Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst

Känns mest som att 1177 har blivit numret för nyblivna osäkra föräldrar som behöver råd, tips och bekräftelse på att inget dåligt kommer hända med bebisen. Annars är det lite som apotekspersonalen, man frågar om förkylning eller t.ex. varför armen känns lite avdomnad. Så fort det handlar om något allvarligt brukar det som sagt hänvisa till husläkaren eller akuten. Till deras försvar så är det ju väldigt svårt att ge några råd till någon som de inte ens träffat eller kan göra någon form av undersökning på. Och ingen vill ju riskera att ge fel råd till någon och så slutar det med att personen får några bestående men, eller ännu värre, döden. Lägg till en anmälan på det också.

• Anonym (.)
    Anonym (Nr2) skrev 2017-05-10 21:37:19 följande:

Vi ringde dit när vi väntade 2an då jag blivit sjuk och var rädd av hur bebis skulle påverka om det var influensan. Hon svarade att bebisen kan dö.

Utmärkt svar till en gravid horminstinn kvinna :p

Så jag tar deras ord med en nypa salt här efter ;)

Hormonstinn eller ej så är det ju bra att hon var ärlig.

Minns själv när jag ringde en gång ang en åkomma och personen sa till mig att jag bör åka till akuten omgående, och poängterade dessutom att om jag inte gör det kan jag ev få bestående men om jag har otur eller i värsta fall avlida.
  • Anonym (.)
    Anonym (Sådärja) skrev 2017-05-10 22:48:04 följande:

Jaaa, i många lägen. För folk tar många gånger inget eget ansvar utan kräver så mycket. Får man sitta 6-8 timmar på barnakuten och är man högst troligt inte jättesjuk utan mest där för att mamma och pappa ska bli lugna. Ibland är det hög belastning där med och även de som har behov får vänta, såklart, men många gånger beror det på att fel personer är där. 

Så varför är vården katastrof? Hur löser vi det? Att sitta och gnälla gör det ju inte bättre. 

Självklart ska vi inte ignorera faktumet att folk söker sig till akuten för icke akuta besvär. Men det största problemet är att vården har blivit försummat i många år nu. Och det är inte bara vården, det är rättsväsendet, skolan och en hel del annat som hamnat på efterkälken också. Enligt mig verkar det vara en kombination av att regeringen helt enkelt lägger pengar på fel saker och jag tror inte de kan se problemen fullt ut heller. Man får väl "hoppas" att de inte ser problemen fullt ut för hur kan de annars bara totalt ignorera problemet?

Bostadsbristen är ett till exempel f.ö. Jag minns för 8-10 år sen att man snackade om bostadsbristen och ändå så har det knappt hänt ett skit. Jävligt konstigt när man tänker på det.
  • Anonym (.)
    Anonym (Nr2) skrev 2017-05-11 10:20:19 följande:

Hon var inte ärlig hon överdrev. Bebis dör inte bara för att mamman blir sjuk.

När du säger "bara för att mamman blir sjuk" låter det som om du pratar om rent allmänt. Finns många olika sjukdomar, en del är farliga, andra inte. En del dödar, andra inte. Precis som med gamla så är gravida en extra utsatt grupp som kan drabbas mycket värre än en "vanlig" vuxen.

För att återgå till vad som sades så kan absolut fostret dö av influensa.

"Varför bör gravida vaccineras?

? Gravida har ett nedsatt immunförsvar ? för att kroppen inte ska uppfatta fostret som någonting främmande som ska stötas bort. Och ju längre fram i graviditeten man kommer, desto mindre lungkapacitet har man som gravid ? fostret och livmodern tar ju upp allt större plats. Därför riskerar gravida att bli svårt sjuka av influensa mot mitten och slutet av graviditeten."

www.viforaldrar.se/gravid/Influensavaccinet-skyddar-bade-den-gravida-och-den-nyfodda-bebisen

Om kvinnans kropp stöter bort fostret så betyder det att fostret dör. Drabbas en gravid kvinna av influensa bör hon nog uppsöka läkarvård ganska så omgående för att inte riskera att fostret ska dö eller drabbas på andra sätt. Kan inte alls se hur du kan påstå att det är en överdrift.
  • Anonym (.)

Vet inte varför det blev frågetecken i början och slutet av "Gravida har ett nedsatt immunförsvar". Ser helt klart missvisande ut. När jag kopierade var det bindestreck, precis som i länken.

• Anonym (.)
    Anonym (Nr2) skrev 2017-05-11 13:18:24 följande:

Om du hade läst mitt inlägg om att det var misstanke om ev. Influensa så hade du fattat mitt svar.

Om en gravid kvinna som är sjuk ringer och frågar vad som kan hända om det är influensa så är svaret att en av grejerna som kan hända är att bebisen dör. Det är sanningen. Du frågade och fick ett svar, som dessutom var korrekt. Ditt argument var dessutom att man inte borde säga det till en horomonstinn kvinna. Mitt argument är att man bör absolut informera om det så fostret inte riskerar att dö. Det är många personer som tänker "äsch, det är nog ingen fara".
Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst