• fiafina77

Byta från topp till BH

När är det lagom ålder att byta från topp till riktig BH? min tjej börjar sexan efter sommaren. hon behöver ju ingen BH än men tänkte att det kanske är dax att byta under nästa läsår?

• Svar på tråden Byta från topp till BH
  • cosinus

Jag köpte åt dottern i slutet på 5an.

Hon var jättekinkig med toppar och dess passform och inget var skönt så jag tänkte att det är bäst att köpa några riktigt mjuka bh-ar så hon får prova och vänja sig (Lindex har jättemjuka bh från 65 AA). Ganska snart efter det hände det massor med kroppen så sen var behovet ett faktum och vi har nu på ett år gått från 65AA till att 65B är snudd på för litet.

Hon konstaterade vid något tillfälle under åk 6 att hon hade varit typ sist i klassen med top (hon började inte föränn hon verkligen hade bröst) men bland de första med bh så jag tror inte alla det är så att de i hennes klass bytt om de inget behov har.

Men det är ju bara att ta med barnet och prova ut och så får hon välja själv vad hon föredrar.

• fiafina77
    cosinus skrev 2017-05-15 21:56:25 följande:

Jag köpte åt dottern i slutet på 5an.

Hon var jättekinkig med toppar och dess passform och inget var skönt så jag tänkte att det är bäst att köpa några riktigt mjuka bh-ar så hon får prova och vänja sig (Lindex har jättemjuka bh från 65 AA). Ganska snart efter det hände det massor med kroppen så sen var behovet ett faktum och vi har nu på ett år gått från 65AA till att 65B är snudd på för litet.

Hon konstaterade vid något tillfälle under åk 6 att hon hade varit typ sist i klassen med top (hon började inte föränn hon verkligen hade bröst) men bland de första med bh så jag tror inte alla det är så att de i hennes klass bytt om de inget behov har.

Men det är ju bara att ta med barnet och prova ut och så får hon välja själv vad hon föredrar.

Kanske kan vara lagom att hon börjar med nån mjuk BH i sommar när hon är ledig. Hur gamma är din tjej nu?
  • sandlilja

Jag har inte döttrar och nu undrar jag : varför ska dom "börja vänja sej"? Säger de inte till själva när de tycker det känns tufft/ vuxet/ när alla andra har/ ser coolt ut? Jag har aldrig funderat på när mina söner bytte klädstil eller frisyr med åldern, sånt hade de bättre koll på själva för det varierar väl från skola till skola? Om döttrarna inte själva ber om bh och bara har små bröst, tycker ni att de "bör" börja ändå?

(Jag är vuxen och har oftast mjuk bh- topp, och det är jag inte ensam om.) Eller menar du ts att dottern vill och undrar när du ska gå med på det? Jag fattar inte och är uppriktigt nyfiken.

• Glinda från Oz

När hon har tillräckligt stora bröst kan hon byta oavsett ålder. Jag förstår inte varför topp existerar från början, det är sjukt hur unga flickor sexualiseras.

• SkyDark

Byt till BH när hon behöver BH. 

Jag "tvingades" köpa min första BH när min mor tyckte att min byst var så pass stor att jag behövde en. Gick då i 5-6:an någonting. Innan dess var det ingen som använde varesig "toppar" under sina träöjor eller Bh:ar om de inte behövde det. 

• cosinus
    sandlilja skrev 2017-05-15 22:31:04 följande:

Jag har inte döttrar och nu undrar jag : varför ska dom "börja vänja sej"? Säger de inte till själva när de tycker det känns tufft/ vuxet/ när alla andra har/ ser coolt ut? Jag har aldrig funderat på när mina söner bytte klädstil eller frisyr med åldern, sånt hade de bättre koll på själva för det varierar väl från skola till skola? Om döttrarna inte själva ber om bh och bara har små bröst, tycker ni att de "bör" börja ändå?

(Jag är vuxen och har oftast mjuk bh- topp, och det är jag inte ensam om.) Eller menar du ts att dottern vill och undrar när du ska gå med på det? Jag fattar inte och är uppriktigt nyfiken.

Toppar för att: Många lagidrottströjor är antingen extremt urringade (typ basketlinnen) eller extremt genomskinliga (många vita fotbollströjor). Tjejerna tycker oftast det är lite pinsamt att visa upp sig så fort det börjar synas. Dessutom behöver de oftast inte alls ha särskild stora bröst (räcker med knoppar) för att de ska vara ömma och göra ont när de rör sig och det gäller ju även springande på raster och inte bara idrott.

Sen är det så att många tjejer börjar typ i 2an för att det på vissa ställen har någon form av coolhetsfaktor. Det kan man tycka vad man vill om man behov för top tycker jag def finns innan bh.

Vänja sig vid bh för att: I vårt fall så är min tjej känslig med kläder, sömmar, hur de sitter. Så jag tänkte att det var bättre att hon hade tid på sig att prova ut medan det ff kändes helt ok med topp ibland utan att det skumpade för mycket än att vänta tills behovet verkligen fanns där och då, när de inte känns bra utan försöka paniklista ut vilket typ av bh hon tycker sitter bra. Dock visade det sig att hon hade lättare för att hitta bh hon tycker sitter skönt än toppar. Jag trodde det skulle vara tvärt om.
    Glinda från Oz skrev 2017-05-15 22:40:56 följande:

När hon har tillräckligt stora bröst kan hon byta oavsett ålder. Jag förstår inte varför topp existerar från början, det är sjukt hur unga flickor sexualiseras.

Jag tycker toppar är jättebra som första "skydd" för ömma små bröst. Då räcker det oftast med en mjukare top och inte en regelrätt bh den första tiden. 
Svar på tråden Byta från topp till BH