Inlägg från: Anonym (Kronikern) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kronikern)

Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst

Någon mer som varit med om efter att ha ringt för att rådfråga en sjuksköterska på 1177 att dom sällan kan svara på frågorna? Jag får oavsett vad det har gällt "du får kontakta din doktor", "det kan jag tyvärr inte svara på", "du, det vet inte jag", "du får söka akut om du är orolig eller kontakta din vårdcentral" dom gånger jag har ringt dit genom åren. Det har varit olika saker men inga konstigheter utan borde vara sådant dom bör kunna svara på.

Jag misstänker att personerna som svarar är rädda för att ge felaktig information och då hänvisar vidare till ens vårdcentral för att känna sig säkra, men varför ha en sån tjänst i såna fall? Samma gäller apotekets chatt/email, frågar man något om ett läkemedel blir man direkt hänvisad till Läkemedelsverket.

Det ser så bra ut med all hjälp där ute men det är ju knappt någon vågar ge en råd eller ens har kunskapen, skärpning eller lägg ner dessa tjänster.

Ps. Det finns säkert eldsjälar där ute på linjerna som kan ge riktigt bra och informativa svar även om jag sällan pratat med dom själv.

• Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst
  • Anonym (Kronikern)

Tji fick jag, ringde nyss och fick då tala med en kunnig sjuksköterska *skäms lite över inlägget*. Men. Det sker så sällan utan brukar låta "jag tycker du ska söka akut" eller som ni berättar här, jisses.

• Anonym (Kronikern)
    Kebabben skrev 2017-05-13 22:06:19 följande:

Ni som fått dålig respons av 1177, vad är det egentligen ni förväntar er? Ni ber en läkare ge er diagnos över telefon, utav era egna beskrivningar för symptom som ni har. Om ni säger att ni har ont i örat, klart som fan kommer läkaren ge det mest troliga svaret som är skälet till dessa symptom i 99% av fallen. De på 1177 måste få en jävla massa samtal från hypokondriker eller andra liknande fjantar.

Det finns förövrigt väldigt få länder som har tjänster som 1177, så endast det faktum att 1177 finns i sverige gör oss jävligt priviligerade.

Det är sjuksköterskor som svarar, inte läkare
Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst