• Sanna08

    Eget rum vid födsel

    Helluu måste bara fråga... när ni förstföderskor där ute som har fött har ni fått eget rum då? Jag prata med min sambos syster som fick en underbar fin pojk nu imorse och hon fick inget eget rum.. hade en kvinna bredvid sig som rååå snarkade och hon sprack där nere så hon blev sydd. Så vi satt o messa o hon sa det att ja... så jag sitter här nu med han i famnen själv... men vågar inte röra mig för att jag är rädd att jag tappar honom ... hur fan ska hon få någon sömn med en snarkande elefant bredvid sig och sen ingen anhörig där..? (Skratt) måste ju vara ert skämt eller ? Jag sa till D min sambo att du får inte åka någonstans efter jag har fött! Du stannar hos mig! Haha.... ett annat alternativ var Varberg då men det är ju en bit att åka från Gbg /: hur har ni gjort? Tacksam för svar... <3

  • Svar på tråden Eget rum vid födsel
  • Hzbxncn

    Vid själva förlossningen är man ju "själv", dvs du och din partner och div barnmorskor. MEN efteråt på eftervården/BB kan du inte räkna med att din partner får stanna över natten på oavsett vilket sjukhus "du väljer". Det är helt beroende på vad många rum dom är i behov av och vad många mammor som fått barn.

    Jag har haft turen så med första fick min man stanna, med andra fick jag ett eget rum. Men det är ingen garanti, alternativt är ju om du väljer att övernatta på patienthotellet om ditt sjukhus har ett sådant, men då kommer ju inga barnsköterskor förbi. Utan funderar ni på något så får ni gå till berörd avdelning.

  • Sanna08

    Oki...men Ush... känns ju inte roligt ändå /:

    Jag vill ju ha honom där lixom... men födde du på östra ? (:

  • Carambolan

    Det är ju trots allt en vårdinrättning, inte ett semesterhotell :) De kan såklart inte skicka födande kvinnor till andra städer för att någon annan ska kunna få ha sin anhöriga med sig i eftervården. Men om det finns plats så brukar det gå bra och i sådana lägen brukar de också i första hand låta egna rum/familjerum gå till förstföderskor.

  • Delilah2001

    Jag fick dela rum första gången. Andra fick jag eget, då hade jag gjort kejsarsnitt.

    Beror mycket på om det finns plats, är det många som föder, ja då får man dela rum.

    De som gör kejsarsnitt tex blir prioriterade eget rum.

  • InaLo

    Jag har ju fött i varberg och fick ha min sambo med första natten andra natten fick jag dela rum med en kvinna som var så medtagen efter förlossningen att de fick hjälpa henne ned allt i sängen. Tyckte mest synd om henne där. BB ville att jag skulle stanna tredje natten men jag åkte hem. Det var mitt tredje barn och jag ville hem.

    Första barnet fick jag eget rum på Mölndal i tre nätter och andra barne fick jag dela rum på Mölndal och blev i princip utslängd efter en natt.

    Är det inte så att det är litebrist på rum i.o.m att Mölndal förlossning flyttat till östra och flera måste dela rum.

    Jag skulle absolut rekommendera Varberg om du har möjlighet att ta dig ditt. Lycka till

  • Joo3221414

    Shit. Här får man eget rum, men det är ingen storstad så det är nog sällan det är helt fullt.

    Förra förlossningen var jag till och med helt själv på BB! Det var lite tråkigt faktiskt, att inte ha nå andra nyblivna mammor att studera :)

  • Sanna08

    Men jag trodde Mölndal har stängt ner sin förlossning helt? Har dom flyttat den till östra då menar du? (:

    Ja asså det känns ju som om att det är brist på rum haha!

    Sen vet vi ju inte... dom kanske skickar oss till Varberg pga brist på plats på östra ? Hoppas inte säger jag bara ... snacka om paniken som kanske uppstår om det är bråttom (:

  • Lia4
    Sanna08 skrev 2017-05-09 10:15:44 följande:

    Men jag trodde Mölndal har stängt ner sin förlossning helt? Har dom flyttat den till östra då menar du? (:

    Ja asså det känns ju som om att det är brist på rum haha!

    Sen vet vi ju inte... dom kanske skickar oss till Varberg pga brist på plats på östra ? Hoppas inte säger jag bara ... snacka om paniken som kanske uppstår om det är bråttom (:


    Platsbristen är ju inte någonting roligt precis. Där jag jobbar har vi kämpat i år för att få lokaler så att hela familjen kan få stanna kvar på bb. Men som läget är mestadels kan partnern inte stanna. Det får man antingen acceptera eller så får man gå hem på tidig hemgång.

    Är dock säker på att du klarar dig bra själv på bb om det blir så ;).
  • Paxton

    Födde på Östra för tre veckor sedan och blev kvar med min man i flera dagar, i eget rum. Hade åkt hem direkt om jag var tvungen att dela. BB finns på mer än en våning och dessutom byggs det fler för fulla muggar. Alla hade eget rum tillsammans med sina partners.

  • Nykär15
    Sanna08 skrev 2017-05-09 08:25:12 följande:

    Oki...men Ush... känns ju inte roligt ändå /:

    Jag vill ju ha honom där lixom... men födde du på östra ? (:


    Jag har fött på Östra med andra barnet och hade turen att trots det få eget rum, för det just då fanns plats. Men nu när de stängt Mölndal så är det ju högre tryck på Östra då alla föder där. Så jag hade inte räknat med eget rum tyvärr....har själv lite ångest för det då vi väntar liten i december...


    De har ju tyvärr inget patienthotell heller...


    Tycker det borde vara regel att få ha kvar sin sambo och att alla fick eget rum. De hjälper ju till jättemycket för bm som inte behöver springa dit och hjälpa om mamman inte orkar själv efter förlossningen...
    Min syrra fick sova på sal med 3 andra mammor efter båda sina förlossningar, så hennes man fick inte vara kvar nån gång...hon sa att det var fruktansvärt, hela tiden någon som var vaken och skrek så hon inte kunde sova...fy fan. 

Svar på tråden Eget rum vid födsel