• Anonym (Ångest...)

Körde för fort....

Vet att jag körde för fort förbi en fartkamera idag. Körde 110 på 90 väg. Jag har sådan ångest nu. Hade precis kört av en 100 väg och på en 90 väg.

Finns det risk att mitt körkort försvinner nu?

Är så orolig så jag inte kan sova....

Böterna är jag inte rädd för utan att bli av med körkortet.

• Svar på tråden Körde för fort....
  • Anonym (Lugnt)

Du tappar inte kortet för det. Du måste köra 121 på en 90 väg för att tappa det! Det blir "bara" böter för dej

• Pentra

Är du säker på att du blev fotad av kameran? Såg du ingen blixt så var inte kameran aktiv just då. Och med tanke på att du låg max 20 km/tim över gällande hastighet på 90-väg så lär du få behålla kortet i vilket fall. Såg du att du blev fotad så kommer det en böteslapp hem i brevlådan; antagligen inom en månads tid.

• Anonym (Ångest...)
    Pentra skrev 2017-05-09 23:05:19 följande:

Är du säker på att du blev fotad av kameran? Såg du ingen blixt så var inte kameran aktiv just då. Och med tanke på att du låg max 20 km/tim över gällande hastighet på 90-väg så lär du få behålla kortet i vilket fall. Såg du att du blev fotad så kommer det en böteslapp hem i brevlådan; antagligen inom en månads tid.

Nej jag är inte säker på att jag blev fotad, missade helt kameran. Kom inte på förren jag såg i backspegeln att jag kört förbi den.

Ingen undanflykt men mitt ute på landet och jag och tonårsdottern bråkade i bilen...
  • Monchichier
    Anonym (Ångest...) skrev 2017-05-09 23:15:40 följande:

Nej jag är inte säker på att jag blev fotad, missade helt kameran. Kom inte på förren jag såg i backspegeln att jag kört förbi den.

Ingen undanflykt men mitt ute på landet och jag och tonårsdottern bråkade i bilen...

Det är häpnadsväckande många fartkameror som är inaktiva och som bara står i förebyggande syfte. Märkte du heller inte av någon blixt så är risken att du får böter minimal. De är väldig starka, så man måste vara bra mycket ouppmärksam för att missa och då är det inte mer än rätt att man får kortet återkallat.

Du blir dessutom aldrig permanent av med kortet för en simpel fortkörning om prövotiden gått ut. Du behöver göra mycket grövre grejer för det
  • Bibbidi
    Monchichier skrev 2017-05-09 23:25:03 följande:
    Det är häpnadsväckande många fartkameror som är inaktiva och som bara står i förebyggande syfte. Märkte du heller inte av någon blixt så är risken att du får böter minimal. De är väldig starka, så man måste vara bra mycket ouppmärksam för att missa och då är det inte mer än rätt att man får kortet återkallat.

Du blir dessutom aldrig permanent av med kortet för en simpel fortkörning om prövotiden gått ut. Du behöver göra mycket grövre grejer för det
    Beror på hur fort man har kört. Men i värsta fall är det bara att köra upp på nytt och göra om teoriprovet.
  • Monchichier
    Bibbidi skrev 2017-05-09 23:29:26 följande:

Beror på hur fort man har kört. Men i värsta fall är det bara att köra upp på nytt och göra om teoriprovet.

Hur fort måste man då köra för att bli av med lappen permanent?
  • Anonym (xyz)

Blixten är väldigt stark. Om kameran tar en bild så märker man det tydligt även mitt på dagen i solsken.

• Bibbidi
    Monchichier skrev 2017-05-09 23:53:52 följande:
    Hur fort måste man då köra för att bli av med lappen permanent?
    Vet inte riktigt. Sambons syrra blev i alla fall av med körkortet och var tvungen att ta om det (nytt teoriprov och ny uppkörning). 

Hittade det här nu
    Hur fort måste man köra för att förlora körkortet?

Generellt gäller att körkortet dras in om du kör 20 km/h för fort på 30-vägar. På vägar med högre hastighetsbegränsning dras körkortet in om du kör 30 km/h för fort.
    www.korkortskolan.se/korkortsteori/fragor/Hur-fort-maste-man-kora-for-att-forlora-korkortet-48

• Norris
    Bibbidi skrev 2017-05-10 03:36:40 följande:
    Vet inte riktigt. Sambons syrra blev i alla fall av med körkortet och var tvungen att ta om det (nytt teoriprov och ny uppkörning). 

Hittade det här nu
    Hur fort måste man köra för att förlora körkortet?

Generellt gäller att körkortet dras in om du kör 20 km/h för fort på 30-vägar. På vägar med högre hastighetsbegränsning dras körkortet in om du kör 30 km/h för fort.
    www.korkortskolan.se/korkortsteori/fragor/Hur-fort-maste-man-kora-for-att-forlora-korkortet-48

Att ta om på nytt gäller väl bara om man blir av med kortet under prövotiden?
  • Lena

Du kan behöva ta om det annars med men det är vid mycket grova trafikbrott eller upprepade trafikbrott.

Svar på tråden Körde för fort....