Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?

JA det får man.

Som aktivt arbetssökande måste man ha barnomsorgen ordnad (förskola, släkting eller något annat) för den händelse att man får arbete eller har andra åtgärder att delta i, de dagar man inte har det får man absolut ha dem hemma. Så visst kan man t ex ange till förskolan att barnet kommer att vara ledigt den och den veckan _under förutsättning att_ man inte får jobb t ex.

Som sjukskriven med sjukpenning är det individuellt, det finns ingen allmänn regel om att man inte får ha barn hemma då utan det beror på vad för syssla man är sjukskriven från och vilka uppgifter ens arbetsförmåga bedöms jämtemot, vilken skada/sjukdom eller vilka symtom man har, vilket omsorgsbehov barnet har utifrån bl a ålder o s v. I de fall det huvudsakliga omhändertagandet av barnet kan omsättas till arbetsförmåga måste någon annan ta över det, t ex förskolan, annars inte.

Anonym (H) skrev 2017-05-15 08:42:02 följande:

Hur ser det ut med reglerna? FÅR man ha barnen hemma är man är sjukskriven eller arbetslös?

Annars håller jag med om att det är sorgligt om föräldrarna kan ha barnen hemma men väljer att ha dem på dagis ändå. Jag träffade en mamma för ett tag som tyckte att det var så himla bra att lämna in barnet på dagis så att de kunde läsa böcker och bara ta det lugnt under semestern. Jag visste inte vad skulle säga. De har dessutom barnvakt rätt ofta.

Jag är ensamstående på heltid så jag förstår verkligen vikten av egentid men även av att barnet måste få ha lugn och ro. Sedan vill jag ju vara med mitt barn så mycket som möjligt så det skulle vara rena drömmen att få så mycket tid tillsammans. Nu är det tyvärr bara begränsat till semesterveckorna. 

• Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2017-05-15 09:52:32 följande:

JA det får man.

Som aktivt arbetssökande måste man ha barnomsorgen ordnad (förskola, släkting eller något annat) för den händelse att man får arbete eller har andra åtgärder att delta i, de dagar man inte har det får man absolut ha dem hemma. Så visst kan man t ex ange till förskolan att barnet kommer att vara ledigt den och den veckan _under förutsättning att_ man inte får jobb t ex.

Som sjukskriven med sjukpenning är det individuellt, det finns ingen allmänn regel om att man inte får ha barn hemma då utan det beror på vad för syssla man är sjukskriven från och vilka uppgifter ens arbetsförmåga bedöms jämtemot, vilken skada/sjukdom eller vilka symtom man har, vilket omsorgsbehov barnet har utifrån bl a ålder o s v. I de fall det huvudsakliga omhändertagandet av barnet kan omsättas till arbetsförmåga måste någon annan ta över det, t ex förskolan, annars inte.

Sen hade jag som pedagog vägrat jaga intyg. Vi hade på en arbetsplats direktiv uppifrån kring det som vi snart upplevde oacceptabla konsekvenser , protesterade och fick det ändrat. Vi ska inte behöva ta den kontrollerande rollen jämtemot föräldrarna, det ger inga bra förutsättningar för en god kontakt utifrån barnets bästa.
  • Jennie med ie
    Anonym (Storbarnsmamman) skrev 2017-05-15 12:17:13 följande:

sjukskrivna får inte ha barnen hemma för då får de ingen sjukpenning. detta är försäkringskassans bestämmelser..

Jag själv är arbetslös och mina barn ska få ha en lång ledig sommar! (de får dessutom inte ens vistas på förskolan här i min kommun pga att jag just är arbetslös - då följer de skolåret...)

men mina barn har alltid fått 6v sommarlov minst. i år blir det ännu längre! :) halva juni, hela juli och 3/4 av augusti! :) 

Nej så är inte FKs bestämmelser. Utan det ska bedömas individuellt utifrån vilken sysselsättning man är sjukskriven för, hur sjukdomen/skadan påverkar en, barnets omsorgsbehov o s v.
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2017-05-15 12:33:27 följande:

Nej så är inte FKs bestämmelser. Utan det ska bedömas individuellt utifrån vilken sysselsättning man är sjukskriven för, hur sjukdomen/skadan påverkar en, barnets omsorgsbehov o s v.

Sjukskriven FRÅN såklart.
  • Jennie med ie
    Anonym (Mähh...) skrev 2017-05-15 12:52:54 följande:
    Ja och just därför ska barnen vara på förskolan när man är arbetssökande, man kan/får inte ha dem hemma bara för att det är sommar.
    Man får ha dem hemma, men inte ha detta som hinder för att sköta sina åtaganden som aktivt arbetssökande eller ta möjliga jobb. Med andra ord behöver man ha barnomsorg ordnad, det kan vara via förskola eller familjedaghem eller familjemedlem, vän eller någon annan tillgänglig person men man måste absolut inte nyttja den de dagar/veckor man inte behöver.

Sen bör man ha en dialog med förskolan kring det, om de hellre ser att man anger barnet som ledigt med förbehållet att de med kort varsel kan meddela att barnet kommer ändå för att man fått jobb eller ska på anställningsintervju eller annat.... eller att de hellre ser att man anger att barnet kommer och så meddelar man sen de dagar/veckor h*n trots allt inte behöver komma. Det beror ju lite på hur stor sannolikheten är att föräldern får jobb eller ej också.
  • Jennie med ie
    Anonym (undrande) skrev 2017-05-15 15:35:44 följande:

Varför måste barnen just vara ledig under sommaren? 

Ja det kan man undra. Alltså jag förstår att de flesta VILL vara lediga med sin familj på sommaren, kanske i synnerhet om äldre syskon går i skolan och har svårt att vara ledig annan tid. Men för andra kan ledighet annan tid på året vara lika värdefull.

Där jag jobbade tidigare var det inte helt ovanligt med barn som gick på förskolan hela eller nästan hela sommaren, men de flesta av dem var lediga mycket under resten av året. Många familjer åkte t ex till sina släktingar i andra länder under vårt vinterhalvår och på våren och barnen var lediga minst en längre sammanhängande period men ofta två. Men det var ändå i mångas ögon tvunget så synd om dem, mycket mer synd än om de barn som gick på förskolan hela resten av året utan mer än enstaka dagars ledigt men hade en månad på sommaren.
  • Jennie med ie

Som redan påpekats: JO man FÅR ha barnen hemma även som aktivt arbetssökande, så länge detta inte utgör hinder för att uppfylla de villkor man har för a-kassa t ex. Man FÅR ha dem på förskolan, men man FÅR även ha dem hemma under ovanstående förutsättningar. Det viktiga är att man har omsorgen ordnad så att man kan ta jobb man kan få, gå på intervjuer, delta i åtgärder man anvisas o s v. Detta kan vara genom att ha förskoleplats där barnet är introducerat och därmed kan lämnas med kort varsel, familjedaghem, vän/familjemedlem/släkting eller någon annan.

Hur man löser detta med förskolan om man nu känner att man vill/bör ge sina barn möjlighet till mer ledighet  tar man en dialog om i så fall. Ofta är det lämpligast att ange ATT barnen kommer men att man kommer att anmäla dem lediga de dagar detta går om det är troligast att man får/har jobb/åtgärd/intervju o s v, och det motsatta om det är troligast att man INTE får/har det, men den enskilda förskolan kan ha en annan syn (beroende på hur många "tvekamma" det kan handla om, om barnet i fråga har behöv av särskilt stöd och särskilda insatser o s v). Så, dialog alltså.

• Jennie med ie
    Anonym (obegripligt) skrev 2017-05-17 10:35:21 följande:
    Men seriöst. Hur många intervjuer åker folk på under juli/början på augusti??

Hur många samtal går att ringa?

Jag tycker det är bara bortförklaringar för att få sola utan barn i närheten om man påstår det du gör om den period på sommaren när Sverige stänger ner.
    I min branch är det många i alla fall då många tjänster har tillträdelsedatum vid terminens start och urvalsprocessen därför äger rum under sommaren.
Svar på tråden Känner mig som en polis när man måste begära intyg av föräldrar som är tex sjukskrivna, arbetslösa osv. borde i inte föräldrar låta sina barn vara lite ledigt under sommaren?