var något av det mest tragiska jag upplevt eftersom en sådan person inte går att lita på alls och oftast har otroligt stora svårigheter socialt när de är nyktra.

Jag hade nog inte gått in på exakt detaljer, bara frågat om personen var okej med att någon inte dricker som de umgås med? Först om ni är seriösa kan du ju berätta anledningen.

Svar på tråden När berätta för en dejt att man är alkoholist?