• Anonym Mamma1

Datorspel...

Känner mig så frustrerad. Övergiven och tagen för given! Utnyttjad och ouppskattad.

För att göra en lång historia kort..

Lever med en man som spelar datorspel. Träffades under tonåren och har levt ihop i många år nu. Men det stora intresset för datorspel kvarstår. Tycker ett sådant intresse hör hemma i tonåren, sen är det dags och växa upp..har försökt och respektera och ta hänsyn till hans stora intresse men seriöst?

varje gång man tagit upp detta att det kanske är dags att börja prioritera annat stänger han av. Blir irriterad och förstår inte alls problemet.

Han kan lätt sitta 3-5 timmar efter jobbet.. med headset och knappt kontaktbar., trevligt sällskap. På helgen blir det betydligt mer.

Allt ansvar kring hemmet, matlagning, städ, tvätt samt BARNEN hamnar på mig. Visst kan han hjälpa till men det är först när han märker att jag är irriterad eller frånvarande som han tar tag i det. Eller att jag behöver be om det. Då kan han diska och plocka undan efter sig. Eller byta en blöja eller liknande (Wow..)

Missköter hygienen, träffar knappt någon, pratar/ umgås knappt med oss familjen heller. Jag måste be honom att vara med oss.. Be honom att visa att han är intresserad. Helt sjukt när man tänker på det.

Barnen börjar förstå att pappa gärna hellre spelar än hittar på saker med dem.. är så hjärtekrossande att höra. Snacka om att bli försummad av sin egna pappa.

Har alltid sett det fina i honom och försökt sätta mig in i att han kanske inte mår så bra, han är en fin kille innerst inne, vill väl, tycker om oss.. men man vill känna sig älskad i ett förhållande, bli upplyft och inte nedtryckt.

Vi har som sagt levt ihop under många år och jag känner att jag utvecklats och hamnat i en annan fas än honom.. han lever kvar i tonåren känns det som. Och tro mig.. har försökt gång på gång och försöka prata, förklara mina känslor, barnens känslor, att det inte är hållbart m.m har haft ett extremt tålamod!

Han har förändrats otroligt mycket sen vi träffades.. han försöker inte ens längre.. verkar bara vara nöjd med att ha någon (mig) som tar hand om allt. Jag klarar inte av att leva i smuts och disk och skit överallt så blir att jag gör det tillslut ändå..

Vet inte när jag senast fick en komplimang.. säger aldrig att han älskar mig, har saknat mig, kramas aldrig. Känner mig så ensam i mitt förhållande. Känner mig sårad.

När vet man att det är dags att bryta med sin partner? Vad är det avgörande? Vill inte ge upp för tidigt med tanke på barnen.. och han är en fin kille.. vill verkligen hålla ihop familjen men känner att jag gjort min del.. jag kan inte göra så mycket mer.. har slut på idéer. Känns som inget fungerar. känner mig som världens mest misslyckade förälder om man inte kan hålla ihop.

Finns så mycket mer och skriva men blir bara rörigt. Och blev inget kort inlägg heller..

Vet inte vad jag vill med detta men om det finns någon som varit med om liknande hur gjorde ni och hur gick det?

• Svar på tråden Datorspel...
  • Bibbidi

Jag tycker du ska visa honom vad du har skrivit här. 

Oftast "stänger man ju öronen" när man hör något man inte vill höra och tar då inte heller in allvaret. Tycker du har skrivit och formulerat dig väldigt bra här så jag tycker du ska visa honom det här. Har du talat om att barnen har märkt att han hellre spelar dataspel än är med dem? Det är ju okej när ens partner spelar, men om ens partner och speciellt ens barn märker att det prioriteras över annat - då är det inte okej längre.

• Anonym Mamma1

Jag har sagt att barnen både märker och blir påverkade.. ett av barnen säger själv att "du spelar ju varje dag, varje kväll, pappa vill bara spela. Pappa kommer inte vilka gå ut med mig."

Mitt hjärta går sönder..

Han blir irriterad och tycker jag överdriver.. barn ska kunna roa sig själva..

Självklart ska de det men alla barn vill ha närvarande föräldrar.. inte mycket som krävs!

Jag har vaknat upp mycket det senaste och insett jag jag inte vill ha det såhär. Jag och barnen förtjänar mer och bättre.

• Söderpappan
    Bibbidi skrev 2017-05-16 01:36:56 följande:

Jag tycker du ska visa honom vad du har skrivit här. 

Oftast "stänger man ju öronen" när man hör något man inte vill höra och tar då inte heller in allvaret. Tycker du har skrivit och formulerat dig väldigt bra här så jag tycker du ska visa honom det här. Har du talat om att barnen har märkt att han hellre spelar dataspel än är med dem? Det är ju okej när ens partner spelar, men om ens partner och speciellt ens barn märker att det prioriteras över annat - då är det inte okej längre.

Jag håller med Bibbidi, du skrev bra visa det för honom. Jag spelar själv men inte lika mycket som tidigare då det blir när familjen eller iaf barnen sover.. man är ju inte 19 längre men det är fortfarande ett intresse.
  • Söderpappan
    Anonym Mamma1 skrev 2017-05-16 01:46:24 följande:

Jag har sagt att barnen både märker och blir påverkade.. ett av barnen säger själv att "du spelar ju varje dag, varje kväll, pappa vill bara spela. Pappa kommer inte vilka gå ut med mig."

Mitt hjärta går sönder..

Han blir irriterad och tycker jag överdriver.. barn ska kunna roa sig själva..

Självklart ska de det men alla barn vill ha närvarande föräldrar.. inte mycket som krävs!

Jag har vaknat upp mycket det senaste och insett jag jag inte vill ha det såhär. Jag och barnen förtjänar mer och bättre.

Hur gamla är barnen?
  • Dr Nail

Jag vet inte hur många gånger jag redan sagt det till olika personer, men här kommer sensmoralen igen: bli aldrig ihop med en man som har intressen - en mans intressen vinner alltid. Spelar ingen roll hur fantastisk du är.

Hitta en snubbe som inte brinner för något speciellt.

• Anonym Mamma1

Barnen är under 8.. vill inte skriva specifikt då jag vill vara anonym..

Vet inte om det ger något att visa honom.. han skulle bara förvrida det och tycka jag är knäpp att jag skriver ut det offentligt.. vilket är ganska sjukt att jag ska behöva göra.. söka "svar" från främmande.. och inte min sambo.. säger en hel!

Är trött på att bli tagen för given. Jag finns här och nu, barnen finns här och nu.. fan uppskatta oss annars kan det kvitta. Hur länge ska man gå och försöka få förändring, hur mycket tid är det värt att försöka? Man har bara ett liv!

• Söderpappan
    Anonym Mamma1 skrev 2017-05-16 02:26:04 följande:

Barnen är under 8.. vill inte skriva specifikt då jag vill vara anonym..

Vet inte om det ger något att visa honom.. han skulle bara förvrida det och tycka jag är knäpp att jag skriver ut det offentligt.. vilket är ganska sjukt att jag ska behöva göra.. söka "svar" från främmande.. och inte min sambo.. säger en hel!

Är trött på att bli tagen för given. Jag finns här och nu, barnen finns här och nu.. fan uppskatta oss annars kan det kvitta. Hur länge ska man gå och försöka få förändring, hur mycket tid är det värt att försöka? Man har bara ett liv!

Fattar han att du funderar på att sluta försöka då? Det räcker ju inte med att en försöker ändå. 8 år är tillräckligt länge skulle jag säga.
  • John22

Datorspel hör absolut inte hemma i tonåren, men precis som med alla hobbyer måste man givetvis hitta en balans och inte överdriva. Barnen och frugan ska helt klart komma först.

Att kräva att han helt slutar tycker jag inte är rimligt, men om han vägrar dra ned på det till en rimlig nivå är det nog läge att avsluta förhållandet.

• Schack73

Säg att du har börjat fundera på att lämna honom om han inte minskar spelandet. Lämna det skriftligt också. Sen kan du säga att du kommer lämna honom om ingen förändring setts inom X tid, vad du nu känner är rimligt.

• matteand

Man saknar inte kon förren båset är tomt.

Du har blivit hans nya mamma.

Säg som det är att du vill separera och se hur han reagerar?

Föreslå familjerådgivning men vill han inte göra det så lämna han.

Ni alla kommer att må bättre.

Men du är duktig som vill försöka för barnens skull men det finns gränser.

Svar på tråden Datorspel...