Anonym (Mamman) skrev 2017-05-14 19:30:07 följande:
Men barnen har väl rätt till umgänge med sin pappa, inte styvmamman? Och om en vårdnadshavare av olika anledningar inte kan ta hand om barnet (exempelvis då en resa eller sjukdom) är det inte då först och främst den andra vårdnadshavaren som ska ha hand om barnen?
Hur kan det spela roll huruvida det är hans vecka eller min om han inte ens är där? Har jag verkligen ingenting att säga till om?
Jag förstår om jag låter som en jättebitter biomamma men det handlar inte alls om det.
Som jag uppfattar det har man avtal om veckor (eller hur man nu har det uppdelat). Om föräldern väljer att ngn annan passar barnen någon/några dagar (farmor, morfar, faster osv) är upp till föräldern. Likaså om man väljer att ens partner tar barnen några dagar.
Skulle man kunna bestämma att barnen bara får vara hos den andra föräldern hade man kunnat dra det långt och hämtat när man är ledig andra tider, när barnen är hos ngn annan närstående ngn dag osv. Den föräldern som har huvudansvaret just den veckan måste själv få planera tiden.