Inlägg från: Anonym (naaa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (naaa)

Ni är inte snälla!

Anonym (S kille) skrev 2017-05-15 13:15:32 följande:

Har inte läst din andra tråd men av att läsa andras kommentarer så är många väldigt dömmande och rätt otrevliga. Skrivbordskrigare finns det gott om.

Du borde kanske börja med att läsa hennes andra tråd så kanske det ljusnar lite. Det är ju lätt att framställa sig själv som ett offer när det passar.

Till exempel råkade TS glömma nämna att hon inte nöjt sig med att sukta efter sin mans bror utan även börjat ha hemliga möten med honom och "kramas" och diskutera sina känslor för varandra.
  • Anonym (naaa)
    Linux1003 skrev 2017-05-15 09:44:05 följande:

Jag har till skillnad från många som skriver här följt din tidigare tråd och du har verkligen ett prekärt komplext dilemma vilket gör dig olycklig. Tänk på att alla nykomlingar här på FL råkar ut för fördomsfulla onyanserade människor som inte tänker längre än näsan sträcker sig. Det får man bara sålla bort och det viktiga blir att fokusera på de mer seriösa svaren och tro mig, det finns en och annan som kan uttrycka sig på ett respektfullt och innehållsrikt sätt. Där ska du lägga ditt fokus.

Det är vansinnigt enkelt att spy galla när man gömmer sig bakom en skärm och man får verkligen hoppas att alla med så starka åsikter och påhopp har lika mycket civilkurage i verkligheten.

Men va duktig du är som är så mycket smartare än alla andra, guldstjärna och en piggelin till dig.

Du har inte funderat på att det finns fler människor i TS soppa som kan tänkas drabbas och att vissa människor kanske känner empati för dem med? Eller menar du att det är enbart TS som är värd empati? Hur är det med hennes man? Hennes barn? Brorsans fru och barn?

Precis om du skriver så är dilemmat komplext och det är inte bara TS känslor som står på spel, om TS fortsätter på samma spår som hon redan är god väg på så kommer en helt familj slås i spillror och ett flertal människor bli väldigt olyckliga, ibland räcker det inte med ryggdunkar och förståelse, framförallt inte när även andra människors välmående står på spel.
  • Anonym (naaa)
    Linux1003 skrev 2017-05-15 16:15:26 följande:
    Jag kommenterade aldrig om TS hade rätt eller fel. Man kan uttrycka sin kritik på ett nyanserat, korrekt och mer vägleda sätt eller utan större betänklighet idiotförklara henne. Referens din reaktion och ditt sätt att uttrycka dig så är du ett praktexempel för det senare.
    Bara för att du har svårt för att ta ställning i frågor betyder det inte att andra har det, och det betyder absolut att inte att du är bättre på något sätt. 
  • Anonym (naaa)
    Black Mamba 666 skrev 2017-05-15 19:14:30 följande:

Det måste ändå vara betydligt klokare att ha en neutral inställning och hålla truten än att låta meningslöst goja flöda ur munnen.

Smaken är som baken vissa gillar att alltid vara neutrala och aldrig ta ställning och kläcka ur sig intetsägande platityder, andra föredrar att ta ställning
  • Anonym (naaa)
    Johan75 skrev 2017-05-15 19:38:56 följande:
    Framförallt att ta ställning riktigt, riktigt anonymt.
    Ja för ditt nick säger ju allt om dig, vem du är, var du bor, vad du heter, telefon, mail, osv, eller hur Peter?
  • Anonym (naaa)
    Black Mamba 666 skrev 2017-05-15 19:33:42 följande:
    Du verkar onekligen gå från klarhet till klarhet. Glöm inte att även Triumf har rätt bra glass sortiment.
    Ja exakt, klarhet är ledordet, som i att man tar en klar ställning till något och stå för det och inte som vissa andra lägger sig någonstans i mitten så man inte riskerar någonting och slipper ta kritik för sina åsikter. Säkert jättesmart och taktiskt men rätt intetsägande och fegt
  • Anonym (naaa)
    Johan75 skrev 2017-05-16 13:50:12 följande:
    Och ändå, jag har inte aktivt valt att klicka i en liten ruta och sen välja ett tillfälligt nickname, vilket du har gjort. Väldigt passande nu när du är en av de modiga som vågar "ta ställning". 
    Vilken hjälte, speciellt när ditt nick inte säger ett skit mer än mitt i den här tråden eller menar du att dina åsikter skulle vara mer värda än några andra bara för att du väljer att skriva som Peter istället för Anonym?

Dessutom verkar du ha missförstått lite vad ta ställning innebär, vem som tar ställning är ganska irrelevant, poängen är att man tar ställning, att vara neutral är inte att ta ställning.
  • Anonym (naaa)
    Anonym (naaa) skrev 2017-05-16 13:58:06 följande:
    Vilken hjälte, speciellt när ditt nick inte säger ett skit mer än mitt i den här tråden eller menar du att dina åsikter skulle vara mer värda än några andra bara för att du väljer att skriva som Peter istället för Anonym?

Dessutom verkar du ha missförstått lite vad ta ställning innebär, vem som tar ställning är ganska irrelevant, poängen är att man tar ställning, att vara neutral är inte att ta ställning.
    Som Johan ...
  • Anonym (naaa)
    Johan75 skrev 2017-05-16 14:22:55 följande:
    Nåja, nu är det ju du som slår dig för bröstet och vågar "ta ställning". Eftersom jag inte varit lika självgod i mina inlägg utan mer fokuserat på din uppblåsta självbild så har jag inte heller lika mycket att bevisa. 

Om nu inte din extra anonymitet spelar någon roll - varför har du den då? Varför har du då aktivt valt den?
    Jo du har redan klargjort att du tycker du är en hjälte som skriver som Johan, men om du stör dig på att folk skriver anonymt så föreslår jag att du skriver ett brev till Familjeliv.

Du blandar fortfarande ihop att ta ställning och vem som tar ställning, det som diskuterades innan du hoppade in med dina åsikter om anonymitet var att ta eller inte ta ställning, inte vem som tar ställning.
  • Anonym (naaa)
    Johan75 skrev 2017-05-16 15:01:23 följande:
    Igen - varför har du valt att vara "extra" anonym om det inte spelar någon roll? 

Just ja, den där diskussionen du hade med Linux. Den där du kom fel från första början eftersom du inte riktigt förstod vad han skrev. 
    Och igen om du har någon emot anonymitet, skriv till Familjeliv

Då har vi olika uppfattningar om vad Linus skrev, Linus själv kanske klargöra vad han menade
  • Anonym (naaa)
    Linux1003 skrev 2017-05-16 15:32:38 följande:
    Släpp det Johan. Finns inget värde i att ödsla mer tid på respektlöst och i synnerhet ointelligent ställningstagande och det var budskapet till TS och alla andra som ämnar ventilera sina problem. TS fick en del konstruktiv kritik och tankeställare men också en hel del onödigt otrevligt påhopp som "naaa". Att go i polemik med någon som inleder en konstruktiv dialog med glassbelöning blir direkt kontraproduktivt.
    Ok, på vilket sätt anser du att jag "påhoppat" TS ?
    Det jag skrev var att TS gjort lite mer än bara känt något för sin mans bror, vilket var en av anledningarna till att hon fick kritik i sin andra tråd. Är det ett påhopp?
  • Anonym (naaa)
    Black Mamba 666 skrev 2017-05-16 15:50:05 följande:
    Håller helt och hållet med. 

Relativ ny i forumet och jag kan inte förstå varför folk tar i för kung och fosterland för att trycka ner andra. Bara för att man sitter dold bakom en skärm innebär inte att man får bete sig som en drägg. Man kan säga sin egen sanning rätt eller fel men gör det på ett korrekt och balanserat sätt. Jag är övertygad om att man får en större impact genom att vara sakliga än elakt påhopp som triggar per automatik  fram en försvarsmekanism och hur mottaglig blir motparten tro?. 
    Tja, det är ju trotts allt ett öppet forum, där olika människor kan tycka till om saker, och olika människor har olika åsikter och olika sätt att framföra dem. Om man har svårt för att acceptera det så bör man kanske låta bli att delta i öppna trådar. Personligen anser jag att det är ganska förmätet att se sitt eget sätt att framföra saker som någon slags mall för hur alla borde skriva.

Visst är det fel med rena påhopp, men då bör det ju också fastställas att det faktiskt är påhopp och inte bara något som inte stämmer överens med ens egna åsikter.
  • Anonym (naaa)
    Black Mamba 666 skrev 2017-05-16 16:41:40 följande:
    Anonym (naaa) skrev 2017-05-16 16:14:36 följande:
    Tja, det är ju trotts allt ett öppet forum, där olika människor kan tycka till om saker, och olika människor har olika åsikter och olika sätt att framföra dem. Om man har svårt för att acceptera det så bör man kanske låta bli att delta i öppna trådar. Personligen anser jag att det är ganska förmätet att se sitt eget sätt att framföra saker som någon slags mall för hur alla borde skriva.

Visst är det fel med rena påhopp, men då bör det ju också fastställas att det faktiskt är påhopp och inte bara något som inte stämmer överens med ens egna åsikter.
    Jag tror du är lite för snabb när du läser framförallt svarar innan du tänker till. Linux kommenterade i generella termer och du kommentarer honom väldigt onyanserat och omoget. 

Som sagt, man kan framföra ett budskap på bra korrekt sätt eller banka in det som du gör och se det som en framgångsfaktor. Men lycka till med dina inlägg. 
    Ja och som sagt olika människor har olika sätt att uttryck saker, innebär det att alla som inte skriver som man själv tycker de borde göra ska hålla käften?
    Vad är det som säger att just ditt sätt att uttrycka dig är det "korrekta" ?

Personligen anser jag att så länge människor inte ägnar sig åt rena påhopp vilket det finns en anmäla knapp för, så får man ha lite tolerans för att människor kan både tycka olika och uttrycka sig olika. Att anklaga andra för "påhopp" när de skriver på ett sätt man inte gillar eller skriver något man inte håller med om är inte heller ok.
  • Anonym (naaa)
    Black Mamba 666 skrev 2017-05-16 16:41:40 följande:
    Anonym (naaa) skrev 2017-05-16 16:14:36 följande:

Jag tror du är lite för snabb när du läser framförallt svarar innan du tänker till. Linux kommenterade i generella termer och du kommentarer honom väldigt onyanserat och omoget. 

Som sagt, man kan framföra ett budskap på bra korrekt sätt eller banka in det som du gör och se det som en framgångsfaktor. Men lycka till med dina inlägg. 
    Men bara för rättvisans skull så kan jag väl hålla med om att den första meningen i min kommentar till Linux (Men va duktig du är som är så mycket smartare än alla andra, guldstjärna och en piggelin till dig. ) var direkt fel av mig.
  • Anonym (naaa)
    Anton Chigurh skrev 2017-05-16 17:56:43 följande:
    Mmm, snacka om ickesvar...!

Är du så jävla feg att du inte kan svara på en såpass enkel frågeställning från Johan ???
    Vilken frågeställning är det? Johan irriterar sig på anonymitet, vafan tycker du jag ska göra åt det?
  • Anonym (naaa)
    Linux1003 skrev 2017-05-16 19:23:29 följande:
    Klockrent exempel på ytterligare en som inte vilar på hanen och yttrar sig utan att ha läst tråden.
    Sen har vi iof andra som har åsikter om hur synd det är om TS utan att ens ha läst hennes andra tråd, verkar gå åt båda hållen det där.
  • Anonym (naaa)
    Johan75 skrev 2017-05-17 10:36:51 följande:
    Nja, jag irriterar mig nog snarare på dig. Anonymitet har sin funktion, och som du säger så ju även jag anonym för de flesta. Men jag är övertygad om att du är lite extra modig när du är "dubbelt anonym", en riktig ställningstagare,  men det erkänner du ju inte. Så då frågar jag igen:
    Om den dubbla anonymiteten inte spelar någon roll, varför har du då aktivt valt den?
    Men då är vi ju tillbaka på det jag skrev tidigare, förstår du skillnaden mellan ATT ta ställning och VEM som tar ställning? Spelar det någon roll om jag skriver som Johan eller Kalle men låter bli att ta ställning i någon fråga?

Jag väljer anonymitet för att jag tycker det är viktigare med VAD folk säger än VEM som säger det. Personligen skiter jag fullkomligen i vem som skrivit vad i andra trådar, jag utgår ifrån vad personen skriver här och nu och tycker det är extremt patetiskt att avfärda vad människor åsikterr pga förutfattade meningar om person.
  • Anonym (naaa)
    Johan75 skrev 2017-05-17 11:52:08 följande:
    Klart jag fattar. Jag har skrivit i TS tidigare tråd och tagit ställning. Det är liksom inte svårt, eller särskillt modigt, att göra det. Det här handlar ju om hur man uttrycker sig, och vi vet nog båda att det är därför som du är dubbelt anonym. Nu vågar du vara lite extra fräck och lite extra kaxig. Något du troligtvis inte hade vågat om du skrivit under ditt vanliga nickname. 

Det handlar inte om att ta ställning eller inte, och det hade du kanske fattat ifall du klarat av att förstå vad Linux skrev från första början. Det handlar om hur man uttrycker sig. Det går alldeles utmärkt att vara ett stort arsle fast man har "rätt". 
    fast hur man uttrycker sig har ju delvist med att ta ställning att göra, vissa verkar anse att man ska uttrycka sig i mer generella, eller neutrala termer och det har ju med att ta ställning att göra. Personligen skriver jag likadant oavsett om jag är anonym eller inte, anledningen till att jag oftast skriver anonymt är det jag skrev tidigare, jag föredrar att man utgår ifrån vad jag skriver inte vem jag är.

Jag förstår vad du menar men jag håller inte med om att det inte skulle handla om att ta ställning, jag tycker folk rätt ofta anses "vara kaxig" eller "kränkande" just på grund av att de tagit klar ställning och öppet kritiserat något. Visst förekommer det rena påhopp också, men jag tycker inte att öppet kritisera någon är detsamma som en kränkning eller kaxighet, många ggr anklagas folk för påhopp enbart för att de inte håller med den någon annan, det är heller inte helt ovanligt att den som påstår sig vara påhoppad själv gör sig skyldig till påhopp, eller att man använder offerkoftan som debatteknik.
  • Anonym (naaa)
    Johan75 skrev 2017-05-17 13:19:56 följande:

Man får väl uttrycka sig på ett sätt man tycker passar. Modereringen här på Familjeliv tillåter ju en hel del, åtminstone fläckvis. Men andra har samma rätt att uttrycka ifall de tycker man är en douche. Samma personer som gärna använder lite grövre språk och tillmälen är ju inte sällan de som blir mest butthurt ifall någon påpekar att språket inte uppskattas. 

Sen vet jag att inte alla tycker som jag. Jag önskar att man diskuterade mer likt hur man gör när man ser varandra i ögonen. Att man fokuserar på att nå förståelse och meningsutbyte. Andra menar att internet är internet och där är det hårt och kallt. Klarar man inte av det ska man hålla sig borta, och råkar du skriva något personligt när du inte är på topp så får du skylla dig själv. Det är viktigare att få kalla andra för svin och idioter än att få dem att förstå att de kanske beter sig svinaktigt och som en idiot.

Njae, visst kan jag hålla med om att man kan diskutera sakligt och med respekt, men jag menar att vad man anser vara respekt kan vara ganska flytande och missbrukas rätt ofta. Ganska ofta anses allt utom medhåll vara rena påhopp till exempel, framför allt när det handlar om känsliga ämnen, och många ggr bidrar trådstartaren själv till den hårda tonen i olika trådar.

Angående hur man diskuterar saker på nätet och live håller jag med dig om att många håller en hårdare ton på nätet än öga mot öga, men man får heller inte glömma att även live uttrycker sig folk olika, vissa är mer rakt på sak andra är mer försiktiga.
Svar på tråden Ni är inte snälla!