• tuffloysan

Nytt jobb - trivs inte

Jag är 30 år och utbildade mig till undersköterska direkt efter studenten. Fick jobb på äldreboende efter det och jobbade alla skift som finns och trivdes med det. Sen fick jag barn, och direkt efter mammaledigheten så stod jag ensam med sonen typ på heltid. Var svårt för mig att gå tillbaka till vården med all obekväm arbetstid pga detta, så jag halkade ist in i familjeföretaget (butiksjobb) där jag blev kvar i nästan 10 år.

Trivdes helt ok med det. Aldrig att jag mådde dåligt inför att gå till jobbet. Jag har lite svårt för stora grupper människor, och på detta jobbet så hade jag en kollega vilket kändes lagomt för mig. Det var dessutom inte så fysiskt tungt så jag kunde jobba heltid och ändå känna att jag hade tid och ork att ha ett liv utanför jobbet.

Företaget lades ner för lite mer än ett halvår sen. Sökte till privat hemtjänst här på orten, och fick jobbet direkt. Fick typ 7 introdagar för att verkligen komma in i det, och introdagarna kändes såå bra. Sen kom paniken när jag skulle stå på egna ben. Hade tankar på om detta var ett yrke för mig eller ej, men jag körde på och kom in i det otroligt bra och redan från dag 1 så kände jag mig välkommen i gruppen. En lagomt stor grupp med totalt ca 12 anställda. Vi var som mest 6st som jobbade samtidigt, ibland bara 4. Lite mer än jag var van, men det kändes ändå bra och vi hade en sån skön sammanhållning i gruppen. Jobbet kändes som en andra familj för mig. Aldrig nån ångest inför att gå till jobbet, och efter nåra dagar ledigt så längtade jag dit. Redan från dag 1 så satt jag och lunchade med dom andra, utan att det kändes konstigt.
    Detta har utan tvekan varit min bästa arbetsplats!

Nu i maj så avvecklades det företaget och jag stod inför att söka mig nåt nytt igen. Ett säkert kort var kommunens egna hemtjänst. Sökte jobb och fick det, en fast tjänst direkt dessutom.
    Idag gjorde jag min andra introdag, och från lunch och resten av dagen har jag gått med gråten i halsen. Hann inte mer än komma hem så kom tårarna. Och det känns inte helt ok att det ska kännas så. Nog för att det kan vara jobbigt i början på ett nytt jobb, men det här känns extremt.
    Har inte ätit lunch med mina nya kollegor dom här första dagarna, utan jag har gått hem och ätit. Det är en ganska stor personalgrupp, med minst 30 anställda men säkert fler. Räknat till att det är runt 10st som jobbar varje dagpass. Det är folk som springer överallt hit och dit, och folk som kacklar överallt på lokalen. Dom kan ha en snäsig ton mot varann (personalansvarig/planerare har jag även hört med en snäsig ton mot övriga). Jag känner inte att jag hör hemma där. Jag gruvar mig för att gå dit. Det känns inte riktigt som gruppen försöker få in mig i gemenskapen.

På mitt förra jobb så jobbade vi lite annorlunda och kunde göra det där lilla extra för kunderna. Vi hade dessutom inte så många kunder så det gick snabbt att lära känna dom och känna trygghet hos dom. Nu på nya jobbet är det säkert minst 3 ggr så många kunder att besöka, och lära sig namnen på och koppla ihop namn med ansikte. 

Hur ska jag göra? Är det bara stå ut och hoppas det blir bättre? Jag vill verkligen ha ett jobb som jag ser fram emot att gå till, och den rättigheten tycker jag definitivt man ska ha då man jobbar sån stor del av livet.

• Svar på tråden Nytt jobb - trivs inte
  • Anonym (M)

Åh vad jobbigt det är när det blir så!!

Mitt bästa råd är att fortsätta gå dit och ge det en chans, och ät lunchen på jobbet. Ha inställningen att det kommer bli bra. Det kan ta några månader för saker att sätta sig, MEN har det inte släppt på några månader så tycker jag du ska söka nytt. Man ska absolut trivas på jobbet, det ör i så stor del som du säger. Eftersom det är så stort team så kanske det finns fler som känner som du som du kommer kunna knyta band till och få en fin situation.

• Anonym (Känner med dig)

Känner verkligen med dig i dina känslor. Hamnade i samma skit i början av året. VANTRIVS verkligen och nu har jag bara en månad kvar av min anställning. Har försökt jobba på inställningen, och allt därtill men vantrivdes från dag 1. Gör aldrig om det igen! Hade jag inte varit i behov av pengarna hade jag sagt upp mig tidigare!

• Anonym (T)

Det kommer inte bli bättre, så den förhoppningen kan du släppa helt. Frågan är om du kan lära dig leva med kulturen på nya arbetsplatsen och om det är värt det.

Annars vet du ju nu hur du INTE vill ha det och kan kommunicera ut det redan på intervjun och i framtiden slippa "slösa tid" för att upptäcka själv att det inte funkar. Jag personligen tycker inte att det är värt besväret att lära sig leva med situationen, som du säger, man tillbringar alldeles för mycket tid på jobbet, så jag skulle se mig om efter en ny tjänst omgående. Du arbetar ju i en bransch där det är ganska lätt att få ett nytt jobb snabbt så om jag vore du skulle jag säga tack och hej typ redan imorgon.

• Anonym (T)
    Anonym (M) skrev 2017-05-17 21:43:28 följande:

Mitt bästa råd är att fortsätta gå dit och ge det en chans, och ät lunchen på jobbet. Ha inställningen att det kommer bli bra. Det kan ta några månader för saker att sätta sig, MEN har det inte släppt på några månader så tycker jag du ska söka nytt. Man ska absolut trivas på jobbet, det ör i så stor del som du säger. Eftersom det är så stort team så kanske det finns fler som känner som du som du kommer kunna knyta band till och få en fin situation.

1. Det kommer inte bli bra. Det är vad det är, och kommer fortsätta vara så. gruppen kommer inte huxflux bli mindre och inte heller kunderna. Snarare tvärtom.

2. Det ska inte ta "några månader" för att lära sig trivas på jobbet.

3. Att knyta band till de som känner likadant är allt annat än positivt. Är det så att den gemensamma nämnaren är att man vantrivs kommer man bara trigga varandra, det blir en ond snabbt nedåtgående spiral och alla i gruppen kommer vara vantrivas ännu mer. Situationen kommer alltså aldrig bli "fin"
  • Neysie

Åh känner igen mig såå väl. Jobbar oxå som uska i privat hemtjänst, skulle ALDRIG vilja jobba i kommunens. Finns det inte fler privata där du bor? Som usk borde du inte ha svårt att få arbete. Bra folk behövs alltid!!

• Meriall

Byt jobb. Du har ju trivts på alla andra ställen. Då är det jobbet det är fel på och inte du - man ska vara glad på jobbet. Sök nytt med gott samvete :)

• tuffloysan
    Anonym (M) skrev 2017-05-17 21:43:28 följande:

Känns ju som lång tid å gå å bara härda ut. Idag har jag dock fått gå med bästa handledaren hittills så idag har det känts helt ok. Men iom att kommunen tog över våra gamla kunder så har dom inom kommunen nu skapat en mindre grupp med färre personal och färre kunder, för dom kunder som är i stort behov av så lite personal som möjligt, så blev tipsad av en att söka mig till den gruppen då dom behöver nån fler. Så jag hoppas att den möjligheten finns för mig.
  • tuffloysan
    Anonym (Känner med dig) skrev 2017-05-17 21:45:43 följande:

Känner verkligen med dig i dina känslor. Hamnade i samma skit i början av året. VANTRIVS verkligen och nu har jag bara en månad kvar av min anställning. Har försökt jobba på inställningen, och allt därtill men vantrivdes från dag 1. Gör aldrig om det igen! Hade jag inte varit i behov av pengarna hade jag sagt upp mig tidigare!

Jag är ju lite blyg och tillbakadragen och har svårt för att prata så mkt om jag inte känner mig riktigt trygg med dom som är runt omkring. Men på min förra arbetsplats så lyckades kollegorna få in mig i gruppen på ett så bra sätt, utan att jag behövde va världens mest pratsamma. Men i den gruppen så blev jag så sjukt trygg ganska fort så det kändes bara bra. Men du har ett nytt jobb på g nu då? Hur känns det? Håller tummarna för dig att du kommer trivas! :)
  • tuffloysan
    Anonym (T) skrev 2017-05-17 21:47:46 följande:

Det kommer inte bli bättre, så den förhoppningen kan du släppa helt. Frågan är om du kan lära dig leva med kulturen på nya arbetsplatsen och om det är värt det.

Annars vet du ju nu hur du INTE vill ha det och kan kommunicera ut det redan på intervjun och i framtiden slippa "slösa tid" för att upptäcka själv att det inte funkar. Jag personligen tycker inte att det är värt besväret att lära sig leva med situationen, som du säger, man tillbringar alldeles för mycket tid på jobbet, så jag skulle se mig om efter en ny tjänst omgående. Du arbetar ju i en bransch där det är ganska lätt att få ett nytt jobb snabbt så om jag vore du skulle jag säga tack och hej typ redan imorgon.

Vad skönt med nån som säger att det inte kommer bli bättre =) Hade förväntat mig att alla svar skulle va i stil med "håll ut så blir det nog bättre" :)
    Min tredje introdag idag har varit den bästa hittills, och mycket beror nog på hon jag går brevid. Så just nu känns det ok. Men fick även tips av en att dom behöver folk i en mindre personalgrupp med färre kunder som man ska besöka, så jag har hört av mig till chefen (som för övrigt är på tjänsteresa och kommer tillbaka imorn), så jag hoppas han hör av sig under morrondagen och att det finns en plats för mig i den mindre gruppen, och att vid behov så kanske jag kan ta nåra besök utöver dom. Så jag hoppas det kommer gå att lösa =) Å annars får jag fundera på om det är värt att fortsätta eller ej..
  • tuffloysan
    Anonym (T) skrev 2017-05-17 21:54:25 följande:
    1. Det kommer inte bli bra. Det är vad det är, och kommer fortsätta vara så. gruppen kommer inte huxflux bli mindre och inte heller kunderna. Snarare tvärtom.

2. Det ska inte ta "några månader" för att lära sig trivas på jobbet.

3. Att knyta band till de som känner likadant är allt annat än positivt. Är det så att den gemensamma nämnaren är att man vantrivs kommer man bara trigga varandra, det blir en ond snabbt nedåtgående spiral och alla i gruppen kommer vara vantrivas ännu mer. Situationen kommer alltså aldrig bli "fin"
    Så är det absolut att gruppen blir aldrig mindre. Några av dom fast anställda har nyligen sagt upp sig och kommer snart sluta, och ev är det fler som kommer sluta inom snar framtid. Och då blir det säkert en massa nya ansikten i personalen hela tiden då dom plockar in vikarier. Den biten är åxå nåt som känns jobbigt för mig, då jag känner själv att jag behöver lugnt och tryggt omkring mig för att fungera bra i jobbet. 
    Och tycker inte heller det ska behöva ta månader att lära sig trivas på jobbet. 

Tack för feedback! :)
  • tuffloysan
    Neysie skrev 2017-05-17 23:03:27 följande:

Åh känner igen mig såå väl. Jobbar oxå som uska i privat hemtjänst, skulle ALDRIG vilja jobba i kommunens. Finns det inte fler privata där du bor? Som usk borde du inte ha svårt att få arbete. Bra folk behövs alltid!!

Haha ne det blev ju lite fel för mig att testa privat först å sen gå till vården för känns som jag har ganska höga krav nu då jag hade det såå bra inom det privata :) Men tyvärr finns det inga fler privata här omkring.. Inne i stan finns det, men känner en som jobbar i privat hemtjänst där och det liknar lite min situation nu i kommunen. Så det var allra bäst med privat i ett litet samhälle.
  • tuffloysan
    Meriall skrev 2017-05-18 09:46:48 följande:

Byt jobb. Du har ju trivts på alla andra ställen. Då är det jobbet det är fel på och inte du - man ska vara glad på jobbet. Sök nytt med gott samvete :)

Haha så kan det ju absolut vara =) Hört många som inte trivts i kommunens hemtjänst men lovade mig själv att testa innan jag avfärdade det. Och ska se om det finns möjlighet för mig att få byta till en mindre grupp med mindre personal och färre kunder, så kanske det kan kännas lite bättre. Och annars blir det nog söka mig nåt nytt =)
    Tack! :)
Svar på tråden Nytt jobb - trivs inte