• fundersam999999

hjälp att tyda provsvar

Hej,

Finns typ tusen trådar om detta men jag skriver min egen

Sökte till vc för misstänkt urinvägsinfektion och där visade stickan på nitrit men åkte nästa dag till jourakut för att besvären blivit värre. Där påvisades

+2 blod i urinen
    +2 vita blodkroppar i urinen.

Ingen nitrit. 

Då odlingen från vc-besöket kom tillbaka visade det ingen signifikant tillväxt av bakterier. På jourcentralen gav de mig dock antibiotika eftersom de ansåg att det var uvi. 

Mina frågor är nu.

Är det ansett som konstigt och mycket blod i urinen med +2?? 

Borde inte jourcentralen ha skickat sitt prov vidare för odlingen om det tex var så att testet dagen innan var i början och inte visade tillräckligt med bakterier?

Är det vanligt att odlingen blir negativ om inte urinen varit tillräckligt länge i blåsan? Min hade varit där i typ 1 timme. 

Tacksam för svar. Blir ju lite nojjig över att ha blod i urinen!!!! Tänker typ cancer direkt.

• Svar på tråden hjälp att tyda provsvar
  • EpicNurse

Låter normalt alltihop. De flesta får nån gång blod i urinen utan att man ser varför. 2 är inte speciellt mycket men tillräckligt för att tyda på uvi. Det kan även vara nåt litet grus eller annat som orsakar irriterade slemhinnor i urinvägarna.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • fundersam999999
    EpicNurse skrev 2017-05-13 12:46:09 följande:

Låter normalt alltihop. De flesta får nån gång blod i urinen utan att man ser varför. 2 är inte speciellt mycket men tillräckligt för att tyda på uvi. Det kan även vara nåt litet grus eller annat som orsakar irriterade slemhinnor i urinvägarna.

Ok tack för svaren. Det som gör att jag blivit orolig är att jag hade lite tjockt blod som en flytning långt fram i trosan dagen efter jag sökte hjälp samt att odlingen inte visade på bakterier.....

Kan anledningen till att det inte visade bakterier vara det som jag skrev ovan? Att urinen inte varit i blåsan tillräckligt länge eller att det var i början och för lite bakterier? 

Är det normalt att stickan visade på INGET blod första dagen och INGA vita blodkroppar och sen att det visar detta mindre än 24 timmar senare? 

Tänker typ på cancer i urinvägarna..men det får väl mest äldre.
  • EpicNurse
    fundersam999999 skrev 2017-05-13 12:59:05 följande:

Ok tack för svaren. Det som gör att jag blivit orolig är att jag hade lite tjockt blod som en flytning långt fram i trosan dagen efter jag sökte hjälp samt att odlingen inte visade på bakterier.....

Kan anledningen till att det inte visade bakterier vara det som jag skrev ovan? Att urinen inte varit i blåsan tillräckligt länge eller att det var i början och för lite bakterier? 

Är det normalt att stickan visade på INGET blod första dagen och INGA vita blodkroppar och sen att det visar detta mindre än 24 timmar senare? 

Tänker typ på cancer i urinvägarna..men det får väl mest äldre.

All urin som inte är morgonurin kan ju visa fel, såklart!

Att det skulle vara cancer är väldigt långsökt. Vet att det är det första man tänker men det är extremt osannolikt.
  • Harvester

2+ både på blid och vita tyder ju på urinvägsinfektion, finns inget med det som skulle få en att tro det var cancer även om man såklart KAN få blid i urinen och urinvägsinfektioner pga cancer i urinblåsan.

Som man säger "om du hör hovklapper, leta inte efter en zebra"...

• fundersam99999

Jo harvest det är klart. Trådstartaren här. Kunde inte svara under användarnamnet av nån anledning...Det som skrämde upp mig lite var ju just det att urinodlingen visade ingen signifikant tillväxt. Men det kanske var fel som sagt.....dessutom hade jag liknande problem som gick över för 15 månader sen...dock inget blod i urinen då...då var jag hos gyn som inte hittade något..

• fundersam9999

Epic nurse ------ betyder ingen signifikant tillväxt att det fanns bakterier där men att det föll under strecket för vad som anses vara tillväxt. Då kan det ju i allra högsta grad vara så att det helt enkelt slog fel ut men på gränsen så att säga...

• fundersam9999
    EpicNurse skrev 2017-05-13 13:02:45 följande:
    All urin som inte är morgonurin kan ju visa fel, såklart!

Att det skulle vara cancer är väldigt långsökt. Vet att det är det första man tänker men det är extremt osannolikt.
    jo det är klart...tror det faktum att odlingen visade ingen signifikant tillväxt fick mig att bortse från det faktum att det faktiskt indikerar uvi......hade dessutom liknande problem, men utan blod i urinen, för 15 månader sedan......

ska försöka tänka logiskt......
  • Benedicte

Tiden spelar ju så klart roll men har man 2+ på både vita och röda och är öm suprapubis så tolkar läkaren det som en uvi. Därav antibiotika.

• fundersam99

Benedicte! Jo jag har ju förstått det. Har nu tagit ett hemmatest för att se om det gått över och provet visar leukocyter - vita blodkroppar och äggvita i urinen. 
    Dock ingen nitrit. 

Antar att två av tre indikatorer säger att det är någon form av infektion......men hur sjutton ska man få rätt antibiotika när det inte finns bakterier att odla....hmmm

Eller?

• Benedicte
    fundersam99 skrev 2017-05-13 18:53:50 följande:

Benedicte! Jo jag har ju förstått det. Har nu tagit ett hemmatest för att se om det gått över och provet visar leukocyter - vita blodkroppar och äggvita i urinen. 

Dock ingen nitrit. 

Antar att två av tre indikatorer säger att det är någon form av infektion......men hur sjutton ska man få rätt antibiotika när det inte finns bakterier att odla....hmmm

Eller?

Fungerar inte Furudantin som läkarna brukar ordinera först så byter de till Selexid istället. Oftast är det svårt att fånga bakterier i odlingen p.g.a. för kort inkubationstid på urinen. Din läkare bör ha informerat dig om att höra av dig om du inte blir bättre inom ett par dagar.
  • Anonym (Sjuksköterska)

10% av befolkningen har för ögat osynlig blod i urin. Njuren läcker blod.

Blod och vita blodkroppar med/utan nitrit och protein tyder på uvi.
    2+ blod är lite blod.
    Att kissa blodklumpar vid uvi - då har du blod i urinen ;)
    Nitrit visas vid gramnegativa bakterier men kan visa falskt negativ när urinen varit i blåsan i mindre än 4 timmar.

Du har uvi.

• monkees
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2017-05-14 22:18:36 följande:

10% av befolkningen har för ögat osynlig blod i urin. Njuren läcker blod.

Blod och vita blodkroppar med/utan nitrit och protein tyder på uvi.
    2+ blod är lite blod.
    Att kissa blodklumpar vid uvi - då har du blod i urinen ;)
    Nitrit visas vid gramnegativa bakterier men kan visa falskt negativ när urinen varit i blåsan i mindre än 4 timmar.

Du har uvi.

TS beskrivet också ngt som jag tycker låter som "blodig flytning" och det är väl jättesvårt att avgöra varifrån blodet kommer? Blodig flytning skulle jag söka gynekolog för omedelbart.
  • EpicNurse
    monkees skrev 2017-05-15 06:18:07 följande:

TS beskrivet också ngt som jag tycker låter som "blodig flytning" och det är väl jättesvårt att avgöra varifrån blodet kommer? Blodig flytning skulle jag söka gynekolog för omedelbart.

Varför? Om man har en blödning flytning från slidan så är det ytterst sällan något konstigt. Mellanblödningar har alla nån gång. Kommer den däremot från urinröret är det värre
  • monkees
    EpicNurse skrev 2017-05-15 07:30:48 följande:
    Varför? Om man har en blödning flytning från slidan så är det ytterst sällan något konstigt. Mellanblödningar har alla nån gång. Kommer den däremot från urinröret är det värre
    Nä gudskelov så är det väl oftast helt ofarligt och speciellt om det händer en enstaka gång men nog tycker jag man ska vara extra observant på märkliga blödningar från underlivet och fundera kring om man varit och tagit cytologprov senaste tiden!
  • EpicNurse
    monkees skrev 2017-05-15 07:52:57 följande:

Nä gudskelov så är det väl oftast helt ofarligt och speciellt om det händer en enstaka gång men nog tycker jag man ska vara extra observant på märkliga blödningar från underlivet och fundera kring om man varit och tagit cytologprov senaste tiden!

Absolut! Kändes bara lite dramatiskt när du sa "söka gynekolog omedelbart" är man i fertil ålder och man inte tagit cellprov senaste 1-2 åren så räcker det gott och väl att man går på barnmorskedroppin och tar cellprov
  • monkees
    EpicNurse skrev 2017-05-15 08:03:53 följande:
    Absolut! Kändes bara lite dramatiskt när du sa "söka gynekolog omedelbart" är man i fertil ålder och man inte tagit cellprov senaste 1-2 åren så räcker det gott och väl att man går på barnmorskedroppin och tar cellprov
    Absolut. Har aldrig hört talas om "barnmorskedroppin" men det låter ju jättebra och lättillgängligt.
  • EpicNurse
    monkees skrev 2017-05-15 08:09:38 följande:

Absolut. Har aldrig hört talas om "barnmorskedroppin" men det låter ju jättebra och lättillgängligt.

Många MVC har både preventivmedels- och cellprovsdropp-in! Det är jättebra :)
  • molly50
    fundersam999999 skrev 2017-05-13 12:23:31 följande:

Hej,

Finns typ tusen trådar om detta men jag skriver min egen

Sökte till vc för misstänkt urinvägsinfektion och där visade stickan på nitrit men åkte nästa dag till jourakut för att besvären blivit värre. Där påvisades

+2 blod i urinen
    +2 vita blodkroppar i urinen.

Ingen nitrit. 

Då odlingen från vc-besöket kom tillbaka visade det ingen signifikant tillväxt av bakterier. På jourcentralen gav de mig dock antibiotika eftersom de ansåg att det var uvi. 

Mina frågor är nu.

Är det ansett som konstigt och mycket blod i urinen med +2?? 

Borde inte jourcentralen ha skickat sitt prov vidare för odlingen om det tex var så att testet dagen innan var i början och inte visade tillräckligt med bakterier?

Är det vanligt att odlingen blir negativ om inte urinen varit tillräckligt länge i blåsan? Min hade varit där i typ 1 timme. 

Tacksam för svar. Blir ju lite nojjig över att ha blod i urinen!!!! Tänker typ cancer direkt.

Jag har haft uvi många gånger och även haft blod i urinen.
    Det är inget ovanligt vid uvi.
    Är du orolig så testa dig igen efter avslutad behandling så får du veta om det finns blod kvar i urinen.
    Då kan man gå vidare med undersökningar i så fall.
    Att man har vita blodkroppar i urinen kan också tala för att det är en pågående infektion.

Man brukar säga att urinen ska ha varit i blåsan i minst 4 timmar för att provsvaret ska vara tillförlitligt.
    Men det är lättare sagt än gjort att klara att hålla sig så länge när man har uvi.
    Men morgonurinen brukar vara det bästa att ta.
    Carpe Diem
Svar på tråden hjälp att tyda provsvar