• Anonym (Undrande)

Varför lägger så många upp facebookbilder på vinglas varje sommar? Blir less!

Jag vet att Facebook är frivilligt och att man kan avsluta det, så det behövs inte kommenteras, är väl medvetet om att detta är ett I-landsproblem, men tycker detta vore intressant att diskutera. Hur som helst, tycker att många av mina facebookvänner under vår- och sommar lägger upp sådana enorma mängder på främst rosévin, särskilt tre personer som lägger upp alkoholbilder, högsäsong typ 3-4 bilder per vecka på alkohol i glas. Alltså...vad är poängen? Det är inte ens kul att bara se en bild på ett glas champagne eller rosévin. Kul för folk att de har det mysigt och trevligt, men bilderna är ju så märkliga, lite som om det är en världshändelse att folk dricker sprit, som att sprit är så centralt att man inte ens behöver ha med en människa på bilden, utan det räcker att bara fotografera öl- eller vinglaset. Jättekonstigt, men antagligen är det bara jag som tycker det eftersom många lägger upp den typen av bilder, så scrollar man i flödet en lördagskväll får man se ett antal vin- och champagneglas. Och nu snackar jag vuxna människor mellan 30 och 60, inga 18-åringar alltså.

Hur tänker ni som lägger upp vin- och spritbilder kontinueligt på Facebook? Och hur tänker ni som ser den typen av bilder ofta? Varför beter sig folk så här? Är det som med rökning förr, att särskilt rosévin av kvinnor har börjat ses som glamouröst och att man försöker bygga en image av sig själv med hjälp av alkohol? Jag känner så ibland. För inte fan lägger folk upp bilder på ett glas saft eller en kopp thé, utan det är i stort sätt alltid alkohol om det är en dryck på bild.

• Svar på tråden Varför lägger så många upp facebookbilder på vinglas varje sommar? Blir less!
  • Anonym (Alkoholister)

Jävla alkoholister!!!

• Lallalallalalal

Haha, det har du rätt i. Många vinglas med rosé i facebookflödet nu. Gärna med fin bakgrund så det syns vilket vackert väder det är och hur mysigt man har det.

Själv har jag funderat på varför folk ska fota sina fötter för att bevisa att de befinner sig på en trevlig plats i solen..

• Frontline

Är väl inte bättre med alla som lägger upp dessa jävla bilder på sina barn som gör diverse saker så som att måla, bada, hoppa studsmatta mm ...
    Skiter väl i vad deras barn gör dom känner ju inte jag...

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Tyrasol

För att dom inte är medvetna om att du går runt och stör dig på det?

• Mandel

Jag har nog sett 3 olika vinglasbilder från samma människa bara denna helg!
    Nu verkar dock människan inte ha några andra intressen än att sippa vin på helgerna och istället för att vara stolt över vad hon gör (gör ju inget) så läggs det upp rosenskimrande bilder på tända ljus och vinglas.

Personligen så begriper jag mig inte på dessa dryckesbilder, men det kanske är för att alkohol är synonymt med lyx och avkoppling för många människor och att jag själv väldigt sällan dricker?
    Om man vore 20 och fortfarande fast i festarsvängen och tycker att det är häftigt att dricka så kan jag förstå det till viss del, men när vi nu har passerat 40!?!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Valkyria75

Jag ser ofta bilder på en god kopp kaffe eller en mumsig kaka från nåt fik.

De vill väl bara förmedla en känsla egentligen. Jag tycker det är helt ok.

• Meriall

Det betyder förmodligen avslappning, fest och lite lyx för dem. Jag kan tycka såna bilder är mysigt fast jag inte lägger upp själv. Sitta i solen med ett glas rosé och slappna av hade ju varit underbart tänker en sliten småbarnsmamma som jag.

• äldreochklokare

Det händer att jag lägger upp bilder på om vi gjort nån extra trevlig middag och då kan vinglaset vara med där, ja, men jag tar aldrig bilder på BARA vinglaset, om det var såna bilder du menar? Eller menar du att man inte bör fota något med alkohol, någonsin?

Det är klart på sommaren, att man man är ute mer, grillar kanske, det dricks säkerligen en del vin och annat när folk har semester så inte så konstigt om det blir fler såna bilder. Många fotar utomlandsbilder tex. 

Däremot är det väl knappats ett nytt fenomen, att man skulle tycka det känns lite smålyxigt att sitta med ett vingals? Det har folk gjort jämt, även innan man knäppte bilder för Fejan.

Jag bryr mig inte nämnvärt om andra lägger upp såna bilder. Jo, om det är någon jag vet inte dricker alkohol skulle göra det, då skulle jag reagera. Jag skulle också reagera om det var småbarn och sprit på samma bilder.

• Anonym ekonom

Antagligen har de en härlig stund. Det är antagligen inte vinet i sig som gör stunden utan allt runt om kring - musiken, stämningen, vännerna eller att det är fredag. Bilden man lägger upp ersätter en kort beskrivning av situationen. Exempelvis en selfie ute i trädgården med jord i hela ansiktet säger mycket om vad jag har gjort i eftermiddag. En selfie, bild på maten eller bild på sällskapet kan man ta en vanlig vardag, och därför skulle en sån bild inte kunna beskriva dina vänners stund fullständigt. En bild på ett vinglas kan lättare förknippas med att man firar något eller att det är helg, och då är det enklare för dina vänner att berätta sin story med en enda bild. Så inga konstigheter med det, det är helt enkelt symbolik.

• zoolook1

För att dom vill dela med dig av bra stunder. Fråga dig själv hur du mår som retar dig på det.

Svar på tråden Varför lägger så många upp facebookbilder på vinglas varje sommar? Blir less!