Nixe skrev 2017-05-11 10:50:43 följande:
Ja usch, att behöva ta hand om sitt barn själv, förstod att du flydde fältet...? Ärligt talat låter det riktigt tragiskt att fyra mammor bara låg där med sina barn åtskiljda hos främmande personal i små plastbaljor och att dom kom in för en stunds hud mot hud för amningens skull när man idag vet att det är väldigt viktigt stt barnen är MYCKET hud mot hud hos mamma hela första dygnen/tiden just för amningens och anknytningens skull. Det var ju just därför amningen sällan funkade någon längre stund på den tiden (är själv född 87), för att man inte fattat att sånt inte dunkar i intervaller på klockslag. Dela sal med tre andra okända kvinnor hade jag vägrat som nyförlöst, då vill jag vara ifred med barn och man och vila upp mig, inte tjattra med övriga. Så olika det kan vara.. Jobbar själv med nyförlösta familjer och vi går bara in på rummen om dom vill oss ngt eller om det är ngt nödvändigt vi måste göra. Föräldrarna vill i 9,9 fall av 10 helst inte bli störda alls om det inte behövs vilket jag snarare tycker är ett friskhetstecken.
Ja folk är olika. Jag uppskattade oerhört att få känna mig omhändertagen där på BB eftersom jag fött fram en dotter på 4500g med hjälp av sugklocka och hade oerhört svårt att röra mig. Den där veckan på BB 1987 är ett underbart varmt minne. Trygghet, gemenskap och så att ha fått en helt underbar unge! Magiskt.