Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst
Någon mer som varit med om efter att ha ringt för att rådfråga en sjuksköterska på 1177 att dom sällan kan svara på frågorna? Jag får oavsett vad det har gällt "du får kontakta din doktor", "det kan jag tyvärr inte svara på", "du, det vet inte jag", "du får söka akut om du är orolig eller kontakta din vårdcentral" dom gånger jag har ringt dit genom åren. Det har varit olika saker men inga konstigheter utan borde vara sådant dom bör kunna svara på.
Jag misstänker att personerna som svarar är rädda för att ge felaktig information och då hänvisar vidare till ens vårdcentral för att känna sig säkra, men varför ha en sån tjänst i såna fall? Samma gäller apotekets chatt/email, frågar man något om ett läkemedel blir man direkt hänvisad till Läkemedelsverket.
Det ser så bra ut med all hjälp där ute men det är ju knappt någon vågar ge en råd eller ens har kunskapen, skärpning eller lägg ner dessa tjänster.
Ps. Det finns säkert eldsjälar där ute på linjerna som kan ge riktigt bra och informativa svar även om jag sällan pratat med dom själv.