• Anonym (Mamman)

    Kan pappan åka iväg?

    Barnen bor varannan vecka men något umgängesschema finns inte utöver ett muntligt då. Gemensam vårdnad.

    Pappan ska en bra bit ner i Tyskland 1 vecka vid flera olika tillfällen tillsammans med sitt jobb. Flera av veckorna infaller den veckan han har barnen. Pappan har inte ens frågat om jag skulle kunna ha dem under dessa veckorna, utan bara klargjort att hans sambo hämtar barnen som vanligt och att de ska bo med henne under tiden han är iväg. 

    Det finns flera olika anledningar till att jag inte vill lämna barnen själva med henne. Kan jag behålla barnen hemma under dessa tillfällen? Kan jag hänvisa till något?

    Det gäller barn som är 2 och snart 5 år gamla.

  • Svar på tråden Kan pappan åka iväg?
  • Kjell2

    Då det inte något fastställt avtal kan ni båda göra som ni vill.

    En risk är att han stämmer och vv blir fastställt, då begränsas din handlingsfrihet mycket

  • Anonym (C)

    Vad sa han när du sa till honom att du kunde ha barnen dessa veckor?

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (C) skrev 2017-05-14 19:09:38 följande:

    Vad sa han när du sa till honom att du kunde ha barnen dessa veckor?


    Jag svarade att jag inte kände mig OK med att hon är ensam med barnen under så lång tid men sen var det inte mer med det. Vi är inte så bra på att kommunicera och hon gör det inte lättare.

    Vi har haft flera samtal hos familjerätten då jag upplevt mycket oro i samband med henne. Hon kan vara jättesnäll och ger barnen mycket gåvor och tar hand om dem. Fixar deras hår och köper kläder. Men hon har vid flera tillfällen svurit, skrikit, bråkar och betett sig illa både runt barnen och till andra när barnen sett på. Hon har varit alldeles för hårdhänt mot dem och har ett väldigt grovt språk. Vid flera tillfällen har hon tittat på olämpliga filmer när barnen är närvarande (våld, blod, sex..).

    Socialen gör ingenting och pappan säger bara att jag överdriver eller att han inte minns trots att vi båda varit närvarande vid flera av dessa tillfällena. Barnen älskar sin pappa men även dagis har reagerat på att barnen inte är lika glada som de brukade vara innan de flyttade ihop. 

    Efter alla vändor fram och tillbaka har jag försökt förlika mig med att hon kommer att finnas med i deras liv och att det förhoppningsvis blir bättre. Men jag vill inte att hon är själv med dem en hel vecka i sträck.

  • Brumma

    Ett muntligt avtal är ju oxå ett avtal.. speciellt om det är inarbetat över tid.

    jag förstår att du hellre har barnen hemma men pappan får själv bestämma under hans veckor. Väljer han att fortsätta vv under tiden du är borta är det inte mkt du kan göra utan att "sätta hårt mot hårt" och isåfall hämta barnen ändå. Jag tror dock inte det skulle se bra ut om han väljer att dra det vidare.

  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-14 19:16:50 följande:

    Jag svarade att jag inte kände mig OK med att hon är ensam med barnen under så lång tid men sen var det inte mer med det. Vi är inte så bra på att kommunicera och hon gör det inte lättare.


    Ja, men istället för att säga att du inte känner dig ok med att hon har barnen är det väl bättre att du konstaterar: "jag tar barnen när du är borta" och så kan du ju erbjuda honom ändra veckor istället så han inte missar tid med barnen.
  • Anonym (Mamman)
    Brumma skrev 2017-05-14 19:22:24 följande:

    Ett muntligt avtal är ju oxå ett avtal.. speciellt om det är inarbetat över tid.

    jag förstår att du hellre har barnen hemma men pappan får själv bestämma under hans veckor. Väljer han att fortsätta vv under tiden du är borta är det inte mkt du kan göra utan att "sätta hårt mot hårt" och isåfall hämta barnen ändå. Jag tror dock inte det skulle se bra ut om han väljer att dra det vidare.


    Men barnen har väl rätt till umgänge med sin pappa, inte styvmamman? Och om en vårdnadshavare av olika anledningar inte kan ta hand om barnet (exempelvis då en resa eller sjukdom) är det inte då först och främst den andra vårdnadshavaren som ska ha hand om barnen? 

    Hur kan det spela roll huruvida det är hans vecka eller min om han inte ens är där? Har jag verkligen ingenting att säga till om? 

    Jag förstår om jag låter som en jättebitter biomamma men det handlar inte alls om det. 
  • Brumma

    Kommer pappan vara borta hela veckan barnen är där eller är det del av vecka?

    Har barnen syskon hos pappan? (Låter inte så i texten men frågar ändå ;) )

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Asdf) skrev 2017-05-14 19:27:11 följande:
    Ja, men istället för att säga att du inte känner dig ok med att hon har barnen är det väl bättre att du konstaterar: "jag tar barnen när du är borta" och så kan du ju erbjuda honom ändra veckor istället så han inte missar tid med barnen.
    Jo, det kan jag förstås göra. Tack för tipset.{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Mamman)
    Brumma skrev 2017-05-14 19:30:53 följande:

    Kommer pappan vara borta hela veckan barnen är där eller är det del av vecka?

    Har barnen syskon hos pappan? (Låter inte så i texten men frågar ändå ;) )


    Hela veckan (åker tidigt på måndagen och kommer hem igen måndagen därpå). Finns inga syskon hos pappan.Solig
Svar på tråden Kan pappan åka iväg?