• Amanda84

Tips på utflyktsmat som går att frysa in och är god att äta ouppvärmd?

Nu när värmen kommer så brukar jag, min man och vårt barn åka på utflykter 1-2 gånger/vecka då vi tar med oss matsäck och åker iväg någonstans och är borta hela dagen.

Hittills har det till lunch oftast blivit smörgåsar, pastasallad eller korv eller soppa i termos under utflykterna. Nu börjar vi minst sagt bli trötta på den maten (soppa kan man ju variera i oändlighet men är inte roligt under sommaren) och min man är framför allt trött på alla förberedelser inför en sådan utflykt (då man måste börja dagen med att ställa sig och tillreda pastasallad eller göra matiga smörgåsar eller tunnbrödsrullar, så jag funderar på om det är möjligt att effektivisera lunchen något.

Idag slog mig tanken att man långt innan kan förbereda helt färdiga matlådor och frysa in, så är det bara att öppna frysen och ta med sig tre matlådor (antingen tina dem helt innan, eller bara tina dem halvt, så slipper vi att släpa på kylväska.) På så vis minskar vi också disken, eftersom man kan äta direkt ur matlådan.

Jag behöver tips på vad man i så fall kan tillaga och frysa in. Det måste vara mat som är god att äta kall. Vår son är äggallergiker, så pannkakor och äggrätter fungerar inte.

Till mellanmål brukar vi äta fil eller youghurt i klämpåse, grönsaker, frukt och ibland tar vi med oss ett bröd samt mjukost i tub.

• Svar på tråden Tips på utflyktsmat som går att frysa in och är god att äta ouppvärmd?
  • Höstaster

Olika typer av pizzabullar och piroger brukar funka bra kallt. Hemlagade hamburgare i bröd funkar också, blir lite som mittemellan mat och macka. Grillade kycklingben, pastasallad utan färska grönsaker.

• modsey

Grillad kyckling baguette ost och frukt

Paj o pizzabullar.

Kalla hamburgare med tillbehör. Serveras i kaffefilter!

Pannkakor

Småplock som starka korvar. Ost. Skinkor. Grönskakstavar dippsås Frukt och frukt.

• Träskvatten

Jag brukar ta med mig fruset, fram emot lunchtid brukar det ha tinat om det inte är alltför svensk usel sommar. Då maten hela tiden är kall blir den inte dålig så i princip är det bara fantasin, och vad du tycker är gott, som sätter gränser.

Pannkakor funkar rätt bra utan ägg. Testade denna nä jag led av akut pannkaksnöd och saknade ägg.
    www.ica.se/recept/pannkaka-utan-agg-265218/n
    Gör crepes med någon lite matigare fyllning så blir det utmärkt utflyktsmat.

• Gryntroll

Kycklingklubbor och pizzabullar och piroger som nämnts. Tillsammans med grönsak i "snack förpackning" (ex körsbärstomat, rädisor, gurka, morot, paprika) så slipper ni momentet att göra grönsaksstavar...

• cosinus

Pizza tycker jag funkar bra kall.

Annars är vår favoritlösning att stanna på valfri matbutik med plocksallad. Inga förberedelser och alla kan plocka precis vad de vill ha :)

• Badfantasten

Varm korv i hett vatten i termos med bröd. Hett vatten tar du med och blanda med pulver mos ute på utflykten. Fryser själv in pizza piroger och köttbullar även pasta funkar att frysa in. Och äts kallt/sol ljummen.

Plocksallad som tas/köps på vägen.

Kyckling klubbor eller kycklingbitar som önskas.

Köp stormkök och värm upp vilket matträtt som helst.

Ta med fruset kött som tinar under dagen och köp med engångsgrill.

Kallt kokt ris med kyckling bitar med kryddor blir god kall pytt att äta.

• No Logo

Det enda jag kan komma på som kan vara ok är piroger, annars låter upptinade kalla matlådor inte gott alls. Däremot kan man ju förbereda kvällen innan om man vill komma iväg snabbt: sallad i en påse, quinoa/couscous i en annan, hoummus/sås i en liten bytta, kycklingfilé/mergues/tonfiskröra/rostbiff/kesoröra/brie&salami el dyl i en burk, bara att ta med tillsammans med tunnbröd/libabröd/tortillas/frallor och göra wraps eller mackor när man ska äta. BLT med avokado, pulled pork, stekt ägg & skinka, Skagen, det finns ju massor med matiga alternativ.

Ha en påse i kylen med dricka, frukt, kex, oliver, prosciutto, brödpinnar, potatissallad, goda ostar, etc Bara att plocka med sig och köpa grillad kyckling och baguette på vägen så har ni en mysig picknick.

Engångsgrill och grilla korv.hamburgare/halloumi.

Mattermos med Bullens pilsnerkorv = kokt med bröd.

Gör makaroner och köttbullar (rester) i förväg, värm i micro och ta med i mattermos.

Preppa tacos kvällen innan, värm köttfärs i micron och ta med i mattermos

• kallebakom

grillade kyckling + potatissallad ? gott kallt,jag tycker även ravioli är gott kallt,fiskbullar kan ätas kallt

• nnnnnnnn

pannkaksrullar - byt äggen mot bakpulver (2 ägg = 1 tsk bakpulver)
    pizzabullar
    piroger
    pastasallad utan färska grönsaker tex pasta + pesto + stekt/grillad kyckling + bacon + frysta ärtor eller andra frysta grönsaksblandningar. Dela upp i matlådor eller plastpåsar som ni kan lägga ner i matlåda om ni vill ha med just en matlåda på utflykten.

Svar på tråden Tips på utflyktsmat som går att frysa in och är god att äta ouppvärmd?