• Anonym (Pia)

    Pappan vill inte byta förskola

    Hejsvej,

    Jag och pappan sökte till en friskola som ligger ca. en mil bort när vår dotter var 2 år ungefär. Vi var båda helt överens om att detta var det bästa valet för vår dotter och vi var eniga om att tacka ja till platsen när vi fick den. Skolan är väldigt populär och ha en kölista på ca 180 elever. Så vi hade tur med att få en plats över huvud taget.

    Dottern tyckte det var sååå jobbigt att börja skolan. Alla hennes kompisar från förskolan skulle börja någon annanstans och hon kände sig ensam och grät sig igenom halva våren. Nu har nästan ett år gått och hon trivs superbra!

    I anslutning till skolan finns även en förskola/dagis (det är de barnen som går vidare till skolan och andra barn får komma in i mån om plats). Vi har en dotter till som är 2,5 år gammal och jag vill av olika anledningar flytta henne till detta dagiset. Motiveringarna är att...

    1. Underlättar hämtning och lämning när det är på samma ställe. 
    2. De har varandra nära om det skulle vara något.
    3. Lillasyster slipper gå igenom samma process när hon ska börja skolan att inte känna någon. Det känns lättare att skola om henne på en annan förskola nu när hon är liten än att hon ska behöva kliva in stora skolvärlden ensam sen. Det är ju framför allt saknaden av de vännerna storasyster vuxit upp med som kändes jobbig och orsakade mycket sorg och oro. Vill inte att lillasyster ska behöva gå igenom samma.

    Pappan har träffat en ny kvinna med en liten son (där en annan man är pappa men hon har ensam vårdnad) som ska börja förskolan nu och han ska börja på samma ställe som lillasyster går på. Han vill inte byta förskola utan vill att han och nya kvinnans son ska gå på samma ställe. Hur jag än försöker motivera varför jag vill byta förskola så tycker han att nej, X och kvinnans son ska ju gå tillsammans. Det är alltså viktigare för honom är att våra biologiska barn är tillsammans. 

    Jag är lite pessimistisk då dem inte varit tillsammans speciellt länge. Våra barn kommer alltid att ha varandra men hon och hennes son kan försvinna ur deras liv en dag (det hoppas jag såklart inte, men tanken finns ändå där).

    Vi har gemensam vårdnad så jag kan inte ta detta beslutet själv. Kan ni ge mig lite feedback, tänker jag helt fel angående detta? Eller är det värt att kämpa vidare för?Vad gör jag i sådana fall?

    Dottern trivs alltså superbra på sin skola idag och har fått sin första bästa kompis som hon hänger med alltid, men just våren innan hon skulle byta var så hemsk.

  • Svar på tråden Pappan vill inte byta förskola
  • Meriall

    Kan du inte föreslå att nya kvinnans son också börjar på den bättre förskolan? Underlättar ju för pappan också att ha allt på samma ställe...

  • Anonym (Pia)

    Det har jag gjort flera gånger och försökt motivera och argumentera. Han säger mest att "Det går inte" och att "Hon går ju redan där och det är onödigt att byta". Jag upplever att hans nya kvinna är väldigt bestämd och det är hon som styr och ställer i deras hushåll, så han är kanske lite rädd för att gå emot hennes vilja i saker. Jag är lite försiktigare och vill gärna att vi kommer överens. Vill inte köra över någon. Sen tänker jag att jag kanske har orimliga argument och mest är bitter. Det är inte så lätt att se heller alltid. Oskyldig

  • Anonym (förstår.)

    Jag tänker såhär.

    1. Det underlättar hämtningar och lämningar för DIG. För pappan lär der ju underlätta att han småbarnen på samma förskola. Skolbarnet är ju så pass mkt äldre att tiderna kanske inte kommer vara samma. De kommer ju isf få åka två(4) gånger till din skola och dessutom till sin.

    2.Bonussyskonen kommer också ha varandra.

    3. Jag förstår absolut att du känner oro för det, men att ena barnet hade problem innebär ju inte att andra barnet kommer ha det. Det finns ju säkert sätt för er att förbereda dottern bättre än det äldre syskon om ni känner oro, tex börja på någon sport/gymnastiklek vid nya skolan innan. Jag fick hos dagmamma när jag var barn och jag var nästan sjukligt blyg, men jag har inte fått några men av det liksom.

    Ibland kanske man får stå fast vid det man kom överens om från början och välja sina strider.

  • Anonym (Jamen precis)

    Ja precis, det underlättar för DIG! Men det är lite så med mammor, dom tänker att det underlättar för mig... ja men då kommer jag på argument till varför det är bättre för barnen, fast det i verkligheten inte är det!

    "Ibland kanske man får stå fast vid det man kom överens om från början och välja sina strider." Tummen upp alltså! 

  • Brumma
    Anonym (Jamen precis) skrev 2017-06-07 13:38:50 följande:

    Ja precis, det underlättar för DIG! Men det är lite så med mammor, dom tänker att det underlättar för mig... ja men då kommer jag på argument till varför det är bättre för barnen, fast det i verkligheten inte är det!

    "Ibland kanske man får stå fast vid det man kom överens om från början och välja sina strider." Tummen upp alltså! 


    Varför skulle det INTE vara bättre för barnen att i framtiden gå på samma skola? Varför skulle det INTE vara bättre för det yngre barnet att få gå på en förskola där hon går vidare med sina kompisar till skolan sen? (Om inte förskolan hon går på nu tillhör den skola hon automatiskt blir skriven på och de tänker låta henne gå på en annan skola än systern).
  • Anonym (Jamen precis)
    Brumma skrev 2017-06-07 14:14:16 följande:
    Varför skulle det INTE vara bättre för barnen att i framtiden gå på samma skola? Varför skulle det INTE vara bättre för det yngre barnet att få gå på en förskola där hon går vidare med sina kompisar till skolan sen? (Om inte förskolan hon går på nu tillhör den skola hon automatiskt blir skriven på och de tänker låta henne gå på en annan skola än systern).
    Ja precis, Hon kommer ju att göra det, gå med sina halvsyskon. Det är också syskon!

    Det blir liksom en "win win" situation. Tummen upp!
  • Brumma
    Anonym (Jamen precis) skrev 2017-06-07 14:28:21 följande:

    Ja precis, Hon kommer ju att göra det, gå med sina halvsyskon. Det är också syskon!

    Det blir liksom en "win win" situation. Tummen upp!


    Halvsyskon kräver att man har minst en gemensam förälder.

    Sedan kan man naturligtvis se sig som syskon även om man "bara" är bonussyskon, men det är bara två barn som är släkt rent biologiskt.

    Men jag frågade dig varför det inte skulle vara bättre för syskonen att gå i samma skola. Och slippa förlora sina vänner när skolan börjar. Det svarade du inte på.

    TS - det skulle vara intressant att veta var det yngre barnet kommer att gå i skolan sedan. Är ni föräldrar överens om att även det yngre syskonet skall gå på friskolan? Eller kommer barnet börja på den kommunala skola som ligger närmast folkbokföringsadressen? Och är det isåfall samma skola som den nuvarande förskolan hör till?
  • Anonym (Jamen precis)
    Brumma skrev 2017-06-07 14:46:01 följande:
    Halvsyskon kräver att man har minst en gemensam förälder.

    Sedan kan man naturligtvis se sig som syskon även om man "bara" är bonussyskon, men det är bara två barn som är släkt rent biologiskt.

    Men jag frågade dig varför det inte skulle vara bättre för syskonen att gå i samma skola. Och slippa förlora sina vänner när skolan börjar. Det svarade du inte på.

    TS - det skulle vara intressant att veta var det yngre barnet kommer att gå i skolan sedan. Är ni föräldrar överens om att även det yngre syskonet skall gå på friskolan? Eller kommer barnet börja på den kommunala skola som ligger närmast folkbokföringsadressen? Och är det isåfall samma skola som den nuvarande förskolan hör till?
    Ahh, så är det! Precis precis, det är dunder!
  • Brumma
    Anonym (Jamen precis) skrev 2017-06-07 15:31:49 följande:

    Ahh, så är det! Precis precis, det är dunder!


    Du kan alltså inte svara.

    Ok, då lägger vi till dig på listan över personer som inte klarar av att ha en seriös diskussion.

    Trevlig sommar.
  • Anonym (Pia)
    Brumma skrev 2017-06-07 14:46:01 följande:
    Halvsyskon kräver att man har minst en gemensam förälder.

    Sedan kan man naturligtvis se sig som syskon även om man "bara" är bonussyskon, men det är bara två barn som är släkt rent biologiskt.

    Men jag frågade dig varför det inte skulle vara bättre för syskonen att gå i samma skola. Och slippa förlora sina vänner när skolan börjar. Det svarade du inte på.

    TS - det skulle vara intressant att veta var det yngre barnet kommer att gå i skolan sedan. Är ni föräldrar överens om att även det yngre syskonet skall gå på friskolan? Eller kommer barnet börja på den kommunala skola som ligger närmast folkbokföringsadressen? Och är det isåfall samma skola som den nuvarande förskolan hör till?
    Våra barn ska gå på samma skola. Huruvida hans sambos barn ska gå där har jag ingen aning om. Jag vet inte alls hur hon tänker kring saker. Hittills tar hon dock väldigt många beslut enbart utifrån sig själv och sitt barn (med all rätt förstås, hon måste få se till vad som är bäst för de två i slutändan om det inte håller). 
  • Anonym (A)

    Kan vara värt att faktiskt lyfta frågan om han tänker låta lillasyster gå på samma skola som storasyster sedan.

    Sedan kommer han väl troligen behöva hämta och lämna storasyster på skolan, så dit måste han i alla fall ett antal år framåt.

    Har han tänkt att nya sambon ska hämta lillasyster tidigare?

    Är den nuvarande förskolan lika bra som förskolan vid skolan eller är någon av dem bättre?

  • Anonym (Jamen precis)
    Brumma skrev 2017-06-07 15:46:10 följande:
    Du kan alltså inte svara.

    Ok, då lägger vi till dig på listan över personer som inte klarar av att ha en seriös diskussion.

    Trevlig sommar.
    Puss å kram sig!
  • Mia86a

    Det kan ju mycket väl vara så att han ändrat sig och vill att lillasystern och bonussyskonet ska gå på samma skola sen, den skola som "hör till" förskolan de går på nu. OM så är fallet skulle det säkerligen underlätta deras vardag kring barnen då barn runt samma ålder ofta har ungefär samma tider för skoldagens slut och början i jämförelse mot äldre barn. Det äldre syskonet kanske dessutom är mogen att åka själv till och från skolan om 1-2 år vilket underlättar än mer för barnens pappa. Med det sagt förstår jag honom till 100%.

  • Anonym (Pia)
    Mia86a skrev 2017-06-07 16:11:11 följande:

    Det kan ju mycket väl vara så att han ändrat sig och vill att lillasystern och bonussyskonet ska gå på samma skola sen, den skola som "hör till" förskolan de går på nu. OM så är fallet skulle det säkerligen underlätta deras vardag kring barnen då barn runt samma ålder ofta har ungefär samma tider för skoldagens slut och början i jämförelse mot äldre barn. Det äldre syskonet kanske dessutom är mogen att åka själv till och från skolan om 1-2 år vilket underlättar än mer för barnens pappa. Med det sagt förstår jag honom till 100%.


    Fast han kan ju inte ta ett ensamt beslut huruvida vår yngsta ska gå tillsammans med ett barn som han inte ens är biologisk pappa till? Våra barn kommer att gå på samma skola, det har jag och pappan alltid varit ense om. Frågan handlar enbart om förskoleplatsen.

    Frågan är bara vad som underlättar för just VÅR dotter i slutändan. INGEN av hennes nuvarande vänner kommer att börja med henne på hennes kommande skola. Byter hon nu lär hon känna alla och komma in i den barngruppen som finns och sedan få en lugn och trygg övergång. Byta vänner, lärare o.s.v. måste hon göra i vilket fall som. Frågan är bara om det är bäst nu eller när hon är 6? Senare är det så mycket som är nytt, färre vuxna, ny miljö, nya rutiner och dessutom en känslig ålder där hon plötsligt ska vara stor och klara sig själv.

    Och varför är det så viktigt att pappans vardag underlättas? Det handlar om barnet, inte vad som är bäst för oss.

    Men eftersom flera anser att det bästa för barnet är att gå kvar så får jag ju överväga att lägga ner denna diskussionen med pappan. Jag kan absolut ha blivit blind. Jag upplevde att äldsta dottern tyckte detta var tufft och det är klart att jag inte vill utsätta mitt andra barn för det. Men åh andra sidan är det bara en kort period i det stora hela så mina känslor kan absolut vara överdrivna angående detta.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (A) skrev 2017-06-07 15:53:00 följande:

    Kan vara värt att faktiskt lyfta frågan om han tänker låta lillasyster gå på samma skola som storasyster sedan.

    Sedan kommer han väl troligen behöva hämta och lämna storasyster på skolan, så dit måste han i alla fall ett antal år framåt.

    Har han tänkt att nya sambon ska hämta lillasyster tidigare?

    Är den nuvarande förskolan lika bra som förskolan vid skolan eller är någon av dem bättre?


    Barnen ska gå på samma skola, det är vi överens om. Jag tror egentligen att hans nya också vill att hennes ska följa med våra barn. 

    Jag vet inte hur han tänkt, hon jobbar inom vården så hon har väl inte vanliga kontorstider.

    Jag får kolla upp förskolan närmare men den verkar bra.
  • Mia86a
    Anonym (Pia) skrev 2017-06-07 17:22:29 följande:

    Fast han kan ju inte ta ett ensamt beslut huruvida vår yngsta ska gå tillsammans med ett barn som han inte ens är biologisk pappa till? Våra barn kommer att gå på samma skola, det har jag och pappan alltid varit ense om. Frågan handlar enbart om förskoleplatsen.

    Frågan är bara vad som underlättar för just VÅR dotter i slutändan. INGEN av hennes nuvarande vänner kommer att börja med henne på hennes kommande skola. Byter hon nu lär hon känna alla och komma in i den barngruppen som finns och sedan få en lugn och trygg övergång. Byta vänner, lärare o.s.v. måste hon göra i vilket fall som. Frågan är bara om det är bäst nu eller när hon är 6? Senare är det så mycket som är nytt, färre vuxna, ny miljö, nya rutiner och dessutom en känslig ålder där hon plötsligt ska vara stor och klara sig själv.

    Och varför är det så viktigt att pappans vardag underlättas? Det handlar om barnet, inte vad som är bäst för oss.

    Men eftersom flera anser att det bästa för barnet är att gå kvar så får jag ju överväga att lägga ner denna diskussionen med pappan. Jag kan absolut ha blivit blind. Jag upplevde att äldsta dottern tyckte detta var tufft och det är klart att jag inte vill utsätta mitt andra barn för det. Men åh andra sidan är det bara en kort period i det stora hela så mina känslor kan absolut vara överdrivna angående detta.


    OM han har ändrat sig i frågan och OM det är så att barnen även är skrivna hos honom kan han själv ta ett sådant beslut om ni är oense (alltså vilken skola flickan ska gå i). Men sålänge de är skrivna på din adress går det naturligtvis inte. Väljer han däremot att starta en tvist med anledning av skolval längre fram kan han mycket väl dra nytta av att hävda att barnet inte ska ryckas upp från sina förskolekompisar och således kan flickan placeras i en annan skola än storasystern.

    Med hans nya sambo kan spelplanen ha ändrats betydligt oavsett vad ni varit överens om tidigare.

    Men som svar på din fråga, är ni 100% överens om att skolan ska vara samma är det naturligtvis bra att byta umgänge så tidigt som möjligt, alltså redan nu.
  • Brumma
    Anonym (Pia) skrev 2017-06-07 17:22:29 följande:

    Fast han kan ju inte ta ett ensamt beslut huruvida vår yngsta ska gå tillsammans med ett barn som han inte ens är biologisk pappa till? Våra barn kommer att gå på samma skola, det har jag och pappan alltid varit ense om. Frågan handlar enbart om förskoleplatsen.

    Frågan är bara vad som underlättar för just VÅR dotter i slutändan. INGEN av hennes nuvarande vänner kommer att börja med henne på hennes kommande skola. Byter hon nu lär hon känna alla och komma in i den barngruppen som finns och sedan få en lugn och trygg övergång. Byta vänner, lärare o.s.v. måste hon göra i vilket fall som. Frågan är bara om det är bäst nu eller när hon är 6? Senare är det så mycket som är nytt, färre vuxna, ny miljö, nya rutiner och dessutom en känslig ålder där hon plötsligt ska vara stor och klara sig själv.

    Och varför är det så viktigt att pappans vardag underlättas? Det handlar om barnet, inte vad som är bäst för oss.

    Men eftersom flera anser att det bästa för barnet är att gå kvar så får jag ju överväga att lägga ner denna diskussionen med pappan. Jag kan absolut ha blivit blind. Jag upplevde att äldsta dottern tyckte detta var tufft och det är klart att jag inte vill utsätta mitt andra barn för det. Men åh andra sidan är det bara en kort period i det stora hela så mina känslor kan absolut vara överdrivna angående detta.


    Och du kan inte ta ett ensamt beslut du heller.

    Och i detta KAN ju pappan faktiskt TA ett beslut - utan att ändra på något. Det är du som vill ändra, inte pappan. Alltså blir barnet kvar på nuvarande förskola om han inte håller med dig.

    Även jag förstår varför han inte vill byta, det underlättar ju deras vardag och det är inte negativt för lillasyster att ha sitt bonussyskon på samma förskola. Förmodligen ger det lillasyster mer JUST NU. Hon kommer ju inte träffa storasyster i skolan, sitt bonussyskon kommer hon ju dock träffa på gården (Om de inte går på samma avdelning, då träffas de ju hela tiden).

    En positiv sak med att gå kvar är ju faktiskt just det - bonussyskonen kommer att träffas varje vecka även om de inte bor ihop varje vecka. Det är ju jättebra för deras möjlighet att skapa ett ordentligt syskonband till varandra. En nackdel är ju dock att vv kommer pappa/bonusmamma och hämtar bonussyskonet och lillasyster får inte följa med (går de på olika avdelningar är det ju lättare att undvika möten).

    Det finns helt enkelt fördelar och nackdelar med båda alternativen. MEN ni valde gemensamt att sätta barnet på den förskolan. Så du kan inte riktigt skylla pappan för att han ensamt tar ett beslut. NI tog gemensamt ett beslut. Han håller bara fast vid det.
  • Anonym (Pia)
    Brumma skrev 2017-06-08 06:56:32 följande:
    Och du kan inte ta ett ensamt beslut du heller.

    Och i detta KAN ju pappan faktiskt TA ett beslut - utan att ändra på något. Det är du som vill ändra, inte pappan. Alltså blir barnet kvar på nuvarande förskola om han inte håller med dig.

    Även jag förstår varför han inte vill byta, det underlättar ju deras vardag och det är inte negativt för lillasyster att ha sitt bonussyskon på samma förskola. Förmodligen ger det lillasyster mer JUST NU. Hon kommer ju inte träffa storasyster i skolan, sitt bonussyskon kommer hon ju dock träffa på gården (Om de inte går på samma avdelning, då träffas de ju hela tiden).

    En positiv sak med att gå kvar är ju faktiskt just det - bonussyskonen kommer att träffas varje vecka även om de inte bor ihop varje vecka. Det är ju jättebra för deras möjlighet att skapa ett ordentligt syskonband till varandra. En nackdel är ju dock att vv kommer pappa/bonusmamma och hämtar bonussyskonet och lillasyster får inte följa med (går de på olika avdelningar är det ju lättare att undvika möten).

    Det finns helt enkelt fördelar och nackdelar med båda alternativen. MEN ni valde gemensamt att sätta barnet på den förskolan. Så du kan inte riktigt skylla pappan för att han ensamt tar ett beslut. NI tog gemensamt ett beslut. Han håller bara fast vid det.
    Jag menade själva skolan i sig, han kan inte välja att dottern ska gå på en annan skola bara för att hans nya sambo vill ha en annan. Förskolan vet jag ju att han har mandat i detta fallet, eftersom att dottern redan går där.
  • Anonym (Pia)
    Mia86a skrev 2017-06-07 18:58:32 följande:
    OM han har ändrat sig i frågan och OM det är så att barnen även är skrivna hos honom kan han själv ta ett sådant beslut om ni är oense (alltså vilken skola flickan ska gå i). Men sålänge de är skrivna på din adress går det naturligtvis inte. Väljer han däremot att starta en tvist med anledning av skolval längre fram kan han mycket väl dra nytta av att hävda att barnet inte ska ryckas upp från sina förskolekompisar och således kan flickan placeras i en annan skola än storasystern.

    Med hans nya sambo kan spelplanen ha ändrats betydligt oavsett vad ni varit överens om tidigare.

    Men som svar på din fråga, är ni 100% överens om att skolan ska vara samma är det naturligtvis bra att byta umgänge så tidigt som möjligt, alltså redan nu.
    Barnen är skrivna på min adress. Jag förstår givetvis att det finns för och nackdelar med allt, men skolan har vi varit överens om i all tid. Det är en av de bästa skolorna här omkring och jag är bara så tacksam att vi fick en plats alls till den äldsta.
Svar på tråden Pappan vill inte byta förskola