Inlägg från: Anonym (Nr2) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nr2)

Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst

Vi ringde dit när vi väntade 2an då jag blivit sjuk och var rädd av hur bebis skulle påverka om det var influensan. Hon svarade att bebisen kan dö.

Utmärkt svar till en gravid horminstinn kvinna :p

Så jag tar deras ord med en nypa salt här efter ;)

• Anonym (Nr2)
    Anonym (.) skrev 2017-05-10 22:04:34 följande:

Hormonstinn eller ej så är det ju bra att hon var ärlig.

Minns själv när jag ringde en gång ang en åkomma och personen sa till mig att jag bör åka till akuten omgående, och poängterade dessutom att om jag inte gör det kan jag ev få bestående men om jag har otur eller i värsta fall avlida.

Hon var inte ärlig hon överdrev. Bebis dör inte bara för att mamman blir sjuk.
  • Anonym (Nr2)
    Anonym (.) skrev 2017-05-11 12:31:24 följande:

När du säger "bara för att mamman blir sjuk" låter det som om du pratar om rent allmänt. Finns många olika sjukdomar, en del är farliga, andra inte. En del dödar, andra inte. Precis som med gamla så är gravida en extra utsatt grupp som kan drabbas mycket värre än en "vanlig" vuxen.

För att återgå till vad som sades så kan absolut fostret dö av influensa.

"Varför bör gravida vaccineras?

? Gravida har ett nedsatt immunförsvar ? för att kroppen inte ska uppfatta fostret som någonting främmande som ska stötas bort. Och ju längre fram i graviditeten man kommer, desto mindre lungkapacitet har man som gravid ? fostret och livmodern tar ju upp allt större plats. Därför riskerar gravida att bli svårt sjuka av influensa mot mitten och slutet av graviditeten."

www.viforaldrar.se/gravid/Influensavaccinet-skyddar-bade-den-gravida-och-den-nyfodda-bebisen

Om kvinnans kropp stöter bort fostret så betyder det att fostret dör. Drabbas en gravid kvinna av influensa bör hon nog uppsöka läkarvård ganska så omgående för att inte riskera att fostret ska dö eller drabbas på andra sätt. Kan inte alls se hur du kan påstå att det är en överdrift.

Om du hade läst mitt inlägg om att det var misstanke om ev. Influensa så hade du fattat mitt svar.
Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst