• modsey

Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst

nevermind skrev 2017-05-10 21:34:59 följande:

När jag fick reda på att jag var gravid och blev hysterisk så bad jag sambon ringa 1177 och be om hjälp. Han fick först rådet att köpa ett dagen efter-piller. ??? När han sa att det var liiiiite försent så sa hon att vi skulle köpa ett test till för att dubbelkolla. Och sen var det tack och hej och lycka till.

Handen på hjärtat. Exakt bad hade du velat stt de skulle göra för dig?
  • modsey
    Ascendere skrev 2017-05-11 10:35:43 följande:

Syftet med 1177 är väl mest att hålla folk borta från primärvården.

Om svensk sjukvård fungerat på ett rimligt sätt hade man fått träffa en läkare efter ett par-tre timmars väntan om behov funnes. 

Nej det är inte syftet. Syftet är att ge rätt råd om vårdnivå. Ex så är det himla onödigt att åka in till akuten med ett barn som kräkts en gång eller att åka in med gamla mamma till akuten för åkommor som kan behandlas och utredas i primärvärden. Om jimmy 23 år inte for till skuten med nageltrång skoskav och om vi i stället tar oss till vården utan att överdriva symptom för att få ambulans etc så skulle resurserna räcka till mer
  • modsey
    Ascendere skrev 2017-05-11 14:06:52 följande:

Jomen grundproblemet är ju att om jimmy 23 år gör som han ska göra och  ringer till vårdcentralen får han ingen läkartid, för det finns inga. 

Så jimmy 23 år väntar och väntar, till slut får han så ont att han åker till akuten. 

Hade svensk sjukvård fungerat så hade han ju bara ringt sin läkare, fått en tid samma eller nästa dag, och efter att ha träffat läkaren kunnat få vad man nu får mot nageltrång. 

Jadu om du visste hur många Jimmy jag mött som svarar.

-familjeläkare har ju bara öppet på dagtid o då kan inte jag. Ni på akuten har ju öppet dygnet runt.
Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst