• nevermind

Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst

När jag fick reda på att jag var gravid och blev hysterisk så bad jag sambon ringa 1177 och be om hjälp. Han fick först rådet att köpa ett dagen efter-piller. ??? När han sa att det var liiiiite försent så sa hon att vi skulle köpa ett test till för att dubbelkolla. Och sen var det tack och hej och lycka till.

• nevermind
    Anonym (Sådärja) skrev 2017-05-10 21:36:59 följande:
    Och vad var syftet med att ringa 1177? Hjälp med vad? 
    Inte undra på vården är överbelastad....
    För att fråga vart vi skulle vända oss.
  • nevermind
    Anonym (Suck) skrev 2017-05-11 15:13:35 följande:

Varje gång nån i mitt hushåll ringt 1177 har vi fått rådet att åka till akuten. Min sambo är hypokondriker och när han får höra det så blir han akut dödssjuk även om det är en liten nästäppa han har, han åker till akuten och sitter där i timmar och tar upp plats för att sen direkt bli hemskickad.

Äsch, han får väl sitta där och damma. De skickar ju ändå hem honom direkt. Och han betalar väl?
  • nevermind
    Anonym (Suck) skrev 2017-05-11 15:31:49 följande:
    Jo, det är klart. Men det stör mig att nån annan med akuta problem kanske får vänta pga honom. Och så förväntar han sig att jag ska dalta med honom för att han har ju varit till akuuuuuten snyft snyft
    Tar de inte in folk efter åkommor? Jag satt i sex timmar en gång, på en ganska död akutmottagning.

Ignorera honom. Ge honom numret till en psykolog.
  • nevermind
    Anonym (bullen) skrev 2017-05-12 09:31:59 följande:
    Vänta bara tills alla övernojiga nysvenskar får nys om denna app, då blir även den överbelastad. Min polare jobbar på akuten i Uppsala där det dagligen kommer in patienter med utländskt påbrå som står och gallskriker och vrålar och är helt hysteriska för enkla åkommor. Brukar tyvärr resultera i att de får förtur eftersom läkarna tycker de är så pass besvärliga.

Nu är inte alla nysvenskar så men blir lätt att man drar folk över en kam =/
    Där är det ju läkarna som också gör fel. Om det inte redan finns ordningsvakter som upprätthåller ordningen på akuten så får de begära det. Finns på KS, för allas skull.
  • nevermind
    Anonym (Hmm) skrev 2017-05-12 15:00:45 följande:

Hade extremt ont i "tjej" magen och illamående (och lite andra symptom) så ringde vårdguiden en söndag för att fråga om jag skulle söka för gynbesvär eller vart dom tyckte jag skulle vända mig sen på måndagen, och svaret blev "åk in så fort du kan till akuten, för det låter som diabetes"! "HERREGUD!" Tänkte jag, samtidigt som jag tyckte det lät konstigt. Väl hos akuten så såg alla jag kom i kontakt med ut som frågetecken, skrattade (åt mig?!) och blev förbannade på vårdguiden. Tydligen kunde man inte åka in akut för diabetes? Utan det är en lång process om man inte har diagnos sedan innan. Tog blodtryck och blodsocker och åkte sedan hem..

Man SKA åka in akut vid diabetes!!!
Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst