• Alexi

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

Anonym (Storbarnsmamman) skrev 2017-05-15 12:17:13 följande:

sjukskrivna får inte ha barnen hemma för då får de ingen sjukpenning. detta är försäkringskassans bestämmelser..

Jag själv är arbetslös och mina barn ska få ha en lång ledig sommar! (de får dessutom inte ens vistas på förskolan här i min kommun pga att jag just är arbetslös - då följer de skolåret...)

men mina barn har alltid fått 6v sommarlov minst. i år blir det ännu längre! :) halva juni, hela juli och 3/4 av augusti! :) 

Så är det inte alls! Det beror helt på vad du är sjukskriven för och från vilken sysselsättning du är sjukskriven.
  • Alexi
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 12:52:54 följande:
    Ja och just därför ska barnen vara på förskolan när man är arbetssökande, man kan/får inte ha dem hemma bara för att det är sommar.
    Fast det där är en myt bara. Just arbetslösa brukar vara väldigt noga med att påpeka sin rätt att ha barnen på förskolan istället för att ta tillfället i akt och ge dem sommarledigt. Det viktiga är ju att barnomsorgen är ordnad, om du får jobb, inte att barnet är där!
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?