Inlägg från: gruvan |Visa alla inlägg
  • gruvan

Antal lärare per elever i fskklass?

Jag har inte barn i förskoleklass själv men har jobbat i förskoleklass. Vi var en lärare, en förskollärare och en barnskötare. Jag har även jobbat i en klass där vi utöver läraren varit två förskollärare. I den klassen hade vi även en resurs. Även om hon jobbade med en specifik elev så gav det ändå ett par extra ögon när man t ex var på utflykt. Å andra sidan fick vi sällan vikarie när någon av oss var sjuk för vi var ju ändå en "extra". I dessa klasser har alla pedagogerna följt klassen upp till åk 2. När skoltiden övergick till fritids var det samma pedagoger som jobbade där men vi samarbetade med pedagogerna i åk 1 och 2 i samma spår till viss del. Det var en trespårig skola.

På skolan jag jobbar nu är det två förskollärare som har förskoleklassen och till sin hjälp har de en barnskötare. De släpper klassen när de börjar åk 1 då den tas över av en lärare och en/två barnskötare som sedan följer klassen till åk 3. Har klassen två barnskötare brukar det bantas ner till en i åk 3 om det inte finns särskilda behov av en extra vuxen i klassen. När skoltiden övergår till fritids samarbetar alla pedagogerna i fsk-åk 3 då det bara finns en klass i varje årskurs.

• gruvan

Glömde skriva, det var 28 elever i klassen jag jobbade i och det är det även i klasserna i min nuvarande skola.

Svar på tråden Antal lärare per elever i fskklass?