Inlägg från: Anonym (Prio) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Prio)

Handla innan man hämtar på fsk

Anonym (annan mamma) skrev 2017-05-15 10:27:52 följande:
    Jag förstår om det sticker i ögonen på personalen, men bara för att ts inte handlar på vägen till förskolan får de ju inte gå hem tidigare, utan de har schemalagd arbetstid.
    Det ska väl i så fall gälla alla? Dvs även föräldrar som har barn i förskolan.
  • Anonym (Prio)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-05-15 10:19:47 följande:
    Jag har varit föräldraledig till för några månader sen och är ännu hemma med minsta.

Är inte arbetslös eftersom jag inte är ute efter att få jobb.
    Har du ens rätt till barnomsorg i din kommun? Det kan absolut vara så att du inte har den rätten och att ledningen har börjat klaga.
  • Anonym (Prio)
    Anonym (annan mamma) skrev 2017-05-15 11:30:44 följande:
    Vad menar du? Det beror väl på hur flexibel arbetstid man har. Egenföretagare t ex styr rätt mycket över sin egen arbetstid. Lärare i kommunal skola har 35 timmar arbetsplatsförlagd tid och tio timmars förtroendetid som de kan göra var som helst och när som helst. Jag kan tänka mig fler exempel också. Är du förskolläraren som har stängning och Lisas mamma kommer och hämtar 17.45 med kassarna dinglande från styret står jag helt på din sida om du klagar, men händer det vid 15-16-tiden kan jag inte förstå problemet.

Det är osagt. Den jag citerade och svarade (kanske du?) påstod att föräldrars hämtning inte påverkar personalens möjlighet att flexa, vilket är ett totalt galet påstående.
  • Anonym (Prio)
    Anonym (anonym) skrev 2017-05-15 13:59:51 följande:
    Du tror på fullt allvar att det går att lämna barn på förskola om man inte har rätt till barnomsorg.
    Självklart. Det är inte bara en gång jag har sett chansningar/sträckning på sanningen som har lyckats.
  • Anonym (Prio)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-05-15 13:12:08 följande:

Vadå "förstår inte problemet"? Det är ju förskolan som har problem. Mina barn är inte där längre än de har schema på, så varför får jag inte handla precis innan? Det handlar inte om att jag inte KAN handla annan tid, men varför ska jag när det ställer till med mer problem?

Vem har rätt till barnomsorg i din kommun? En 2-åring har t.ex. inte rätt till placering i allmän förskola. Arbetssökande, studerande och arbetande brukar ha rätt till barnomsorg oavsett ålder på barnet (efter det fyllt 1 år). Antalet timmar varierar beroende på föräldrarnas sysselsättning och vilken kommun det är.
  • Anonym (Prio)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-05-15 15:05:31 följande:
    Barnen på fsk är 5, barnet hemma är 2.

Här får alla ha på fsk, men antalet timmar beror på sysselsättning.
    Spännande. Inte ens i Stockholm är man så generösa. "Du som arbetar, studerar, är aktivt arbetssökande, är föräldraledig enligt föräldraledighetslagen för vård av annat barn eller till följd av ditt eget barns behov har rätt till förskola eller pedagogisk omsorg."
  • Anonym (Prio)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-05-15 16:51:54 följande:
    Vad menar du med "bra för ingen"? Det är bra för mitr barn. Förhoppningen är att hn aldrig ska behöva gå på fsk öht.
    Måste kännas kul för storasyskonen att du har lämnat in dem på förskolan i flera år medan lillgrabben har fått vara hemma. *ironi*
Svar på tråden Handla innan man hämtar på fsk