• Anonym (Mamman)

Kan pappan åka iväg?

Barnen bor varannan vecka men något umgängesschema finns inte utöver ett muntligt då. Gemensam vårdnad.

Pappan ska en bra bit ner i Tyskland 1 vecka vid flera olika tillfällen tillsammans med sitt jobb. Flera av veckorna infaller den veckan han har barnen. Pappan har inte ens frågat om jag skulle kunna ha dem under dessa veckorna, utan bara klargjort att hans sambo hämtar barnen som vanligt och att de ska bo med henne under tiden han är iväg. 

Det finns flera olika anledningar till att jag inte vill lämna barnen själva med henne. Kan jag behålla barnen hemma under dessa tillfällen? Kan jag hänvisa till något?

Det gäller barn som är 2 och snart 5 år gamla.

• Svar på tråden Kan pappan åka iväg?
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-14 19:30:07 följande:

Men barnen har väl rätt till umgänge med sin pappa, inte styvmamman? Och om en vårdnadshavare av olika anledningar inte kan ta hand om barnet (exempelvis då en resa eller sjukdom) är det inte då först och främst den andra vårdnadshavaren som ska ha hand om barnen? 

Hur kan det spela roll huruvida det är hans vecka eller min om han inte ens är där? Har jag verkligen ingenting att säga till om? 

Jag förstår om jag låter som en jättebitter biomamma men det handlar inte alls om det. 

Som jag uppfattar det har man avtal om veckor (eller hur man nu har det uppdelat). Om föräldern väljer att ngn annan passar barnen någon/några dagar (farmor, morfar, faster osv) är upp till föräldern. Likaså om man väljer att ens partner tar barnen några dagar.

Skulle man kunna bestämma att barnen bara får vara hos den andra föräldern hade man kunnat dra det långt och hämtat när man är ledig andra tider, när barnen är hos ngn annan närstående ngn dag osv. Den föräldern som har huvudansvaret just den veckan måste själv få planera tiden.
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-14 19:32:45 följande:

Hela veckan (åker tidigt på måndagen och kommer hem igen måndagen därpå). Finns inga syskon hos pappan.

Som sagt hade jag tyckt det naturliga vore om barnen var med dig (efter vad jag läser i dina inlägg). När min bonus var yngre så var hon hos oss oavsett om pappan var där eller inte. Hon var med mig alla lovveckor o studiedagar under mina föräldraledigheter eller om jag hade semester när pappan arbetade. Vi åkte iväg ngn vecka själva då och då - MEN, hon var bara ett år när jag kom in in bilden och såg mig lika mkt som familj som föräldrarna. Umgänget var inte enbart med pappan utan med oss. Detta ansåg även mamman så hur vi la upp det var ett gemensamt beslut.

Vad jag förstår har barnen här inte den relationen till bonusmamman?
  • Anonym (Mamman)
    Brumma skrev 2017-05-14 19:39:11 följande:
    Som sagt hade jag tyckt det naturliga vore om barnen var med dig (efter vad jag läser i dina inlägg). När min bonus var yngre så var hon hos oss oavsett om pappan var där eller inte. Hon var med mig alla lovveckor o studiedagar under mina föräldraledigheter eller om jag hade semester när pappan arbetade. Vi åkte iväg ngn vecka själva då och då - MEN, hon var bara ett år när jag kom in in bilden och såg mig lika mkt som familj som föräldrarna. Umgänget var inte enbart med pappan utan med oss. Detta ansåg även mamman så hur vi la upp det var ett gemensamt beslut.

Vad jag förstår har barnen här inte den relationen till bonusmamman?
    De träffades i juni någon gång förra året och flyttade ihop i vintras. Minstingen pratar förstås inte så mycket om saker som hänt förra veckan men stora tjejen berättar en del. Det känns inte som att de har någon vidare bra relation till varandra. Bättre med storasyster men minstingen gillar inte styvmamman speciellt mycket. 

Jag och exet separerade för ca 1,5 år sedan.
  • Anonym (Mamman)

Jag har själv aldrig barnvakt till barnen (har ingen familj nära som kan passa dem utan när jag är mamma så är jag mamma på heltid). Men exet lämnar bort ganska mycket både till föräldrar men även hans flickvän passar dem mycket. Jag tycker ändå i det stora hela att det är helt okej.

Det gör mig så ledsen att det inte verkar finnas några rättigheter alls angående detta. Det känns såååå himla fel att lämna barnen till någon helt annan när pappan inte kommer träffa dem en endaste gång på hela veckan. Det svider i hjärtat!

• Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-14 19:48:37 följande:

Jag har själv aldrig barnvakt till barnen (har ingen familj nära som kan passa dem utan när jag är mamma så är jag mamma på heltid). Men exet lämnar bort ganska mycket både till föräldrar men även hans flickvän passar dem mycket. Jag tycker ändå i det stora hela att det är helt okej.

Det gör mig så ledsen att det inte verkar finnas några rättigheter alls angående detta. Det känns såååå himla fel att lämna barnen till någon helt annan när pappan inte kommer träffa dem en endaste gång på hela veckan. Det svider i hjärtat!

Förstår det :/

Hör med pappan o kolla om han kan tänka sig att byta vecka? Eller korta av veckan?
  • Anonym (L)

Men eftersom att pappan egentligen har barnen den veckan så bestämmer väl han hur han gör med dem? Alltså vem som är barnvakt medan han är borta. Det låter ju mest rimligt.

Så länge det inte är en pedofil eller mördare så ser jag inte vad du ska göra åt saken, ärligt talat. Det är en sak att du inte gillar henne, men om det är nog för att du ska få ha barnen under tiden han är borta? Vettefan.

Men visst, du kan säga till pappan att du gärna tar barnen medan han är borta och så får de vara med honom extra mycket när han kommer hem. Men han kommer väl vilja ha en förklaring till varför du inte vill att hans sambo ska vara med dem, så se till att uttrycka dig någorlunda vettigt så att det inte blir pannkaka av alltihop.

• Anonym (Sa)

Om det handlade om ngn enstaka dag eller två kan man förstå att en bonusförälder eller en annan släkting kan ställa upp men barnen är ändå där för att träffa sin pappa och om han inte är där kan man tycka att de borde finnas någon regel om att de ska få va hos sin andra förälder. Barn ska väl helst mest tas hand om av sina föräldrar i den mån det går om de är dugliga föräldrar som vill ta hand om sina barn. Konstigt att sån regel/ lag inte finns.

• Anonym (:))
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-14 19:30:07 följande:
    Men barnen har väl rätt till umgänge med sin pappa, inte styvmamman? Och om en vårdnadshavare av olika anledningar inte kan ta hand om barnet (exempelvis då en resa eller sjukdom) är det inte då först och främst den andra vårdnadshavaren som ska ha hand om barnen? 

Hur kan det spela roll huruvida det är hans vecka eller min om han inte ens är där? Har jag verkligen ingenting att säga till om? 

Jag förstår om jag låter som en jättebitter biomamma men det handlar inte alls om det. 
    Precis! Barnen är där för att träffa sin pappa och inte pappans sambo. Byt veckor istället så får han ta barnen en annan gång. 
  • Anonym (Asdf)

Kan ni inte boka in ett besök på familjerätten och göra upp en plan? Ni kan ju tex skriva ett avtal om att ifall pappan är bortrest en vecka så byter ni veckor på ett sätt att barnen är hos dig då, och han får lika mycket tid med dem en annan gång. Tryggare med avtal, och jag kan inte se att familjerätten skulle tycka det är bättre att de är hos pappans sambo än hos dig.

• Anonym (Nej)

Hade inte velat ha så småbarn med en främmande människa .Säg till pappan igen att du kan ta barnen när han är bortrest,för barnens bästa .

Svar på tråden Kan pappan åka iväg?