Inlägg från: Anonym (annan mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (annan mamma)

Handla innan man hämtar på fsk

Anonym (Mamma) skrev 2017-05-15 10:00:55 följande:

Har ingen bil, så det händer att jag har med påsarna dit om jag inte varit hemma mellan.

Skaffa en rejäl ryggsäck som du kan packa maten i så kan de inte säga någonting (Kånken Maxi t ex). Jag känner till att de här reglerna finns, men jag tycker inte att de är vettiga och förstår inte vem som gagnas av att trötta barn släpas med på affären. Det måste ju vara för att förskolepersonalen vill ha färre barn på förskolan? Jag har ändå sällan hämtat senare än 16.30 och då har de flesta redan hämtat sina barn, fattar inte hur folk får ihop sin vardag riktigt? Jag sticker tidigare från jobbet så det är arbetstiden jag nallar av och sedan jobbar jag igen det på kvällen när barnen sover. Tycker inte att någon har anledning att klaga (och på mina barns förskola har ingen sagt något även om ICA-kassen hänger synlig på styret, så det hänger nog väldigt mycket på hur mycket förståelse personalen har och hur mycket paragrafryttare de är).

• Anonym (annan mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-05-15 10:03:44 följande:
    Jag jobbar inte, så har ingen restid.
    Okej, missade detta! Men då är ju lösningen att handla när du har lämnat. Fattar ännu mindre varför de klagar på att du handlar på vägen dit, för de vet väl att du inte jobbar. Vad "får" du göra när du har barnen på förskolan?
  • Anonym (annan mamma)
    Fröken W skrev 2017-05-15 10:21:18 följande:

Det finns, vad jag vet, inga bestämmelser kring vad man får/inte får göra medan barnen är på fsk.

Dock kan jag personligen tycka att det känns sådär att handla innan man hämtar barnen, ok om det händer vid enstaka tillfällen men inte att man gör det regelbundet.

Om du inte arbetar så antar jag att tiden som barnen är på fsk så är det meningen att du ska söka jobb.

Såklart att det är smidigare att handla utan barn men tycker att man kan tänka på personalen på förskolan också. De har väl också familjer som de vill komma hem till, och kanske barn att hämta, och då känns det faktiskt rätt egoistiskt att handla innan man hämtar sina egna barn för det ju är lättast för en själv.

Därför tycker jag inte att det är ok att handla innan man hämtar. Även om det är andra barn kvar så kan kanske en pedagog gå hem tidigare, eller så är det så att de andra barnens föräldrar också "bara ska" innan de hämtar.

Jag förstår om det sticker i ögonen på personalen, men bara för att ts inte handlar på vägen till förskolan får de ju inte gå hem tidigare, utan de har schemalagd arbetstid.
  • Anonym (annan mamma)
    Anonym (Prio) skrev 2017-05-15 10:40:18 följande:
    Det ska väl i så fall gälla alla? Dvs även föräldrar som har barn i förskolan.
    Vad menar du? Det beror väl på hur flexibel arbetstid man har. Egenföretagare t ex styr rätt mycket över sin egen arbetstid. Lärare i kommunal skola har 35 timmar arbetsplatsförlagd tid och tio timmars förtroendetid som de kan göra var som helst och när som helst. Jag kan tänka mig fler exempel också. Är du förskolläraren som har stängning och Lisas mamma kommer och hämtar 17.45 med kassarna dinglande från styret står jag helt på din sida om du klagar, men händer det vid 15-16-tiden kan jag inte förstå problemet.

• Anonym (annan mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-05-15 13:12:08 följande:

Vadå "förstår inte problemet"? Det är ju förskolan som har problem. Mina barn är inte där längre än de har schema på, så varför får jag inte handla precis innan? Det handlar inte om att jag inte KAN handla annan tid, men varför ska jag när det ställer till med mer problem?

Nästa gång du får en pik eller snarky kommentar tycker jag att du ska fråga varför det inte är okej att du handlar innan. Tala också om att det inte påverkar vilken tid du hämtar och säg att du tycker att barnet du hämtar har det bättre på förskolan än på ICA. Var saklig och trevlig, så upphör nog kommentarerna.
  • Anonym (annan mamma)
    Anonym (Prio) skrev 2017-05-15 14:31:03 följande:
    Det är osagt. Den jag citerade och svarade (kanske du?) påstod att föräldrars hämtning inte påverkar personalens möjlighet att flexa, vilket är ett totalt galet påstående.
    Det var jag. Men det var inte förälders hämtning utan förälders handling det handlade om. Hårfin skillnad kanske, men när jag har angivit tider till förskolan har det aldrig varit med en baktanke att hinna handla innan utan tiderna bygger på någon slags tanke om rimlighet. Vi har aldrig haft barnen heltid på förskolan trots att båda föräldrar jobbar heltid, så jag känner inte behovet att pressa mig själv och barnen hårdare än så av omsorg om förskolepersonalen, som faktiskt får betalt för sitt arbete. Om möjligheten öppnar sig att handla innan hämtning så tar jag den, jag hämtar knappast ännu tidigare för att släpa runt ett barn på ICA bara för att förskolepersonalen ska kunna gå hem tidigare. Det faller på sin egen orimlighet, de har faktiskt fler barn kvar att ta hand om.
Svar på tråden Handla innan man hämtar på fsk