Nattäta
Behöver tips på hur man får sin lille att sluta äta på nätterna.
9 mån + och inte så värst intresserad av mat dagtid. Så jag antar att
Sonen tar igen målen på natten. Tips på hur man vänder detta. #tröttmamma
Behöver tips på hur man får sin lille att sluta äta på nätterna.
9 mån + och inte så värst intresserad av mat dagtid. Så jag antar att
Sonen tar igen målen på natten. Tips på hur man vänder detta. #tröttmamma
Man slutar bara. Det är livat några nätter, i värsta fall många, men tillslut går det över så länge du som förälder är konsekvent.
Många låter pappan ta några skriknätter och mamman sover i annat rum under tiden.
Jag valde att sluta amma min på natten när hon var 7 månader, valde att ta det själv då jag inte ville ta bort två tryggheter samtidigt. Tog två nätter och sen var det förbi. Istället för mat så erbjöd jag vatten och tröstade med sång, beröring och ligga nära nära.
Glömde skriva, men det kan ta tid också, några bekanta till mig höll på i 3 veckor. Men viktigt att vara konsekvent och inte ge med sig
Men då har jag en fråga till linnis92 du som gjort detta innan, när skulle du rekomendera att sluta nattmata? Min son är snart 8 månader och äter en flaska på180 en gång per natt verkar ju som han behöver den flaskan ändå?
Men då har jag en fråga till linnis92 du som gjort detta innan, när skulle du rekomendera att sluta nattmata? Min son är snart 8 månader och äter en flaska på180 en gång per natt verkar ju som han behöver den flaskan ändå?
Hur äter han på dagen?
Han äter bra både flaska,gröt och vanlig mat och äter ca var tredje/fjärde timme beror på humör ibland. På kvällen gröt vid 18:30-19:30 sedan en flaska vi nattning kl21:00-22:00 och då vaknar han mella 02-04 och ska ha en flaska på 180 igen.
Så länge han äter bra på dagen så kan du ta bort flaskan, när de är så stora behöver de inte äta på nätterna längre. Erbjud vatten istället. Men räkna med en förbannad unge några dagar :)
Ja jag har hört flera säga att man får bråkas på med de. Men då sonen äter halv dåligt på dagen så vill man ju nästan få i han mat på natten.
Alltså jag/vi Har kämpat 2 nätter men då de är risk att lillen kryper ur sängen när han vaknar så törs vi inte längre ha han i sängen sovandes med oss. (De va så nära en gång att han for ur) men när han till slut lyckats somna om utan nattmat och man ska lägga över han i spjälsängen så vaknar han och så får man börja om. Sjukt trött så efter 3 timmar ger man upp och matar. Efter de är de inga problem att lägga över han i spjälsängen. Är de så att man måste dygna för o få de att funka?
Har samma problem och har börjat glesa ut nattmaten istället för att sluta rakt av. Trugade mer mat på dagen och mkt just innan läggdags och så första natten max varje tredje timme mat. Matade då ordentligt. (Innan snuttade hon nästan hela tiden). Kör så några nätter och sedan byta till var 4e timme etc. Men redan andra natten sov hon över ett "mål" och sov 6h i streck! Har inte hänt på flera månader...
Nu har hon tyvärr blivit ordentligt förkyld så då avvaktar vi lite med schemat.
Jo men de är så svårt att försöka trappa ner. Han äter bara en gång på natten (välling) och vi har verkligen försökt med att ge mindre och mindre. Men de är som att han blir inte mätt och därmed kan han inte somna om förens han fått tillräckligt och blivit mätt. Och då måste han ligga i vår säng tills han somnat om innan ja kan lägga över han i sin säng. Sjukt jobbigt när man är såååå trött mitt i natten. Många ggr som jag halvslumrat och vaknar till i panik av att ja får inte somna innan ja lagt över han till sig.
Barn i den åldern behöver inte vara mätta på natten. Det är bara en vana som sitter i och som man som förälder måste bryta. Det lär inte barnet göra självmant i första taget.
Ok. Vi får helt enkelt försöka dygna då för de kommer inte bli en lätt match de här.
Hej. Min 11-månaders har precis slutat äta på natten (3 veckor sedan). Trodde aldrig att det skulle gå för han har ammat allt från 2 till oändligt många gånger varje natt, men två nätter tog det. Nu vaknar han en gång och flyttas över till vår säng, somnar om. Nån enstaka natt har det krävt mer jobb (gå runt o guppa ett bra tag) o jag har tillslut fått ge honom välling. Men annars helt otroligt att det gick. Så ta ett ryck när andra föräldern är ledig så kan ni bytas av och få sova ut på morgonen .
Lycka till
Min son slutade självmant vid 6 mån. Från att ha ätit varannan timme nattetid. Det var i samband med att han började vrääka i sig riktig mat dock. Men sen den dagen har han inte vaknat en enda gång för mat nattetid, utan dricker välling vid 20-20.30 och sover ett tag efter. Vaknar för frukost 8-9.