• Brumma

Kan pappan åka iväg?

Ett muntligt avtal är ju oxå ett avtal.. speciellt om det är inarbetat över tid.

jag förstår att du hellre har barnen hemma men pappan får själv bestämma under hans veckor. Väljer han att fortsätta vv under tiden du är borta är det inte mkt du kan göra utan att "sätta hårt mot hårt" och isåfall hämta barnen ändå. Jag tror dock inte det skulle se bra ut om han väljer att dra det vidare.

• Brumma

Kommer pappan vara borta hela veckan barnen är där eller är det del av vecka?

Har barnen syskon hos pappan? (Låter inte så i texten men frågar ändå ;) )

• Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-14 19:30:07 följande:

Men barnen har väl rätt till umgänge med sin pappa, inte styvmamman? Och om en vårdnadshavare av olika anledningar inte kan ta hand om barnet (exempelvis då en resa eller sjukdom) är det inte då först och främst den andra vårdnadshavaren som ska ha hand om barnen? 

Hur kan det spela roll huruvida det är hans vecka eller min om han inte ens är där? Har jag verkligen ingenting att säga till om? 

Jag förstår om jag låter som en jättebitter biomamma men det handlar inte alls om det. 

Som jag uppfattar det har man avtal om veckor (eller hur man nu har det uppdelat). Om föräldern väljer att ngn annan passar barnen någon/några dagar (farmor, morfar, faster osv) är upp till föräldern. Likaså om man väljer att ens partner tar barnen några dagar.

Skulle man kunna bestämma att barnen bara får vara hos den andra föräldern hade man kunnat dra det långt och hämtat när man är ledig andra tider, när barnen är hos ngn annan närstående ngn dag osv. Den föräldern som har huvudansvaret just den veckan måste själv få planera tiden.
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-14 19:32:45 följande:

Hela veckan (åker tidigt på måndagen och kommer hem igen måndagen därpå). Finns inga syskon hos pappan.

Som sagt hade jag tyckt det naturliga vore om barnen var med dig (efter vad jag läser i dina inlägg). När min bonus var yngre så var hon hos oss oavsett om pappan var där eller inte. Hon var med mig alla lovveckor o studiedagar under mina föräldraledigheter eller om jag hade semester när pappan arbetade. Vi åkte iväg ngn vecka själva då och då - MEN, hon var bara ett år när jag kom in in bilden och såg mig lika mkt som familj som föräldrarna. Umgänget var inte enbart med pappan utan med oss. Detta ansåg även mamman så hur vi la upp det var ett gemensamt beslut.

Vad jag förstår har barnen här inte den relationen till bonusmamman?
  • Brumma
    Anonym (Mamman) skrev 2017-05-14 19:48:37 följande:

Jag har själv aldrig barnvakt till barnen (har ingen familj nära som kan passa dem utan när jag är mamma så är jag mamma på heltid). Men exet lämnar bort ganska mycket både till föräldrar men även hans flickvän passar dem mycket. Jag tycker ändå i det stora hela att det är helt okej.

Det gör mig så ledsen att det inte verkar finnas några rättigheter alls angående detta. Det känns såååå himla fel att lämna barnen till någon helt annan när pappan inte kommer träffa dem en endaste gång på hela veckan. Det svider i hjärtat!

Förstår det :/

Hör med pappan o kolla om han kan tänka sig att byta vecka? Eller korta av veckan?
  • Brumma
    Kjell2 skrev 2017-05-15 15:01:21 följande:

Lagen är tydlig. Så länge inget fastställt umgängesschema finns kan du göra nästan vad som helst. Dvs du behöver inte lämna över.

Dock kan man ju då räkna med att all möjlighet till samarbete i framtiden är tillintetgjord om man kör över den andra föräldern så (den förälder som enligt muntligt avtal är ansvarig den veckan).
  • Brumma
    Kjell2 skrev 2017-05-15 18:33:33 följande:

Nu verkar redan läget vara frostigt så det kanske är värt det.

Kanske.

Det är ngt TS får ta i övervägande.
  • Brumma
    Anonym (öresund) skrev 2017-05-17 12:21:48 följande:

Du böir överkörd för att du låter dig själv bli överkörd.

Ja det finns föräldrar som lämnar sina barn hos barnvakt när de åker utomlands. Tycker själv inte att det är optimalt och finns det bättte alternativ så bör man ju välja det.

Du är vårdnadshavare och beslutsrätt. Meddela honom att det enligt din bedömning är för barnens bästa att de är med dig istället för med en barnvakt medans hans är utomlands en hel vecka. Och att ni fortsätter med umgängesschemat efter plan när han kommer tillbaka. Erbjud honom någon extra dag under dina veckor om du tror att barnen behöver det. End of discussion.

Fast.

Även om jag anser att i det här fallet vore det förmodligen bättre om barnen var med TS så är även pappan vårdnadshavare och han gör en annan bedömning. Är båda vårdnadshavare är det inte bara att bestämma att "min åsikt väger mer".

Pappan ser förmodligen inte heller sin sambo som barnvakt, utan som del i barnens familj.
Svar på tråden Kan pappan åka iväg?