• Anonym (Ångest...)

Körde för fort....

Vet att jag körde för fort förbi en fartkamera idag. Körde 110 på 90 väg. Jag har sådan ångest nu. Hade precis kört av en 100 väg och på en 90 väg.

Finns det risk att mitt körkort försvinner nu?

Är så orolig så jag inte kan sova....

Böterna är jag inte rädd för utan att bli av med körkortet.

• Svar på tråden Körde för fort....
  • Maggis77

Du hade märkt om du blivit fotad av fartkameran. Det är en väldigt kraftig blixt.
    Förlorar körkortet gör du vid överträdelse med +31 km/h på 90-sträcka. Så det kan du vara lugn med.
    Ta om körkortet helt och hållet får du göra om du haft prövotid vid tillfället för återkallande eller om du gjort grövre trafikförseelser än att bråka i bilen;)
    Så pusta du ut och håll hastigheten :)

• klyban
    Anonym (Ångest...) skrev 2017-05-09 22:34:03 följande:
    Vet att jag körde för fort förbi en fartkamera idag. Körde 110 på 90 väg. Jag har sådan ångest nu. Hade precis kört av en 100 väg och på en 90 väg.
    Finns det risk att mitt körkort försvinner nu?
    Är så orolig så jag inte kan sova....
    Böterna är jag inte rädd för utan att bli av med körkortet.

Din oro kommer av att ditt körkort är under prövotid?
    Annars behöver du bara oroa dig över böterna för 10km/h.
    Som andra sagt blixten är rätt kraftig, hade en sådan gått av, så hade du med stor säkerhet sett detta tycker man.

• Bibbidi
    Norris skrev 2017-05-10 05:16:46 följande:
    Att ta om på nytt gäller väl bara om man blir av med kortet under prövotiden?
    Nix. 
  • Anonym (Ångest...)
    klyban skrev 2017-05-10 07:16:37 följande:

Din oro kommer av att ditt körkort är under prövotid?

Annars behöver du bara oroa dig över böterna för 10km/h.

Som andra sagt blixten är rätt kraftig, hade en sådan gått av, så hade du med stor säkerhet sett detta tycker man.

Jag har haft körkort i snart 14 år. Så ingen prövotid här. Men blev tagen för fortkörning för 5 år sedan körde 73 på 50 väg missade 50 skylten.
  • Norris
    Bibbidi skrev 2017-05-10 07:36:59 följande:
    Nix. 
    Fast jag tror knappast att TS får spärrtid på över ett år. Det är endast då eller under prövotid som körkortet måste tas om. Är spärrtiden under ett år behöver man bara ansöka om att få tillbaka körkortet.
  • nuharjagbytt
    Monchichier skrev 2017-05-09 23:25:03 följande:

Det är häpnadsväckande många fartkameror som är inaktiva och som bara står i förebyggande syfte. Märkte du heller inte av någon blixt så är risken att du får böter minimal. De är väldig starka, så man måste vara bra mycket ouppmärksam för att missa och då är det inte mer än rätt att man får kortet återkallat.

Eftersom vi numera har digitala fartkameror så kan de bli aktiverade när som helst även om de inte brukar vara det. Men om jag har förstått det rätt så aktiveras bara ett visst antal samtidigt i landet.

Jag håller Med om att blixten är så stark att man inte kan missa den.
  • Bibbidi
    Norris skrev 2017-05-10 08:05:07 följande:

Fast jag tror knappast att TS får spärrtid på över ett år. Det är endast då eller under prövotid som körkortet måste tas om. Är spärrtiden under ett år behöver man bara ansöka om att få tillbaka körkortet.

Så var det inte för sambons lillasyrra. Det var inte över ett år hon var utan och hon hade redan haft körkortet i några år då. Hon fick ta om, nytt teoriprov uppkörning.

Var har du hittat att det bara gäller om det är över ett år?
  • halla1673377

Vad jag vet kan man inte bli av med körkortet på kamera utan enbart få böter då den inte räknas som tillräckligt stark bevisning. 

• Mandel

Skulle inte lita på länkar från transportstyrelsen efter mitt samtal med dem igår...

De stiftar lagarna och polisen ska se till att de följs, men vare sig transportstyrelsen eller polisen kunde ge mig svar på hur jag skulle göra för att göra rätt så deras svar blev att oavsett vad jag gör i min fråga så gör jag både rätt och fel samtidigt och får hoppas att jag slipper böter om jag blir stoppad!

Jag bara älskar svenska myndigheter!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • klyban
    Anonym (Ångest...) skrev 2017-05-10 07:47:14 följande:
    Jag har haft körkort i snart 14 år. Så ingen prövotid här. Men blev tagen för fortkörning för 5 år sedan körde 73 på 50 väg missade 50 skylten.
    Men bli av med körkortet, det måste väl du veta att det är 31kmh som gäller och 21 mer vid 30 skylt för lyckas bli av med kortet?
Svar på tråden Körde för fort....