Inlägg från: Dumbledore |Visa alla inlägg
  • Dumbledore

Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst

Anonym (Mormor) skrev 2017-05-11 00:02:44 följande:

Om barnet i fråga har särskilda behov och inte kan vänta med hög feber som inte går ner med febernedsättande och epilepsin kan slå till så kan jag inte kalla det att det är oroliga föräldrar i onödan som väntar. Varje förälder med ett sjukt barn är självklart oroliga om det kan tillstöta mer.

Jag gnäller inte jag säger bara hur det är.

Och jo vi kan förändra detta med att rösta rätt vid nästa val och se till att vården blir bättre.

Fortfarande så var det ju barn som var mer sjuka än ditt barnbarn, det var därför hen fick vänta. Och skulle hen få ett epileptiskt anfall så finns det ju i så fall sjukvårdspersonal typ trettio sekunder bort.
  • Dumbledore
    Anonym (Mormor) skrev 2017-05-11 00:51:24 följande:

Nu var det inte så att barbarnet som hade hög feber i veckan var till barnakuten. Nej föräldrarna åker inte till barnakuten för enbart feber oavsett att barnet har särskilda behov. Utan det har varit tidigare när det har varit mer akut som det fått sitta flera timmar utan att komma in....eller att dem träffat en läkare som kommit in, men gått ut igen för att komma tillbaka flera timmar senare.....Så får det inte vara. På barnakuten ska det finnas mer än en läkare så fler får hjälp snabbare än på 6-8 timmar.

Jo, men hade det varit mer akut så hade barnet fått hjälp tidigare, eller blivit hänvisad till annat sjukhus. Gör personalen bedömningen att någon kan sitta i väntrummet så får de göra det tills det är deras tur. Funktionsnedsättning eller ej. Läkaren som kom in och gick ut för att komma tillbaka flera timmar senare kanske ägnade de timmarna åt att rädda livet på ett annat barn, som behövde det. Får man vänta länge så är det för att man bedöms klara av det. Ändrar det sig så görs en ny bedömning, en ny triagering.

Sen kan det absolut finnas fler än en läkare, men de kanske är upptagna av ett barn som blivit påkört, trampad på av häst, blivit förgiftat att något, är fruktansvärt akut sjuk. Det är inte så att läkarna eller sköterskorna sitter och fikar och struntar i patienterna, och det är inte så att ditt barnbarn är viktigare än något annat barn. Sjukast först, och så är det alltid. Du kan ha väntat i fem timmar och det ska bli din tur precis, men så kommer det in ett offer från en bilolycka och du halkar ner i kön igen. Det kan väl inte vara en nyhet?
  • Dumbledore
    Benedicte skrev 2017-05-14 09:25:00 följande:

Det är just det som är problemet. Hur ska läkaren kunna följa riktlinjerna för hur en öroninflammation ska behandlas när man inte ens har sett i ditt barns öron. Antibiotika i all ära men adekvat undersökning behövs för sådana diagnoser. Ont i örat är inte alltid en AOM utan kan vara en extern otit som inte behandlas med antibiotika. Och de flesta otiter på barn under 5 år spontanläker.

Om du nu undrar hur jag vet allt det här beror det på att jag jobbar som medicinsk sekreterare.

Håller helt med! Känner man inte barnet och man inte vet hur otiterna utvecklas så MÅSTE man titta i örat för att vara säker! Min dotter får otiter lite då och då, vår öronläkare känner både henne och mig, och han brukar skriva ut recept på Kåvepenin utan att titta på henne först, men då har trumhinnan alltid spruckit. Dessutom tycker han inte att jag ska hämta ut det direkt, utan avvakta ett par dagar för att se hur det utvecklar sig. Det hade jag aldrig litat på via en läkar-app.
Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst