• Ascendere

    Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst

    Syftet med 1177 är väl mest att hålla folk borta från primärvården.

    Om svensk sjukvård fungerat på ett rimligt sätt hade man fått träffa en läkare efter ett par-tre timmars väntan om behov funnes. 

  • Ascendere
    modsey skrev 2017-05-11 11:40:17 följande:
    Nej det är inte syftet. Syftet är att ge rätt råd om vårdnivå. Ex så är det himla onödigt att åka in till akuten med ett barn som kräkts en gång eller att åka in med gamla mamma till akuten för åkommor som kan behandlas och utredas i primärvärden. Om jimmy 23 år inte for till skuten med nageltrång skoskav och om vi i stället tar oss till vården utan att överdriva symptom för att få ambulans etc så skulle resurserna räcka till mer
    Jomen grundproblemet är ju att om jimmy 23 år gör som han ska göra och  ringer till vårdcentralen får han ingen läkartid, för det finns inga. 
    Så jimmy 23 år väntar och väntar, till slut får han så ont att han åker till akuten. 
    Hade svensk sjukvård fungerat så hade han ju bara ringt sin läkare, fått en tid samma eller nästa dag, och efter att ha träffat läkaren kunnat få vad man nu får mot nageltrång. 
Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst