Inlägg från: Anonym (Sådärja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sådärja)

Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst

Och med tanke på hur många som gråter ut i tidningar och anmäler till höger och vänster är det ju inte konstigt att vårdpersonal inte vågar ge råd fullt ut. 
    Det är RÅD, man behöver inte följa dom! 
    Och om man anser det är dåliga råd, hur vet man det? Man ringer ju för man inte vet!

• Anonym (Sådärja)
    nevermind skrev 2017-05-10 21:34:59 följande:

När jag fick reda på att jag var gravid och blev hysterisk så bad jag sambon ringa 1177 och be om hjälp. Han fick först rådet att köpa ett dagen efter-piller. ??? När han sa att det var liiiiite försent så sa hon att vi skulle köpa ett test till för att dubbelkolla. Och sen var det tack och hej och lycka till.

Och vad var syftet med att ringa 1177? Hjälp med vad? 
    Inte undra på vården är överbelastad....
  • Anonym (Sådärja)
    Anonym (Mormor) skrev 2017-05-10 22:28:12 följande:

Jag anser att 1177 har blivit dåligt på sistone. Svärsonen ringde 1177 här en kväll för att ett av barnet varit febrig i en vecka och bara ville sova och ville ha råd. Han kom på 47 platsen i kön och när det var 17 i kön bröts hela linjen.

Nä man ska nog inte ringa till 1177 om man vill fråga nåt för kön är enorm och av belastningen så bryts linjen. Man kan inte sitta allt från 40 minuter till 2 timmar för att kunna få råd.

Samma är det om man ska med barn till barnakuten så kan man få sitta 6-8 timmar för att få träffa en läkare. Barn orkar inte sitta så länge.

Vården i Sverige är KATASTROF.

Jaaa, i många lägen. För folk tar många gånger inget eget ansvar utan kräver så mycket. Får man sitta 6-8 timmar på barnakuten och är man högst troligt inte jättesjuk utan mest där för att mamma och pappa ska bli lugna. Ibland är det hög belastning där med och även de som har behov får vänta, såklart, men många gånger beror det på att fel personer är där. 

Så varför är vården katastrof? Hur löser vi det? Att sitta och gnälla gör det ju inte bättre. 
  • Anonym (Sådärja)
    Anonym (Japp) skrev 2017-05-13 21:06:41 följande:
    Den mängd som skrivs ut i Sverige är inte ens piss i havet och väldigt i periferin när det kommer till detta problem. Jobbigare i de länder där man kan gå in på vilket apotek som helst och få ut det utan recept - eller frågor. Uppenbarligen bedömde den här läkaren att det var nödvändigt med antibiotika och då får man väl lita på det?
    Och därför ska vi inte vara restrektiva i Sverige? Ser urusla exempel på läkare som inte alls kan hantera alla föräldrar som "kräver" antibiotika till sina småttingar så de blir friskare fortare!
  • Anonym (Sådärja)
    Anonym (Japp) skrev 2017-05-13 23:46:05 följande:
    Vi är jämförelsevis restriktiva i Sverige. Det var lite det som var poängen.
    Men ändå tycka det är ok att skriva ut ab via en app? Är det restrektivt?
Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst