Inlägg från: Anonym (bullen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bullen)

    Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst

    Vår vårdcentral är så sjukt överbelastad att man i vissa fall inte ens kommer fram i telefonuppringningen, och då kan man ringa klockan 9 på förmiddagen. Det är inte alla som får åkommor klockan 7, får jag en åkomma klockan 14 vill inte jag åka till akuten i onödan men risken är ju att det blir så, och ta upp plats i onödan, få en läkare som hänvisar mig till min vårdcentral. Det har till och emd gått så långt att vårdcentralen hänvisar till 1177 för rådgivning.

    Förgriper inte mig på hur jag ska få träffa nån läkare via 1177 om så behövs. Blir jag tillbakavisad till VC då eller?

    Eller de gånger man ringt om typ värre förkylning som påmint om lunginflammation (haft flera ggr) och blir hänvisad till att vänta tre-fyra veckor för "alla är förkylda nu". Och då var det ändå i mitten på juni och väldigt varmt....

  • Anonym (bullen)
    Anonym (Kry!!) skrev 2017-05-12 09:01:53 följande:

    Jag rekommenderar starkt dom har apparna man kan använda i telefonen.

    Jag har använt KRY till min 3 åring ett par gånger då det varit allt från långvarig magsjuka till öroninflammationer. Då akut tid då jag loggat in, bokat tid, fått vänta max 10 minuter. Man skickar in bild och beskrivning sen videosamtal där läkaren ställer lite frågor och tittar mer om det behövs. Sen ligger receptet att hämta ut. (Jag har då loggat in på apotekets hemsida och gett mamma fullmakt så hon har hämtat ut). Då har det blivit att inom 1 timme från att jag beslutar mig från läkarbesök så har jag medicin i handen. Inga idiot-råd och inte åka iväg med gnälligt barn.

    Enbart 1 tillfälle de skickat mig vidare då lillen var nyopererad och det såg ut som han fått en infektion, men även då gick det snabbt, från kry tills att vi var klara på sjukhuset tog det 3 timmar istället för att vänta på akuten där mellan.


    Vänta bara tills alla övernojiga nysvenskar får nys om denna app, då blir även den överbelastad. Min polare jobbar på akuten i Uppsala där det dagligen kommer in patienter med utländskt påbrå som står och gallskriker och vrålar och är helt hysteriska för enkla åkommor. Brukar tyvärr resultera i att de får förtur eftersom läkarna tycker de är så pass besvärliga.

    Nu är inte alla nysvenskar så men blir lätt att man drar folk över en kam =/
  • Anonym (bullen)
    nevermind skrev 2017-05-12 10:05:02 följande:

    Där är det ju läkarna som också gör fel. Om det inte redan finns ordningsvakter som upprätthåller ordningen på akuten så får de begära det. Finns på KS, för allas skull.


    Det har inte vårt landsting råd med. Är så mycket annat som ska bekostas. Kalla mig gärna rasist men tänkte vår regering till när de öppnade upp gratis vård för i princip alla nytillkomna? Var det inte nått 5-siffrigt antal som kom, bara i fjol? Och då har den där principen om fri vård funnits i många år vad jag vill minnas.

    En släkting jobbar i vården berättar hur hög belastningen blivit. Sen beror det väl itne enbart på ökad patienter utan också att många försvinner från vårdyrket. Det är fan inte värt nånting längre. Och så löser man det genom att tvinga ut kvarvarande personal i övertid m.m. Låga löner. Sen tittar man på industrijobb där man får multum. En så viktig del av samhället som vården värdesätts med skit.

    Det är så svårt att ta in när patienter faktiskt tycker man gör ett bra jobb, för man är redan så nertryckt av chefer och politiker. Det hurras från politiker om att man ska lägga miljarder extra på vården. Var tar de pengarna vägen? En släkting i Dalarna berättade om hur landstinget gick back miljarder och så skulle det sparas, man la ner flera instanser, bantade på personal, m.m. Blev det nå bättre? Nej sen gick det ännu mer back.

    Istället för att bara lösa det kortsiktigt, varför inte utreda (vilket vi i Sverige verkar vara så jävla kåta på att göra hela tiden) varför det går så mycket back? Det kan ju knappast vara en enskild vårdcentrals fel att det går så dåligt.

    Då har man plötsligt en mängd patienter som ska skeppa sig flera mil till den vårdcentral som härnäst ligger närmst.
Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst