• Yaniznaya

Avvikelse i längdkurvan.

Hej! Min son är nu 4 månader drygt. Han föddes i vecka 36+6, alltså 3 veckor tidigt. Det är mitt första barn och det är helt underbart! Han vägde 2740 när han föddes och var 47cm lång. En liten plutt. Vikten har han tagit igen men på senaste 4 månadersbesöket på Bvc hade han bara kommit upp till ca 60 cm. Mäter vi hemma får vi honom till mellan 60-62 men det är fortfarande 2 standardavvikelser för kort. Jag är 172cm och min man 182cm så han borde snarare ligga +. Vi har räknat med att han är för tidig men han borde som sagt ändå vara längre än han är. Man är ju sjukt orolig för allt som ny förälder även om inget är avvikande så nu med det här mår jag illa av oro! Bvc sa att vi skulle vänta till nästa besök men jag ska prata med Bum idag och se om jag kan boka tid. Läser man är det typ bara jättejobbiga sjukdomar som gör att barn avviker i längd samt extremt dåliga psykiska förhållanden hemma, och det har vi inte. Älskar den lille krabaten över allt annat.
    Han verkar utvecklas normalt mentalt. Har haft en del problem med amningen men har tänkt att det handlar om olika utvecklingsfaser. Har fungerat bra emellanåt. ...
    Har någon liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Avvikelse i längdkurvan.
  • Anonym (Nja)

Googla tillväxtkurva pojkar. Där kan du se att din son låg på -2sd (standardavvikelse) sen födelsen, han följer därmed den kurvan han legat på dvs inget att oroa sig för. 2 standardavvikelser betyder alltså inte att han tappat 2 kurvor utan att han ligger på 2 kurvor under standard (därför heter det 2 standardavvikelser). Där låg han som sagt redan vid födelsen. Sd i tillväxtkurvan betyder standard och är medelkurvan, där de flesta barn ligger kring. +1sd betyder en kurva ovanför medel, -1sd betyder 1 kurva under medel. -2sd.. Ja, du fattar nog. Ingen anledning till oro alltså, han har inte hoppat ner 2 kurvor, han har legat där hela tiden.

Det går inte medan barnen är små att uppskatta vilken längd barnet kommer ha som vuxen. Först vid puberteten så kan man försöka räkna på det.

Och barn växer i perioder. Ge det lite tid så kommer han växa ifatt.

Min son föddes i v.39+0. Han vägde då 2510g och var 47cm lång. Han var liten för sin vecka, sk "lätt för tiden". Han är nu en helt normalstor 6-åring, följer de kurvor han tog ifatt som bebis. Längden har han alltid legat lite efter på, men i perioder har han växt som ogräs. Han ligger nu strax under sd (mittenkurvan) på både längd och vikt.

• Primmeling

Om du har haft "problem med amningen" hoppas jag att ni ser till att låta honom bli helt mätt på ersättning. Får han knappt i sig bröstmjölken växer han inte oavsett vad Någon säger. Det stämmer inte att alla kan amma.

• tomsfru

Min tvååring föddes 3220 tung o 49 lång, o var vid fem mån 7kilo tung o 60 lång.... hon ansågs vara på gränsen till utredning då, o utreds först nu, när hon vid två år är 81 lång på allvar. .. så ha lite is i magen du även om det inte är så lätt. Men som jag förstått finns det rum för rätt stor vickmån när de är så små

• tomsfru

Jo, just det.. min älsta flicka flackade på längdkurvan när hon inte ökade i vikt så bra. (hade reflux) tror hon vägde knappt sex kilo vid fem månader o föddes på 3500, men återhämtade det tappet när hon började med fast föda.. är fyra år och 110 lång idag!

Hur mycket väger han? Det krävs rätt lite för att längden ska påverkas i den åldern

• mammalovis

Hur har det gått med vikten? Följer den sin kurva? För det låter ju ändå som att han följer sin kurva på längden både vid födseln och nu vid 4 månader. Eller har han legat på en högre kurva dessemellan och nu ramlat tillbaks?

• Mascaraklumpar

Bara för att han låg på -2sd från början betyder det ju inte nödvändigtvis att han följt sin kurva. Han kan ju gått upp till medelkurvan snabt efter födseln och följt den ett tag för att sedan avvika. TS, vill du skriva av längderna och vikterna från bvc-kortet (om det är ifyllt?) så blir det lättare för oss att avgöra hur han vuxit?

• Yaniznaya
    Meriall skrev 2017-05-11 18:35:50 följande:

När ska ni till BVC och mäta nästa gång?

Jag vet inte om din son räknas som prematur men de kan växa lite udda. Min dotter är 2 mån för tidigt född och var jättelätt i början och sedan hoppade vikten och huvudmåttet upp massor, däremot inte längden. Så hon har huvud och vikt två kurvor över längden nu så på det sättet är hon ju kort. Hur är vikt och huvudmått på din lilla?

Hur långa var du och din man som bebisar? Vissa är ju korta som barn men växer fort i puberteten medan vissa är ju långa från födsel. Ni kanske är första sorten?

Vi ska dit  slutet av Maj men jag tänkte jag skulle ringa på måndag och flytta fram tiden. Han har ätit så dåligt det senaste så vill kolla att han inte tappar i vikt med.

Huvud och vikt går enligt kurvan men han var ju som sagt pytteliten vid födseln så du har säkert rätt i att hans kropp kanske också satsat mer på huvud och vikt och att längden kanske kommer ikapp om ett tag.

Nja, jag var nog normallång som barn. Min man var ganska kort fram till puberteten men tror inte han var ovanligt kort som bebis.

Tack för svar!
  • Yaniznaya
    Anonym (Normalt) skrev 2017-05-11 18:57:42 följande:

47 cm i v36+6 är väl ca 2 standardavvikelser?

Då ligger han ju på samma kurva ännu??

Min nu treåring född i v 35+6 var 46 cm. Det var två standardavvikelser

Ja du har så rätt. Han går enligt sin kurva men den är alltså 2 standardavvikelser från medelkurvan. Och visst, det spelar ju ingen roll om han följer sin kurva men bvc-sköternskan gjorde oss oroliga när hon sa att han inte skulle avvika såpass då vi föräldrar är långa. Han borde avvika uppåt. Men det är ju troligtvis inget att stressa upp sig över...
  • Yaniznaya

Jättetacksam för allas hjälp!
    Det är som ni säger, han har inte avvikt från sin egen kurva men den ligger under medel. Min man har jobbat som statistiker och suttit med kurvan och räknat och kollat statistik och han menar att det är mindre än 1% av alla barn som avviker såpass mycket när föräldrarna är långa. Bvc verkar också tycka att det inte verkar helt normalt. Därav oron. Men det är säkert för tidigt att säga än.

Men sen är det någon gång en annan sköterska som mätt honom och sådär...

Vikten och huvudomfånget går enligt kurvan.

Längden har gått såhär:
    Födelse: 47cm
    2v 4 dagar: 48cm
    1 månad: 51,5cm
    6 v 5 dagar:53cm
    8v: 53,5
    3 mån 55
    4 mån 58 (som bvc mätte men vi får honom till ca 60cm)

• Yaniznaya
    Primmeling skrev 2017-05-12 14:59:38 följande:

Om du har haft "problem med amningen" hoppas jag att ni ser till att låta honom bli helt mätt på ersättning. Får han knappt i sig bröstmjölken växer han inte oavsett vad Någon säger. Det stämmer inte att alla kan amma.

Nej men snälla, tror du att vi svälter vårat barn och att bvc inte säger något åt det? Han går enligt sin viktkurva och längden påverkas i andra hand, vikten först om barnet inte får i sig mat. Problem med amningen för vår del innebär att han inte vill amma så länge utan blir distraherad lätt och verkar inte ha "tid" att äta alltid. Vilket är rätt normalt för 4 månaders bebisar. Han har inte ro att äta ersättning heller vilket vi provat. Trista att du tror så illa om andra människor att du förutsätter att jag svälter mitt barn typ.
  • Yaniznaya
    ssa123 skrev 2017-05-11 18:49:39 följande:

Några tankar från en sjuksköterska.

1. Född v 36+6 är ej att räkna till prematurkurvan. Man skall alltså följa de vanliga kurvorna

2. Småttisar ÄR svårmätade. Är han vägd och mätt på samma bord varje gång?

3. Bebisar som inte äter nog över lång tid, eller ännu hellre äter men är allergiska mot något, sackar på längden.

Tex, en flackande svajande viktkurva, men fin längdkurva tyder oftast på ett tillfälligt problem med maten, tex förkylning, medan när längden påverkas brukar det tyda på en annan typ av "långvarig" problematik. Vanligen allergi.

Jag har förutom de barn jag mött i min profession tre barn själv, varav två utretts för tillväxtproblem.

Ena barnet har en glutenintolerans som var boven i dramat.

Andra barnet har en svårbehandlad astma som tar så mycket energi i kroppen att längden sackat

Tack för svar!

Ja men har haft någon annan sköterska vid något tillfälle. Men han sparkar alltid runt en hel del när man mäter honom så kan säkert va svårt att få till det.

Hur vet man om dom äter för lite då? Han väger 6200g vilket är enligt kurvan. Han äter ofta men inte så länge. Blir distraherad lätt av minsta lilla (försöker amma i knäpptyst rum osv) men kvällen och natten ammar han mer och länge. Han äter fortfarande typ 3-4 gånger per natt. Han är komjölksallergisk är vi rätt säkra på så jag har helt uteslutit mjölk ut kosten. Kan gluten överföras till bröstmjölk? Hade för mig att det inte gjorde det...?
  • Yaniznaya
    Yaniznaya skrev 2017-05-13 20:18:17 följande:
    Vi ska dit  slutet av Maj men jag tänkte jag skulle ringa på måndag och flytta fram tiden. Han har ätit så dåligt det senaste så vill kolla att han inte tappar i vikt med.

Huvud och vikt går enligt kurvan men han var ju som sagt pytteliten vid födseln så du har säkert rätt i att hans kropp kanske också satsat mer på huvud och vikt och att längden kanske kommer ikapp om ett tag.

Nja, jag var nog normallång som barn. Min man var ganska kort fram till puberteten men tror inte han var ovanligt kort som bebis.

Tack för svar!
    Få en tidigare tid menade jag...Ursäkta :P
Svar på tråden Avvikelse i längdkurvan.