• monkees

hjälp att tyda provsvar

Anonym (Sjuksköterska) skrev 2017-05-14 22:18:36 följande:

10% av befolkningen har för ögat osynlig blod i urin. Njuren läcker blod.

Blod och vita blodkroppar med/utan nitrit och protein tyder på uvi.
    2+ blod är lite blod.
    Att kissa blodklumpar vid uvi - då har du blod i urinen ;)
    Nitrit visas vid gramnegativa bakterier men kan visa falskt negativ när urinen varit i blåsan i mindre än 4 timmar.

Du har uvi.

TS beskrivet också ngt som jag tycker låter som "blodig flytning" och det är väl jättesvårt att avgöra varifrån blodet kommer? Blodig flytning skulle jag söka gynekolog för omedelbart.
  • monkees
    EpicNurse skrev 2017-05-15 07:30:48 följande:
    Varför? Om man har en blödning flytning från slidan så är det ytterst sällan något konstigt. Mellanblödningar har alla nån gång. Kommer den däremot från urinröret är det värre
    Nä gudskelov så är det väl oftast helt ofarligt och speciellt om det händer en enstaka gång men nog tycker jag man ska vara extra observant på märkliga blödningar från underlivet och fundera kring om man varit och tagit cytologprov senaste tiden!
  • monkees
    EpicNurse skrev 2017-05-15 08:03:53 följande:
    Absolut! Kändes bara lite dramatiskt när du sa "söka gynekolog omedelbart" är man i fertil ålder och man inte tagit cellprov senaste 1-2 åren så räcker det gott och väl att man går på barnmorskedroppin och tar cellprov
    Absolut. Har aldrig hört talas om "barnmorskedroppin" men det låter ju jättebra och lättillgängligt.
Svar på tråden hjälp att tyda provsvar