Inlägg från: fundersam999999 |Visa alla inlägg
  • fundersam999999

hjälp att tyda provsvar

Hej,

Finns typ tusen trådar om detta men jag skriver min egen

Sökte till vc för misstänkt urinvägsinfektion och där visade stickan på nitrit men åkte nästa dag till jourakut för att besvären blivit värre. Där påvisades

+2 blod i urinen
    +2 vita blodkroppar i urinen.

Ingen nitrit. 

Då odlingen från vc-besöket kom tillbaka visade det ingen signifikant tillväxt av bakterier. På jourcentralen gav de mig dock antibiotika eftersom de ansåg att det var uvi. 

Mina frågor är nu.

Är det ansett som konstigt och mycket blod i urinen med +2?? 

Borde inte jourcentralen ha skickat sitt prov vidare för odlingen om det tex var så att testet dagen innan var i början och inte visade tillräckligt med bakterier?

Är det vanligt att odlingen blir negativ om inte urinen varit tillräckligt länge i blåsan? Min hade varit där i typ 1 timme. 

Tacksam för svar. Blir ju lite nojjig över att ha blod i urinen!!!! Tänker typ cancer direkt.

• Svar på tråden hjälp att tyda provsvar
  • fundersam999999
    EpicNurse skrev 2017-05-13 12:46:09 följande:

Låter normalt alltihop. De flesta får nån gång blod i urinen utan att man ser varför. 2 är inte speciellt mycket men tillräckligt för att tyda på uvi. Det kan även vara nåt litet grus eller annat som orsakar irriterade slemhinnor i urinvägarna.

Ok tack för svaren. Det som gör att jag blivit orolig är att jag hade lite tjockt blod som en flytning långt fram i trosan dagen efter jag sökte hjälp samt att odlingen inte visade på bakterier.....

Kan anledningen till att det inte visade bakterier vara det som jag skrev ovan? Att urinen inte varit i blåsan tillräckligt länge eller att det var i början och för lite bakterier? 

Är det normalt att stickan visade på INGET blod första dagen och INGA vita blodkroppar och sen att det visar detta mindre än 24 timmar senare? 

Tänker typ på cancer i urinvägarna..men det får väl mest äldre.
Svar på tråden hjälp att tyda provsvar