Tips på utflyktsmat som går att frysa in och är god att äta ouppvärmd?
Nu när värmen kommer så brukar jag, min man och vårt barn åka på utflykter 1-2 gånger/vecka då vi tar med oss matsäck och åker iväg någonstans och är borta hela dagen.
Hittills har det till lunch oftast blivit smörgåsar, pastasallad eller korv eller soppa i termos under utflykterna. Nu börjar vi minst sagt bli trötta på den maten (soppa kan man ju variera i oändlighet men är inte roligt under sommaren) och min man är framför allt trött på alla förberedelser inför en sådan utflykt (då man måste börja dagen med att ställa sig och tillreda pastasallad eller göra matiga smörgåsar eller tunnbrödsrullar, så jag funderar på om det är möjligt att effektivisera lunchen något.
Idag slog mig tanken att man långt innan kan förbereda helt färdiga matlådor och frysa in, så är det bara att öppna frysen och ta med sig tre matlådor (antingen tina dem helt innan, eller bara tina dem halvt, så slipper vi att släpa på kylväska.) På så vis minskar vi också disken, eftersom man kan äta direkt ur matlådan.
Jag behöver tips på vad man i så fall kan tillaga och frysa in. Det måste vara mat som är god att äta kall. Vår son är äggallergiker, så pannkakor och äggrätter fungerar inte.
Till mellanmål brukar vi äta fil eller youghurt i klämpåse, grönsaker, frukt och ibland tar vi med oss ett bröd samt mjukost i tub.