• EpicNurse

hjälp att tyda provsvar

Låter normalt alltihop. De flesta får nån gång blod i urinen utan att man ser varför. 2 är inte speciellt mycket men tillräckligt för att tyda på uvi. Det kan även vara nåt litet grus eller annat som orsakar irriterade slemhinnor i urinvägarna.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    fundersam999999 skrev 2017-05-13 12:59:05 följande:

Ok tack för svaren. Det som gör att jag blivit orolig är att jag hade lite tjockt blod som en flytning långt fram i trosan dagen efter jag sökte hjälp samt att odlingen inte visade på bakterier.....

Kan anledningen till att det inte visade bakterier vara det som jag skrev ovan? Att urinen inte varit i blåsan tillräckligt länge eller att det var i början och för lite bakterier? 

Är det normalt att stickan visade på INGET blod första dagen och INGA vita blodkroppar och sen att det visar detta mindre än 24 timmar senare? 

Tänker typ på cancer i urinvägarna..men det får väl mest äldre.

All urin som inte är morgonurin kan ju visa fel, såklart!

Att det skulle vara cancer är väldigt långsökt. Vet att det är det första man tänker men det är extremt osannolikt.
  • EpicNurse
    monkees skrev 2017-05-15 06:18:07 följande:

TS beskrivet också ngt som jag tycker låter som "blodig flytning" och det är väl jättesvårt att avgöra varifrån blodet kommer? Blodig flytning skulle jag söka gynekolog för omedelbart.

Varför? Om man har en blödning flytning från slidan så är det ytterst sällan något konstigt. Mellanblödningar har alla nån gång. Kommer den däremot från urinröret är det värre
  • EpicNurse
    monkees skrev 2017-05-15 07:52:57 följande:

Nä gudskelov så är det väl oftast helt ofarligt och speciellt om det händer en enstaka gång men nog tycker jag man ska vara extra observant på märkliga blödningar från underlivet och fundera kring om man varit och tagit cytologprov senaste tiden!

Absolut! Kändes bara lite dramatiskt när du sa "söka gynekolog omedelbart" är man i fertil ålder och man inte tagit cellprov senaste 1-2 åren så räcker det gott och väl att man går på barnmorskedroppin och tar cellprov
  • EpicNurse
    monkees skrev 2017-05-15 08:09:38 följande:

Absolut. Har aldrig hört talas om "barnmorskedroppin" men det låter ju jättebra och lättillgängligt.

Många MVC har både preventivmedels- och cellprovsdropp-in! Det är jättebra :)
Svar på tråden hjälp att tyda provsvar