• Anonym (Kronikern)

Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst

Någon mer som varit med om efter att ha ringt för att rådfråga en sjuksköterska på 1177 att dom sällan kan svara på frågorna? Jag får oavsett vad det har gällt "du får kontakta din doktor", "det kan jag tyvärr inte svara på", "du, det vet inte jag", "du får söka akut om du är orolig eller kontakta din vårdcentral" dom gånger jag har ringt dit genom åren. Det har varit olika saker men inga konstigheter utan borde vara sådant dom bör kunna svara på.

Jag misstänker att personerna som svarar är rädda för att ge felaktig information och då hänvisar vidare till ens vårdcentral för att känna sig säkra, men varför ha en sån tjänst i såna fall? Samma gäller apotekets chatt/email, frågar man något om ett läkemedel blir man direkt hänvisad till Läkemedelsverket.

Det ser så bra ut med all hjälp där ute men det är ju knappt någon vågar ge en råd eller ens har kunskapen, skärpning eller lägg ner dessa tjänster.

Ps. Det finns säkert eldsjälar där ute på linjerna som kan ge riktigt bra och informativa svar även om jag sällan pratat med dom själv.

• Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst
  • Anonym (Stina)

Jo tack.

1177 "Du har lock för örat för att du är förkyld"

Jag: fast jag har extremt ont.

1177 "köp vaxoil och använd nässpray i några dagar".

Var öroninflammation på båda öronen och fick äta penicillin i 10 dagar.

• Anonym (Japp)

Håller med!

Ringde för att jag kräktes så fort jag åt, mensen var 3 dagar sen (men jag har oregelbunden, vilket jag också betonade när hon frågade) och gravtest visade neg. Inga andra sjukdomstecken, ingen feber, ingenting. Hon frågade om jag kunde vara gravid, jag svarade ja eventuellt, men testet var negativt igår. Då blev hon asförbannad och frågade (vrålade) varför i hela helvete jag sa att jag kunde vara gravid om testet visade negativt. Jag vrålade tillbaka i luren (mycket hormoner och stress): FÖR ATT JAG HAR HAFT OSKYDDAT SEX! Slutade med att hon trodde att jag hade influensa (?) Och jag sa typ... Jaja och la på. Jag var helt hundra på att jag INTE hade influensa ändå, tackar som frågar.

Jag frågade bara hur jag skulle förhålla mig till att få i mig vätska, ingenting om graviditet... Ringde min fantastiska vårdcentral istället där jag fick prata med en mycket förstående kvinna som gav mig bra tips för att inte bli uttorkad :)

• Anonym (aber)

Det enda råd jag någonsin fått har varit att åka till akuten. Inte gjort det en enda gång och trots det överlevt. Min analys är att de verkligen fegar och verkligen kör det säkra före det osäkra i alla lägen.

• Anonym (Kronikern)

Tji fick jag, ringde nyss och fick då tala med en kunnig sjuksköterska *skäms lite över inlägget*. Men. Det sker så sällan utan brukar låta "jag tycker du ska söka akut" eller som ni berättar här, jisses.

• Anonym (kk)

de gånger jag ringt dem (om några olika saker) har jag fått bra svar. Ni har nog haft otur

• Anonym (.)

Känns mest som att 1177 har blivit numret för nyblivna osäkra föräldrar som behöver råd, tips och bekräftelse på att inget dåligt kommer hända med bebisen. Annars är det lite som apotekspersonalen, man frågar om förkylning eller t.ex. varför armen känns lite avdomnad. Så fort det handlar om något allvarligt brukar det som sagt hänvisa till husläkaren eller akuten. Till deras försvar så är det ju väldigt svårt att ge några råd till någon som de inte ens träffat eller kan göra någon form av undersökning på. Och ingen vill ju riskera att ge fel råd till någon och så slutar det med att personen får några bestående men, eller ännu värre, döden. Lägg till en anmälan på det också.

• Anonym (Sådärja)

Och med tanke på hur många som gråter ut i tidningar och anmäler till höger och vänster är det ju inte konstigt att vårdpersonal inte vågar ge råd fullt ut. 
    Det är RÅD, man behöver inte följa dom! 
    Och om man anser det är dåliga råd, hur vet man det? Man ringer ju för man inte vet!

• nevermind

När jag fick reda på att jag var gravid och blev hysterisk så bad jag sambon ringa 1177 och be om hjälp. Han fick först rådet att köpa ett dagen efter-piller. ??? När han sa att det var liiiiite försent så sa hon att vi skulle köpa ett test till för att dubbelkolla. Och sen var det tack och hej och lycka till.

• Anonym (Sådärja)
    nevermind skrev 2017-05-10 21:34:59 följande:

När jag fick reda på att jag var gravid och blev hysterisk så bad jag sambon ringa 1177 och be om hjälp. Han fick först rådet att köpa ett dagen efter-piller. ??? När han sa att det var liiiiite försent så sa hon att vi skulle köpa ett test till för att dubbelkolla. Och sen var det tack och hej och lycka till.

Och vad var syftet med att ringa 1177? Hjälp med vad? 
    Inte undra på vården är överbelastad....
  • Anonym (Nr2)

Vi ringde dit när vi väntade 2an då jag blivit sjuk och var rädd av hur bebis skulle påverka om det var influensan. Hon svarade att bebisen kan dö.

Utmärkt svar till en gravid horminstinn kvinna :p

Så jag tar deras ord med en nypa salt här efter ;)

Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst