Inlägg från: Mandelkanel |Visa alla inlägg
  • Mandelkanel

Otroligt rastlös av att vara pappaledig.

Känner igen mig lite i det du beskriver och ännu mer min sambo som tänkte renovera i lägenheten under sin föräldraledighet... Är nu föräldraledig igen med en ettåring och tycker nu istället att det är underbart och lyxigt. Delvis handlar det nog om inställning, att jag har släppt förväntningar och krav på vad som ska göras. Men också att det är lättare att ta med en ettåring på saker än ett mindre barn. Vi går promenader, är på lekplatsen och gungar, kryper i gräset och tränar på att gå. Vi går och handlar och gör ärenden som jag inte "vågade" när hon var mindre eftersom hon inte gillade att ligga i barnvagnen. Ibland får hon titta lite på Babblarna och då passar jag på att dammsuga, damma, fixa med tvätten, disken osv, det som behövs. Ska köpa en cykelsits så vi kan ta cykekturer i sommar. De ca två timmar hon sover är min egentid och då bestämmer jag vad jag vill ägna den tiden åt, t ex fixa med datorn, ringa samtal, äta lunch framför något förinspelat program, läsa tidningen... Vissa saker går som sagt inte att göra med en ettåring att passa, det får man bara acceptera. Sätta igång projekt när de sover är svårt eftersom man inte vet när de ska vakna. Men kanske kan du bestämma med din sambo att du kan fixa med bilen, snickra osv vissa kvällar/helger när hon kommit hem.

Svar på tråden Otroligt rastlös av att vara pappaledig.