Inlägg från: Anonym (Japp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Japp)

Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst

Håller med!

Ringde för att jag kräktes så fort jag åt, mensen var 3 dagar sen (men jag har oregelbunden, vilket jag också betonade när hon frågade) och gravtest visade neg. Inga andra sjukdomstecken, ingen feber, ingenting. Hon frågade om jag kunde vara gravid, jag svarade ja eventuellt, men testet var negativt igår. Då blev hon asförbannad och frågade (vrålade) varför i hela helvete jag sa att jag kunde vara gravid om testet visade negativt. Jag vrålade tillbaka i luren (mycket hormoner och stress): FÖR ATT JAG HAR HAFT OSKYDDAT SEX! Slutade med att hon trodde att jag hade influensa (?) Och jag sa typ... Jaja och la på. Jag var helt hundra på att jag INTE hade influensa ändå, tackar som frågar.

Jag frågade bara hur jag skulle förhålla mig till att få i mig vätska, ingenting om graviditet... Ringde min fantastiska vårdcentral istället där jag fick prata med en mycket förstående kvinna som gav mig bra tips för att inte bli uttorkad :)

• Anonym (Japp)
    Benedicte skrev 2017-05-13 20:56:35 följande:

Hm hur tusan har läkaren på KRY appen diagnosisera öroninflammation utan att ens kolla i öronen med ett otoskop???? Och antibiotika på det?? Fattar ni inte att all antibiotikaanvändning gör bakterierna resistenta när man behandlar i onödan!!

Den mängd som skrivs ut i Sverige är inte ens piss i havet och väldigt i periferin när det kommer till detta problem. Jobbigare i de länder där man kan gå in på vilket apotek som helst och få ut det utan recept - eller frågor. Uppenbarligen bedömde den här läkaren att det var nödvändigt med antibiotika och då får man väl lita på det?
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Sådärja) skrev 2017-05-13 22:39:11 följande:

Och därför ska vi inte vara restrektiva i Sverige? Ser urusla exempel på läkare som inte alls kan hantera alla föräldrar som "kräver" antibiotika till sina småttingar så de blir friskare fortare!

Vi är jämförelsevis restriktiva i Sverige. Det var lite det som var poängen.
Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst